J
JacOB: Någon som har koll på rutinerna kring transport av olika typer av fyllnadsmassor?? Behöver köra uppgrävd lera och förstår att detta tillsammans med en massa andra typer av material numera klassas som "miljöfarligt avfall" vilket kräver tillstånd att flytta. Måste man som byggherre söka separat tillstånd eller räcker det att resp fordon har generella tillstånd för just denna typ av
0 svar · 2,9k läst
O
OLHA: Jag har tyvärr erfarenhet kring tvist med byggare, juridiken och förlikning. Skicka mig ett privatmeddelande om det är något Du undrar så skall jag försöka hjälpa Dig, om jag kan.
4 svar · 1,5k läst
RoTe
RoTe: Ja vi har kollat upp det jävligt noga då vi har bekanta som gjort exakt detta för ett år sedan. Jävligt onödigt dyrt för 500 meter väg tycker vi. Våra bekanta hade över en mil grusväg så det va lite skillnad.
27 svar · 5,1k läst
M
mike_2: Om man vill köra t.ex. oinredd övervåning eller t.ex. söka bygglov för garage, men börja med det först säg 4 år senare ra samtidigt som man vill unslippa de rackrns byggkreditiven? Vad gör man då? Måste man söka separata bygglov för garage och huset.
8 svar · 7,2k läst
S
sanije: Detta låter definitivt som ett försäkringsärende och är det det så har jag aldrig hört om åldersavdrag på parkett, jag tror att ert försäkringsbolag har tagit en rövare här och försöker lura er. Även om det skulle finnas ålderavdrag ska försäkringen ta alla runtomkostnader såsom arbetskostnad för återställande av ert värmesystem samt golv. Jörgen och Sanije
5 svar · 7,1k läst
S
Sven2: Jag hoppar över inklistring av citat men instämmer i vad ”byggimpert” skriver i det föregående inlägget. Det är viktigt att man hittar en skicklig och seriös advokat som har erfarenhet av att slita just sådana här tvister i domstol och därigenom vet hur rätten resonerar. Alla kan läsa sig till vad som ”gäller” och tolka det vitt och brett men i ett sådant här fall finns många
35 svar · 5,2k läst
S
Save: Tack så mycket för de snabba svaret! Jag ska direkt höra efter om de har ngn byggfelsförsäkring och se vad denna har för krav!
3 svar · 3,9k läst
C
carlssoni: Om det uppstår en tvist av detta slag skall någon polisanmälan inte göras. Det går att stämma direkt och hänvisa till sina skäl. Nu framgår det visserligen inte hur allvarliga de inte åtgärdade felen är och hur stort det påstådda vitet är men för att det skall löna sig att stämma bör det vara fråga om anspråk på minst sexsiffriga belopp. Detta med rättegångar kostar
2 svar · 2,5k läst
C
carlssoni: Om byggnationen skett enligt ABS 95, vilket borde vara fallet i fråga om Modulent gäller följande: 10 % av kontraktssumma får innehållas till dess godkänt slutbesiktning skett. Om fel konstateras vid slutbesiktningen får ett belopp motsvarande vad det kostar att åtgärda dessa fel innehållas till dess åtgärd skett. I detta fall har tydligen besiktningsmannen rekommenderat Er att
5 svar · 1,8k läst
S
skane67: Vi är färdiga med vårt bygge i dagarna och detta är en av de punkter vi har haft lite diskussioner runt, resultatet är att vi har nyckel och kommer och går som vi vill. Detta är en av de saker jag absolut hade hanterat direkt om jag skulle göra om bygget, det är ovärderligt för bägge parter att man kan hålla koll löpande på bygget, dels för att kunna meddela om något inte blir
2 svar · 1,8k läst
Immobil
Immobil: Här finns nyttig läsning: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573 Längre ner på sidan finns även kontrakt att skriva ut. ;)
1 svar · 3,8k läst
Kaitsu_L
Kaitsu_L: "Om det visar sig att erhållna värden överstiger de av kommunen rekommenderade 200 bq/kbm skall detta åtgärdas av säljaren och på dennes bekostnad så att godkända värden erhålls" Jag vet inte säkert, men jag tror att man räknar på årsmedelvärdet - och då överstiger det inte det rekommenderade värdet. Nu vet jag inte exakt hur man mätt (när, hur länge, metod etc) men skulle
2 svar · 2,2k läst
Sven
Sven: Bra skrivet! Jag har för mig att det kostar 375 kr att skriva in ett avtalsservitut vid Inskrivningsmyndigheten.
8 svar · 4,7k läst
C
Crax: Spelar väl ingen roll vad det står i avtalet, du har alltid rätt till 30 dar som privatperson, eller?
12 svar · 6,9k läst
H
hempularen: Tänkte bara ge ett tipps till. Det låter som att du inte har kontrollerat vilka planer som finns för området. Aldeles oavsett skyddsavståndet på vägen så bör man kontrollera med stadsbyggnadskontoret eller liknande vilka planärenden som är på gång inom någon eller några kilometer. Vore ju inte så kul om det visar sig att man hamnar granne med ett industriområde eller att gatan
5 svar · 3,2k läst
L
LennartL: [citat] ... så ska man vara beredd att betala för den kunskap man saknar innan man skriver avtal. Hellre det än betala dyrt för än fler fördyrande regler, som ändå inte förändrar avtalsbalansen till ens fördel. Men tyvärr vill få svenskar betala för sådant före saker inträffar. Vi betalar i stället dyrt, när det ej går att stoppa.
