Juridik
byggimpert: [citat] En liten fråga bara, har dessa moduler varit sas. 'i bruk'... eller hur kommer det sig annars att de kan vara 15 år gamla, har de stått förvarade oanvända inomhus under alla dessa år..?? Om de nu inte 'förvarats' utan fungerat som bostad eller annat, hur ser då tex. de 15 år gamla fönstren och radiatorerna ut... min tanke är den att, såg Ni inga spår av åren som gått på
ParkaKungen: Om man har ett "extra" hus som man vill hyra ut, hur mycket ligger skatten på då? Alltså det är två skillda fastigheter.
TN-Funkis: Om ledningen går parallelt med tomtgränsen kan dom i regel göra detta hur som helst och utan ditt medgivande. Om ledningen går över din mark ska det finnas ett skriftligt servitut som också ska vara registerat på fastigheten. Kontakta förra ägaren och kolla hans uppgifter, kolla också din eget fastighetsdata, sen kan detta också medföra sänkt fastighetskatt m.m, så det lönar sig
TN-Funkis: Skicka en skrivelse till grannens försäkringsbolag och påtala problemet med kopia till ert försäkringsbolag. Grannen får då i regel någon/några månader på sig att ordna till det, sen sägs försäkringen upp och sen får dom svårt att teckna ny försäkring = banken blir mycket nervös och vill återkalla ev lån m.m.
skane67: Mitt tips är att inte diskutera storleken på ersättning över huvud taget, anledningen till att ni bryter samarbetet är ju att de inte fullföljer sina förpliktelser. De är tvingade att upprätta produktionskalkyler, boendekalkyler etc, gör de inte det, så brister de i sitt arbete. Det är alltså de som har brustit, inte ni. Jag skulle inte tveka att lämna detta till min advokat och
rolsie: Det är ju rätt grundläggande (inte skämt) att informera om att bädden inte ligger på egen mark. Hur utrycktes det vid köpet? Sade man "eget avlopp" utan att informera att bädden inte låg på tomten så har du nog en stark sits. Informerade säljare/mäklare om att bädden låg utanför tomten så är det stor risk att det faller på dig att ha undersökt eventuella servitut. Samtidigt
TN-Funkis: Kanske ett "hugskott": Ombudsmän/ombud ska ha sakförsäkringar, så om nu förvaltaren eller en advokat gör ett dåligt jobb finns det försäkringar som ska skydda parten, är detta kollat ?
hempularen: Det brukar vara en punkt som skall klaras av i samband med byggsamrådsmötet. Gången är så här: Du söker bygglov för något, efter att du fått bygglovet bevlijat så behndlas din bygganmälan, som du antingen gör samtidigt med att du söker lovet eller först senare, men innan du får börja bygga. Bygganmälan innebär i första hand att man meddelar vem man vill ha som
yonna: Räkna krasst med att husleverantörer som levererar rubbet på plats tar cirkus 18% av den totala huskostnaden. I kostnaden ligger arkitekt, säljare, adm kostnader, samordning. Tillkommer tomt och byggherrekostnader. Grovt räknat. Vissa husleverantör lägger på mer.
Jarppan: [citat] I detta läge har man oftast redan skrivit ett köpeavtal, och då ligger kostnaden på ca 10.000 skr, men om man har avskrivit detta i kontraktet så ska det inte vara något problem att komma undan en kostnad för ritningar. Så läs igenom ditt kontrakt som du skrivit under ;) Mvh Jari
carlssoni: Det är riktigt att detta inte regleras så tydligt i ABS 05 som i ABS 95. Men om ABS 05 gäller så gäller också konsumenttjänstlagen. Läs vad som står i §§ 16, 19, 20, 21, 22, 24, 27 och 28. Enligt § 20 skall avhjälpande ske inom skälig tid. Tre månader är längre än skälig tid och vad gäller kostnaderna så kan man dra av de kostnader man haft för eget åtgärdande om dessa är
jomax: Hej igen! Tack för hjälpen, nu är all kristall klart!!!
TN-Funkis: Villaområde/barn = Begär 30-zon, och be Gatukontoret lägga ut provisorisk "fartgupp". Nästa steg är blomlådor typ slalombana, vilket Gatukontoren också sätter upp. En svartvit Volvo/Saab med blå plashinkar på taket parkerad synlig i närheten brukar också ge sänkande farteffekt helt lagligt, eller ett kamerastativ med lite plåtburkar + tratt ger också effekter om ni har problem med
TN-Funkis: Om detta inte har avhandlats i föreningens protokoll vid årsmötena, är BRF fullt ansvarig för rökgången (begär utdrag av BRF-protokoll om dom inte tar ansvaret). Köparen har undersökningsplikt och det ska då stå villkorat i köpekontraktet att säljaren förbinder sig att kontrollera rökgångar innan ägarbyte sker, och hur en ev reparation då ska räknas av. I ditt fall går du
sandhall: [citat] Han jobbar som husbyggare. Köper upp tomter, bebygger dem och säljer vidare. Så han vet nog vad som gäller. :) Blir (troligen) inte honom jag får som granne, utan dem han säljer vidare huset till när det är klart.
