Byggahus.se

Besiktningsmannens prisuppskattning?

1. R
    Medlem · 301 inlägg

Rypos

Medlem
    Vid vår slutbesiktning upptäcktes bl.a. att ytterdörren var skadad och att den ska bytas ut.

Priset för dörrbladet uppskattade besiktningsmannen till 3000 kr. Det verkliga priset om jag köper dörrbladet från närmaste bygghandel är 6200 kr.

Har jag rätt att ifrågasätta besiktningsmannens prisuppskattning? Hur ska jag gå tillväga? Jag har fått info som säger att besiktningsmannens kostnadsuppskattning inte kan ifrågasättas.

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 787 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Besiktningsmannens prisuppskattning?

Kan ha fel, men jag är nästan säker på att om du kan visa på den verkliga kostnaden mha. en offert eller liknande skriftlig kostnadsuppgift (och det skall då helst vara en identisk produkt) så kan du använda den uppgiften. Jag antar att det handlar om hur mycket du skall hålla inne tills entrepenöen åtgärdar felet?

I det här fallet så bör du även hålla inne för ev. monteringskostnad, transport etc.

Ett tips är att du kontaktar villaägarförbundet www.villariks.se de ger gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar.

Den här typen av "snikpriser" brukar komma från besiltningsmän som i realiteten är valda av entrepenören. Man bör se till att få en besiktningsman som du väljer själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.