volvo
volvo: Enda chansen att hävda dolt fel i ett sådant här fall är om antalet kramlor per kvadratmeter understiger det antal som krävdes när huset byggdes eller att kramlorna var felaktiga i utformning eller material. På gamla hus får man ju räkna med att tidens tand sätter sina spår och en del åtgärder är att betrakta som normalt underhåll.
6 svar · 1,6k läst
volvo
volvo: Självklart är grannen (BRF) huvudansvarig hur arbeten utförs som de beställt. Det är ju de och inte ni som har avtal med "mupparna". Till att börj amed så ska ni dokumentera de skador som ni vållats av. Bjud in BRF till att gå igenom skadorna på plats tillsammans med er. Gör en skriftlig begäran om skadestånd till BRF, samt begär svar från dem om vad de tänker göra åt er
4 svar · 858 läst
volvo
volvo: En annan möjlighet kan vara att bilda en gemensam vägförening och köpa loss vägen. Då får ni ju bättre möjligheter att påverka väghållningen, snöröjning, belysning etc.
2 svar · 3,0k läst
P
Pronto: [citat] Om ni varit justa och låter er granne bygga närmare tomtgränsen - och sen tycker de att ni ska betala muren; då skulle jag fundera över hur nära de egentligen ska få bygga... :-? Marge II (som inte alltid är medgörlig)
5 svar · 10,4k läst
A
Ankipanki: Justitieombudsmannen kontrollerar att myndigheter följer gällande lagstiftning, så han har inte ett smack med detta att göra. Däremot kan du vända dej till Allmänna reklamationsnämnden. När jag bodde i bostadsrätt för en massa år sedan bytte föreningen stammar, renoverade badrummen och fixade till fönstren. Hantverkarna var riktiga klåpare som repade duschväggen och spräckte
4 svar · 5,3k läst
E
ejoakim: Kan vara bra att känna till att om man vill överklaga en detaljplan så krävs det att man inkommit med synpunkt redan under samrådet, annars har man nämligen ingen talan.
6 svar · 1,1k läst
S
Sven2: Man måste skilja på garanti och felansvar. Garantin är, med undantag för 6 mån i Konsumentköplagen, en frivillig utfästelse som leverantören ger på sina egna villkor. Det finns inga formkrav för en garanti och ett exempel på att garantier ofta är begränsade är att titta på amerikanska garantisedlar som tydligt anger "Limited Warranty", alltså "begränsad garanti". Så tydlig
3 svar · 1,8k läst
H
Husdoktorn: Hej! Intressant tråd. Inte sett den tidigare. Målaren i mitt hus har "renoverat" tre sovrum, inre-/yttre hall + vardagsrum och kök. Oklanderligt i ett av rummen efter 3:e försöket! Får nu inte fler chanser trots att han så önskar. Anser sig själv å andra sidan nöjd med resultatet. Har skickat sluträkning. Bestrids naturligtvis. Avvaktar nu vad jurister ska göra av detta. Tips på bra
1 svar · 2,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Vi är en snart aktiv vägförening som ämnar belägga större delen av "vår" väg med asfalt. Ytan blir cirka 500m2 och offert skall tas in för att göra arbetet till våren. En tänke som slg mig var att vägen har vissa servitut, bla ett där kommunen har ställt krav på att den måste hållas i ordning för allmänhet och sophämtning. Vi får alltså inte spärra av vägen med en bom
0 svar · 3,2k läst
S
Snickar_Palle: Ja som vissa kanske uppmärksammat så har jag ett hus på en mark, ingen tomt utan bara ja en plätt, finns ej någon tomtgräns. - Dels vet man ju ej vad man betalar 2000 pix per år för. - Kärringen som äger marken vill ha bort mig, (kan hon ej för lagens skull) - Kärringen har ringt polisen för att Telia grävde ner kabel på hennes mark. - Hon snackar skit om mig till alla grannar etc.