carlssoni: Jag kan inte heller förstå varför köpet av husmaterialet och entreprenaden skall delas upp på två avtal om säljaren/entreprenören är samma företag. Detta tror jag inte förekommer i branschen. Inte hos de större som kan reglerna i alla fall. Om säljaren/entreprenören är samma företag skall tecknas ett entreprenadkontrakt som omfattar både material och arbete. För en entreprenad
kalleanka70: Har för mig att man kan avtala med bötesklausul om att den ena parten vill ta fastigheten till offentlig auktion så kommer denna vara skyldig att erlägga ett ansenligt belopp som "straff" till den part som inte önskar detta. Syftet skall alltså vara att man skall fundera en gång extra om man vill lösa upp samägandet. Tala med en mäklare om detta case då jag potentiellt har ett eget
Langbein: Fastighetsmäklarlagen ses över. Fastighetsmäklarlagen ska ses över. En utredning ska tillsättas före årets slut, sade justitieminister Thomas Bodström vid en interpellationsdebatt i riksdagen på torsdagen. Det nuvarande lagen är från 1995 och sedan den kom har mycket hänt på bostadsmarknaden bland annat användandet av internet. Det blir en total översyn av marknadsföringen,
Byggahus-nisse: Hyreshus med 3lgh eller mer har typkod 320. Villor med 1-2lgh har typkod 220. Typkoden avgör vilket av följande alternativ som är tillämpligt för redovisningen av hyrorna. Har du en villa och hyr ut en lgh eller annat utrymme så ska detta tas upp för beskattning under inkomst av kapital i deklarationen. Hyresintäkterna beskattas med 30%, du får dra av 30% av hyres- intäkterna som
toysoldier: Ett tips! I en bra affärsuppgörelse SKALL alltid finnas TVÅ nöjda parter. Har man inte det så kommer man alltid att ha en dålig relation. Er bankkontakt var tydligen inte nöjd med sin del av affären och presenterade därför ett förslag som skulle tillfredställa honom. Jag hade i detta läge talat om för honom att, om övriga affärer skall flyttas skall detta också värderas som en
hempularen: Friskrivningsklausuler är ju inte helt ovanliga, och gäller sannolikt. Om du skall gå på säljaren så finns det ju en mängd fallgropar även utan friskrivningsklausul. Det är generellt svårt att få ersättning för dolda fel, även när det inte finns en friskrivningsklausul. Jag skulle nog sikta in mig på besiktningsmannen, han verka ju dessutom redan ha tagit på sig skulden.
sanne78: När ni har bestridit fakturan kan inte entreprenören lämna den till inkasso. De tar ej emot fakturor som är bestridda. Entreprenören måste gå direkt till tingsrätten för att få saken prövad för att få ut pengarna.
kalleanka70: Det skulle jag aldrig acceptera om det står i kontraktet från början fel pris. Problemet speglar nog vem som har rätt att teckna firma. Säg till att ni vill "kompenseras" för prisjusteringen och få det skrigtligt om ni vill gå vidare eller backa ur affären, att driva en juridisk process är inte lönsamt. Deras lilla skriftmisstag skall inte ni lastas för. Men sedan beror det ju på hur
hempularen: Om vi nu antar att grannen inte är altför lätt att övertala angående sin del av ansvaret, så tycker jag att ni skall skaffa er riktig rådgivning, prata med villaägarförbundet, dom tillhandahåller gratis juridisk rådgivning. Skaffa en åtgärdsplan (dvs. typ vad skall ni ta upp vid "lätt övertalning", lite mer seriös övertalning, samla bevis inför en ev. stämning om nu det kan bli
hempularen: Oavsett vad lagen säger så har ju din entrepenör troligen andra påtryckningsmedel på leverantören. Detta är ju en av finesserna med totalentr. Du som privatperson köper inte kakel så himla ofta, men entrepenören har helt andra möjligheter att trycka på genom att sluta handla eller rekomendera en viss entrepenör. Jag skulle tro att det hela är en liten snyfthistoria där de 2
hempularen: Kan ha fel, men jag är nästan säker på att om du kan visa på den verkliga kostnaden mha. en offert eller liknande skriftlig kostnadsuppgift (och det skall då helst vara en identisk produkt) så kan du använda den uppgiften. Jag antar att det handlar om hur mycket du skall hålla inne tills entrepenöen åtgärdar felet? I det här fallet så bör du även hålla inne för ev.
tomtletare: Ur AMA "Tabell 27.C/HSD-1. Väggar av skivor och träreglar eller träbaserade reglar" Buktighet - mätsträcka 0,25m ± 2mm ± 3mm (klass A resp klass B) mätsträcka 2,00m ± 5mm ± 8mm (klass A resp klass B) Lutning ~H/600 (H i millimeter) Väggar som skall utgöra underlag för invändiga väggbeklädnader och för invändigt målade ytskikt med underbehandling skall uppfylla kraven för
hempularen: Blir lite nyfiken, om man nu har ett hus på ofri grund, vilken typ av dokumentation behöver man då för att bevisa att huset inte är markägarens? Om man har avtal för tomten, typ arrendeavtal eller så så kan jag förstå att bevisbördan blir lite enklare. Men sådan där fall som jag tror är ganska vanliga med någon som för en himla massa år sedan byggde en stuga på en släktings
ejoakim: Det beror på avtalets innehåll!? Det finns inget allmänt svar.