F
Familjen_Bygg: En sidolöpare är ett avtal som är skrivet vid sidan av ett annat avtal. Lycka till! :) :) :)
5 svar · 1,9k läst
slaskman
slaskman: Kräk hittar du även om du är säljare. Sambon skulle sälja ärvd fastighet i Halmstad och anlitade mäklare ansluten till känd bank. Den slöe mäklaren orkade inte visa huset ordentligt. Uteblev från två avtalade med presumtiv köpare, fick inte ett skit gjort på ett halvår. Mäklarbyte och sålt till samma presumtiva köpare som ovan på mkt kort tid. Enligt nya mäklaren var vår
19 svar · 2,4k läst
S
Stellan_Sandh: Tack, ni befäster det jag misstänkte!
4 svar · 1,4k läst
C
carlssoni: Precis som Volvo skriver så är det säljaren, inte entreprenörerna som ni skall vända er till. Det låter f.ö som en ovanligt rörig affär med okunniga parter, inklusive mäklaren ??? Är det så att ni köpt både tomt och hus av samma person så är det inte konsumenttjänstlagen som gäller (den gäller bara entreprenader) utan jordabalkens regler. I så fall är det inte fråga om
6 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: [citat] Han skall kontakta en besiktningsman, byggkonsult eller annan byggtekniskt sakkunnig som går igenomhuset åt honom och skriver ett utlåtande. Branschverksamma konsulter kan han hitta http://www.bygging.se/default1.asp eller i telefonkatalogen. Av denne sakkunnige får han sedan råd om hur han går vidare i rättsprocessen mot hussäljaren. Nu har jag inte hela bakgrunden i detta
1 svar · 712 läst
M
Mikester: Vilken röra, Det börjar ljusna för min del, verktygen är krediterade och vi har kommit överens om att titta på samtliga fakturor så att det matriel som är specat verkligen har används. tex fick jag faktura på 500 meter elkabel a 10 kr/meter men det har används 60 meter. Jag förstår till viss del att vissa saker kan bli fel, men det är tyvärr så att det tolereras gång på gång i
5 svar · 1,5k läst
Angelven
Angelven: [citat] Egentligen inte ens det - jämför regler för träd. Han får klippa om han gett dig möjlighet att åtgärda och du inte gjort det. Han får inte göra det så att det skadar trädet (häcken). Och åt ditt håll så får ditt träd(häck) inte vara inne på hans tomt. Som vanligt är det luddigt - och som vanligt är det bästa att prata med varandra :-)
7 svar · 11,6k läst
B
billy_baver: "Scrooge" utpekar riksorganisationerna som syndabockar. Hur han menar då förstår jag dock inte riktigt, eftersom parterna vid en överlåtelse i andra hand bara stöter på lokalkontoren som ibland sköter delar av föreningens förvaltning. Aldrig organisationerna som stått för själva föreningsgrundandet. Jag säger inte emot dig, förstår bara inte riktigt hur du menar. Så mycket
10 svar · 3,8k läst
saturnus
saturnus: ja det gör det, som jag tolkar det. men blir det en tvist ligger Jonnob risit till. En ny ägare vill kanske inte ha muren där, för alla dennes hundar kutar in till Jonnob, han vill ha ett stängsel i tomtgränsen, och ger Jonnob hela muren mot att denne flyttar in den på sin sida. Man kan göra dessa exempel kilometerlånga, för det blir aldrig som man hade tänkt sig, vid tvister. Hamnar
14 svar · 5,9k läst
L
TN-Funkis: Registrerade advokater måste inneha en verksamhetsförsäkring som skydd till sin klient i händelse av att advokaten begår ett fel (drulleförsäkring). Jurister har inte detta krav på sig, och i dagsläget kan i princip vem som helst kalla sig för jurist utan att råka illa ut om det dom rekommenderar visar sig vara helt fel. Du kan alltså anlita en jurist för att kolla upp olika
31 svar · 5,5k läst
R
robban44: Kan väl inte bli klarare än detta från Gar-bo:s hemsida. http://www.gar-bo.se/ns/slutbesiktn.html
5 svar · 2,4k läst
H
HenrikV: Jag är väldigt frustrerad av en cykelväg som byggts precis utanför vår tomt. Den var inte med på detaljplanen. Denna cykelväg sammanbinder en bilväg och en cykelväg. Folk har börjat köra bil, husvagnar, släpkärror på den för att slippa vända och någon har skadat vår häck som är precis brevid. Det finns många träd och buskar runt om så det är extra farligt eftersom många
0 svar · 834 läst
yonna
yonna: co - du får plocka fram dina gamla historieböcker om folk på landet som jobbade för storgodsen  ;) - anställningstiden låg på 1 år fr o m, vad jag minner mig, 1 oktober. De anställda flyttade från/till torp & smågårdar där den som lämnade såg till att bränslelager fanns inför den kommande vintern. Kutymen levde kvar när folkflyttningen skedde in till storstäderna och då
10 svar · 5,6k läst
L
LinStina: Hej! Undrar om det finns någon som vet var man kan hitta mall till ett avtal som gäller vägservitut. Vi har alltså en tomt vi skall bygga på och skall göra en väg över en annan markägares tomtmark. Saken är överenskkommen muntligen men till bygglovet behöver vi en skriftlig överenskommelse.