0 svar · 3,0k läst
Macke202
Macke202: [citat] Detta gäller ju plattor med överliggande isolering och inte generellt. Slutet av 70 talet började man med underliggande isolering. Detta är inte en riskkonstruktion.[/quote] Sry var lite snabb, givetvis har piloten rätt, är lite hemmablind och säger 70-tals byggen. Menar givetvis de som byggdes med överliggande isolering under byggrushen på 70-talet.
11 svar · 4,4k läst
S
skane67: Ta kontakt med hyresnämnden, de har färdiga avtal för detta, helt gratis!
9 svar · 2,8k läst
F
Familjen_Bygg: Det är precis som ni skriver att om KFM bedömer att ett högre pris erhålls för fastigheten (till förmån för främst exekutionsfordran som är den som hänger på tråden) ifall rättigheter inte bevakas (servitutet) så förfaller dessa vid försäljningen. Det är inte bara inskrivna belastningar som förfaller utan alla belastningar. Detta gäller naturligtvis inte de officiella; såsom
7 svar · 7,8k läst
C
carlssoni: Vad som inträffat innebär helt klart att det finns grund för att häva avtalet i enlighet med Ktjl 29 §. Vad gäller färdigdställandeförsäkringen så finns ingen självrisk för denna. Det är bara byggfelsförsäkringen som har självrisk (1/2 bbl). I lagen om byggfelsförsäkring m.m. 16 § står, fritt och delvis citerat, bl.a. följande: "Ett färdigställandeskydd skall omfatta
3 svar · 3,6k läst
volvo
volvo: Skälet till att det var du som fick uppdraget att ta fram en arbetsmiljöplan är just på grund av att det är du som är ytterst ansvarig för arbetarskyddet på ditt husbygge! Det ligger inte i ett normalt KA uppdrag att upprätta en arbetsmiljöplan, men KA kanske är villig att göra det (antagligen mot en extra kostnad) Vissa entreprenörer och husleverantörer har bra arbetsmiljöplaner,
4 svar · 2,1k läst
Ingenjören
Ingenjören: Jag har ju i och för sig ingen aning om förhållandena i ert hus men visst brukar det gå att byta en balk även om den är inbyggd i stommen. Man får stämpa upp de balkar som belastar limträbalken medan den byts ut, det kräver naturligtvis en del arbete och en del gipsskivor och dyl. kanske måste bytas men det brukar vara fullt möjligt! Däremot kostar det naturligtvis pengar och det är
7 svar · 1,1k läst
P
P_Kinch: Jag har just byggt om och till ett 60-talshus. Generalentreprenaden hade ett budgetpris, dvs det kunde gå upp/ned med 15%. Nu har jag fått en faktura med en ökning på ca 50%. Fakturan har som bilagor dels en timmredovisning(typ 3 april Matte 9 timmar, Arne 8 timmar, lärling 7 timmar)och dels kopior på alla underleverantörsfakturor. Konsumenttjänstlagen 40§ säger att man skall kunna
0 svar · 2,4k läst
M
Mercafreak: Vilken långkörare det blev av min enkla fråga ;D Vi kommer att ta kontakt med en advokat/jurist som kan hjälpa oss. Ska kolla med banken om de kan fixa det. Borde ju ligga i deras intresse åxå tycker man
21 svar · 5,0k läst
R
Rypos: Eftersom grannen redan satt upp planket så handlar det om attt reglera avsvarsfrågan i det fall muren rasar. Jag vill skriva in avtalet som ett avtalsservitut hos inskrivningsmyndighet. Förutom underhållsplaner, försäkring, vad mer ska man ta med? Kan jag fixa detta själv eller måste jag anlita jurist?
1 svar · 1,8k läst
L
larsg: Det bästa är om polackerna registrerar sig som egna företagare och ansöker om F-skatt. Då betalar de sin egen skatt och problemet är löst för din del. Det är enklare för dem att få F-skatt än för dig att registrera dig som arbetsgivare.