14 svar · 5,3k läst
F
flakaeric: [quote author=Kaugan link=board=Juridik;num=1111138914;start=0#0 date=03/18/05 kl 10:41:54]Vi tog fram en ritning på ett hus tillsammans med en hustillverkare som vi har godkänt, dvs skrivit under. Nu när vi har fått huset har hustillverkaren flyttat på en balk som innebär att ett rum blir 20 cm mindre (har stor betydelse). Detta har också inneburit att en bärande innervägg har följt
2 svar · 3,6k läst
C
chevrolet: Tack för informationen. Hoppas bara att detta inte ska påverka relationen grannar i mellan! Mvh Chevrolet. ;)
3 svar · 3,1k läst
L
larsu: Om han inte vill skriva på ett papper att du informerat honom så skicka ett rekomenderat brev till honom där du informerar honom vad du vill att han skall göra och vad du tänker göra om han inte gör vad du vill till ett visst datum. Då har du ryggen fri och slipper mycket trassel. Dessutom så är detta en ganska bra metod som snabbar upp processen.
6 svar · 2,5k läst
S
Saxtorp: Hej! Någon som har erfarenhet av att betala intrångsavgift till markägare i samband med grävning för VA? Vi kommer att behöva ett par hundra meter över kommunal mark som arrenderas av en jordbrukare. Ersättning till båda kan tydligen bli aktuellt... Hur mycket är rimligt? Marken används till majsodling. Tack på förhand!
0 svar · 2,3k läst
M
Mjölnaren: Ni kanske har en kung på tomten.........? Fornminnen............ Kan ställa till "proböem" eller intresse 8) Vi visste inget men nu har vi ett intresse ;D Var nyfiken :o http://www.krobykvarn.se
4 svar · 5,7k läst
H
hempularen: Om jag vore fastighet B så skulle jag nog vilja ha med en beskivning eller karta över var denna installation skall gå. Det är ju inte säkert att den för dig bästa förläggningen är bra för ev bebyggelse på fastighet B.
4 svar · 8,5k läst
Wigert
Wigert: Det såg ut precis som på bilden när de täckande gips- och spånskivorna rivits bort. Tur att inte kofoten landade mellan de två strömförande ledningarna.
4 svar · 3,2k läst
P
paso: [citat] I entreprenadkontraktet anges antal arbetsveckor till besiktning beroende på hustyp. Där hänvisas det i vårt kontrakt från febr. 05 till bilaga B pkt 3 stycke 2. Där står följande " Avrop anses ha skett när dessa handlingar kommit LB-hus AB tillhanda och bekräftats av LB-hus AB. Traditionell semester = 4 veckor räknas inte som arbetsveckor" Så i ert fall så har man faktiskt
5 svar · 2,3k läst
B
byggimpert: [citat] Det låter väl som ett klokt beslut :) Det råkar inte vara så att mammas idé om drömhus överenstämmer med er, isf. kanske ni kan köpa det av henne på nåt/några års sikt ;) Borde väl vara en både laglig, billig och bra lösning för alla inblandade. Alltså även för mamma som säkert inte vill nåt hellre än att hjälpa er :) Lycka till//Christina.
10 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Jag vet många mäklare som gladeligen skulle hävda att om inte föreningen anmanat dig att åtgärda, eller har begärt in handlingar från dig (så att bollen ligger hos dig), så föreligger inget känt problem. Detta är en av riskerna med att köpa bostadsrätt, dolda fel finns inte, och i stort sett det enda man kan gå tillbaks till säljaren med är om det finns falska uttalanden. Om
11 svar · 5,1k läst
M
MrMagic: Vet inte vilka rättigheter de har, men det kommer iallafall inte att innebära några bekymmer för er att ha dem ihopkopplade... är så små volymer iförhållande till dimensionen på röret (Brukar vara PVC 110 mm) Skulle vara kapitalförstöring att gräva ett till....
1 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Jag tror att last betyder att det är en "belastning", årlig avgäld betyder att ni måste betala någon sorts av avgift. Sannolikt handlar det om en samfällighet, ex för vägunderhåll eller vatten/avlopp. Ni bör absolut ta reda på dels vad det är för samfällighet och tala med styrelsen i samfälligheten om ev. planderade åtgärder. Det kan visa sig att man ex. tänker asfaltera om, och
0 svar · 1,9k läst
O
OLHA: Det är la bara att köra på så in i h-vete, så lär dom vilja flytta! ;-) Den som har störst stereo och mest ockulta fester vinner! ;D Vi själva hade en granne i 150 kilos klassen som konstant körde på fyllan och dessutom skiftarbetade. Det vara bara nivån på fyllan som varierade... Var och varannan helg låg hans bil i diket. När han var nära att köra på vår dotter på 3-4 år och
54 svar · 9,8k läst
H
hempularen: Jag tror att det gäller att ha en bra övervakning på HUR dom gör när dom flyttar rören. Om dom skall bila i en en platta med ingjutna golvvärmeslingor, kanske måste göra hål i isoleringen, om rören går under frigoliten. Finns ju risk för svårupptäckt fusk, typ inte lägga tillbaka frigolit i hålet, bara på med betong, lite eltejp runt den punkterade golvvärmeslingan eller
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.