0 svar · 5,0k läst
volvo
volvo: [citat] Om ni kunde se skadan direkt när ni flyttade in (utan att riva i väggar eller liknande) så kan det inte anses vara ett dolt fel. Man har som husköpare ett långtgående undersöknignsansvar. Ett besiktningsprotokoll från en besiktningsman fråntar er ingalunda kravet att syna av huset själva. Om skadan syntes först senare så kan man diskutera dolt fel, men det är ju svårt att
1 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: Jag minns två grannar i Skåneslätten i ett rättsfall på 1980-talet. Tjänande fastighets ägare hade i affekt mot grannen tagit sin traktor - med lämligt redskap - till hjälp, att helt enkelt plöja bort hela grannes servitutlagda infartsväg. Tyvärr minns jag inte hur det slutade. Gudskelov var jag inte själv inblandad.
9 svar · 17,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nej, något sådant har jag inte hört talas om. Snarare tvärt om, bostaden är värd mindre (sämre säkerhet) för banken under byggnadstiden och därför brukar så kallade byggnadskreditiv ha högre ränta än ett vanligt bottenlån.
2 svar · 1,8k läst
A
Archangel_1: Det jag undrar över är hur och om det är möjligt att klassa sin nyköpta villa/bostadsrätt som byggarbetsplats och i så fall hur man kan få tillgång till förmånliga banklån pga att det ej används som bostad under renoveringstiden? Hur funkar detta? Vad krävs det för att får dessa banklån? Vad mer skall man tänka på? Hur stor är skillnaden på ett sådant banklån och ett
0 svar · 1,4k läst
H
humming: Jo tack. Hade en jäkla tur. Skorstenen var godkänd, insatsen är på plats men svårt att få tag på sotaren i mellandagarna för att besiktiga själva installationen så det har inte blivit något elda än...
6 svar · 10,4k läst
R
Rodge68: Dessutom så borde du fått chansen att åtgärda de brister som han sett vid inflyttningen. Han kan inte komma med några krav så långt efteråt!
6 svar · 1,4k läst
R
Rodge68: Jag har ett liknande problem där grannen eldar mycket med ved och vi har ett hus som är ventilerat mekanisk. De eldar varje dag i ca 6-15h beroende på temperatur ute. Det är inte torr ved heller så det stinker F-N. För några år sedan försökte jag att prata med dem och de tykte att det var jag som skulle bygga om min ventilation alt. flytta!!! Vi är inte några goda grannar längre! Men
3 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Låter väldigt osannolikt att du skall ha framgång med det caset.
1 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Nja.. Visst kan man påpeka för försäåkringsbolaget att det blivit fel. men vid en försäkringsskada så är det formellt du som anlitar byggfirman, och är byggherre. Försäkringsbolaget har inget ansvar för kvaliteten på det utförda arbetet. Detta lärde jag mig den hårda vägen när en byggfirma lagade en vattenskada (försäkringsärende) hos min gamla mamma för ett antal år
1 svar · 2,2k läst
E
ejoakim: Har man avtalat att det skall göras så måste det också utföras, vad som är rimlig tid beror på åtgärdens beskaffenhet. Vad som kan hända om man som köpare inte reagerar är att man genom sin passivitet kan antas ha accepterat att avtalet ändrats. Dvs. till att åtgärderna inte längre behöver utföras.
4 svar · 827 läst
E
ejoakim: Enda möjligheten till att det skulle ha något att komma med är om ni uttryckligen utfäst att väggarna är "fria från spik- och skruvhål" och denna uppgift påverkat dem att köpa just denna lägenheten.
5 svar · 3,6k läst
saturnus
saturnus: fann det här gamla klippet i mina gömmor, som visar att det gäller stå på sig. [bild]
0 svar · 1,1k läst
F
furan: [citat] Shit, nu blev det alldeles för många konstiga ord för mig...  ;D I vårt avtal med vår entreprenör står det att dom skall stå för 20 h med grävmaskin, samt 140 ton fyllmatrial. Vår säljare sa att det brukar räcka till en grund, men vår tomt var svår så vi fick räkna med 35000:- exktra. Gräv/sprängfirman anländer och vi berättar förutsättningarna för dom. Jag
3 svar · 3,3k läst
L
Lmob: tackar ,toppen det var det jag sökte . dom hade även på bokhandeln
2 svar · 2,8k läst
volvo
volvo: Enda chansen att hävda dolt fel i ett sådant här fall är om antalet kramlor per kvadratmeter understiger det antal som krävdes när huset byggdes eller att kramlorna var felaktiga i utformning eller material. På gamla hus får man ju räkna med att tidens tand sätter sina spår och en del åtgärder är att betrakta som normalt underhåll.
6 svar · 1,6k läst
volvo
volvo: Självklart är grannen (BRF) huvudansvarig hur arbeten utförs som de beställt. Det är ju de och inte ni som har avtal med "mupparna". Till att börj amed så ska ni dokumentera de skador som ni vållats av. Bjud in BRF till att gå igenom skadorna på plats tillsammans med er. Gör en skriftlig begäran om skadestånd till BRF, samt begär svar från dem om vad de tänker göra åt er
4 svar · 856 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.