3 svar · 2,7k läst
volvo
volvo: Jodå, visst har entreprenören ansvaret för att försäkra huset till slutbesiktningen, det framgick av mitt tidigare svar. Men när man flyttar in så tar man ju med sig bohag som nomalt sett täcks av hemförsäkringen. Detta bohag omfattas ju inte av entreprenörens byggförsäkring. Dessutom kan det ju, som jag tidigare skrev, finnas sådana fel på huset som gör att det är olämpligt att
7 svar · 875 läst
saturnus
saturnus: Plöjde lite i lagboken och hittade bla  Lag om brandfarliga och explosiva varor 1988:868 Där finns det en hel del föreskrifter för hanteringen av explosiva varor. Det är Sprängämnesinspektionen som utövar tillsynen så att lagen efterlevs. 16§  På det lokala planet utövas tillsynen, om inte regeringen föreskriver något annat, i fråga om brandfarliga varorav den eller de kommunala
11 svar · 2,1k läst
saturnus
saturnus: Man har en schablon att gå efter vad gäller 110` contra 160kvm.  Förmodar att man valt det allra enklaste material som går att finna, för att siffrorna skall fungera i verkligheten. Det bästa i ett sådant förhållande borde vara att själv utföra jobben, och då använda de avdragna 110`till att inhandla det material man önskar. Ni får vara tuffa i er förhandling med byggbolaget, ni
5 svar · 1,4k läst
C
carlssoni: Om det är fråga om ett entreprenadåtagande är det inte nödvändigt att ABS 05 finns med och gäller för avtalet för att köparen skall ha "tolkningsföreträde". Enligt konsumenttjänstlagen, som är tvingande, gäller vid småhusentreprenad där avtal tecknats efter 2005-01-01 vad konsumenten påstår har avtalats om 1. arbetets omfattning, 2. priset eller grunderna för hur priset
6 svar · 2,2k läst
H
TN-Funkis: Glömde bort en viktig detalj som många mäklare döljer fram tills det är dags för kontraktsskrivningen, nämligen att man i kontraktet smyger in en s.k friskrivningsklasul p.g.a husets ålder. Bästa strategi är att låta mäklaren faxa över kopia på köpekontraktet innan det skall skrivas under för påseende, så att ni ska ha tid att hinna gå igenom detta. Om denna klasul dyker upp
14 svar · 9,3k läst
J
jezzica: Vi bygger på totalentreprenad och det är allt annat än problemfritt. Se till att du har avrop på vartenda rum och alla tillägg står specifierade annars ligger du sömnlös många nätter då det börjar närma sig slutet. Från någon som bygger på total och där leverantören kräver extra för att montera vitvarorna.
13 svar · 2,3k läst
volvo
volvo: Du har gjort allting rätt som jag kan se det. Det enda som är otydligt är om du skriftligen meddelat entreprenören att du anlitat annan för att rätta till hans fel vid slutbesiktningen. Om inte så tycker jag att du ska skriva ner hela händelseförloppet och skicka detta till entreprenören. Då har han inte mycket att komma med om han vill gå vidare och driva in sin fordran. Viktigt är
3 svar · 2,6k läst
yonna
yonna: Dice - det räcker med att du lägger in frågan i Trädgårdsforumet.
1 svar · 2,1k läst
M
Mate: Hmmm.. Ja, de e just där bänksivan har spuckit.... Om jag förstår ditt inlägg rätt så kan alltså skivan spricka om bänkskåpen inte är exakt i nivå.... Då är det ju omöjligt att bevisa något... snickarna som satte köket kan ju ha gjort ett dåligt jobb.... "suck" Ja ja...vi får se vart det leder.... Tack för alla inlägg.... Jag ska försöka meddela hur det går i
6 svar · 1,1k läst
J
jannis1954: Hej! "Problemet" är kanske att taxeringsvärdet i praktiken påverkar det värde som i många fall åsätts huset, t ex vid en försäljning, eller vid en bankvärdering. I vårt fall så minskade taxeringsvärdet med närmare 150 TSEK (pga minska boyta), allt enligt Skattemyndighetens hemsida. Så huruvida "bruksvärdet" minskat eller ej kanske kan diskuteras, i alla fall den dag vi vill sälja
17 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.