O
ordain: Utan att vara jurist skulle jag säga att det är högst sannolikt att detta faller under undersökningsplikten. Först, om det i beskrivningen bara står "en är trasig" och inte att "två funkar", så är det bara en allmän upplysning om att en är trasig, inte att de andra är ok. Solklart som jag ser det. Om du skriver att två av ugnarna är ok i beskrivningen, så är det ändå tveksamt
7 svar · 942 läst
C
carlssoni: Enligt ABS 05 (punkt 28) skall beställaren, om inte annat framgår av kontraktet, svara för kostnaden för slutbesiktning och kompletterande slutbesiktning. Kompletterande slutbesiktning kan ske, efter parternas överenskommelse, avseende  bl.a arbeten som av årstidsskäl, ex. utvändiga arbeten och målning vintertid, inte kan färdigställas till den första slutbesiktningen och
3 svar · 4,2k läst
V
Villaguden: Gud vilken soppa det här verkar vara! Verkar ju inte finnas någon rim och reson överhuvudtaget! Trist när man investerar pengar i sin dröm, och så ska det gå till på detta viset. Vad heter företaget i fråga ni råkat ut för? Kan ju vara bra att veta så folk inte går på samma mina. Hoppas verkligen att allt löser sig för er! Men bara stå på er och tappa inte modet! Mvh Villaguden
9 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Man brukar ju shablonmässigt prata om att plattsättning i våtrum kostar uppåt 1000kr/kvm, inte inräknat själva kaklet, men övrigt material. Och då gäller det väggyta plus golvyta. I ert fall borde det handla om ca 30kvm väggyta. Nu är en tvättstuga inte våtrum så där skulle inte blivit något fuktskydd, en del arbete och mycket dyrt material går då bort, men antag 400-500/kvm.
7 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Är det en väg som bara ni (och er granne med servitut?) har nytta av eller fyller den någon funktion även för markägaren? Såvitt jag förstår så är det i så fall ett gemensamt underhållsansvar. Ert servitut ger (normalt) er rätt att utnyttja grannens mark för att ta er till ert hus, det innefattar att ni har rätt att bygga och underhålla en väg för detta. Men markägaren har
2 svar · 3,7k läst
F
Fummel: [citat] Håller med helt och fullt! /Fummel
21 svar · 5,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tomten kommer först - absolut. DÄREFTER bestämmer man vilket hus som passar på tomten! Skriv INTE på något köpekontrakt för hus nu, husföretaget lär vilja sälja till er senare också. Dessutom kanske huset inte ens får bygglov beroende på detaljplanen i det område där ni köper en tomt.
2 svar · 1,9k läst
B
billy_baver: Dröjsmålsränta (och alla andra räntor) är momsfria. Ränta beräknas dock på hela skuldsaldot, inklusive moms.
6 svar · 8,6k läst
galento
galento: Tack för svaret,vi ska ta kontakt med kommunen till veckan får vi se om det kommer fram nåt.Vi fick se det i tidningen i fredags och där stod det att "locket var på" till affären var avslutad i början av -07.Är osäker på storleken på området som ska säljas men uppskattar det till iallafall 50-60 hektar.
2 svar · 1,5k läst
S
sako: Äsch, jobbiga grannar kommer det alltid att finnas tuvärr? Själv köpte jag ett hus som stått tomt i 35 år, givetvis med massor av ogräs, brännässlor, förfallna staket etc och massor med träd, och nu pratar vi inte om små träd! Och för att inte prata om huset: 250 år "gammalt" ruckel tycker vissa som inte vet bättre? En del grannar klagade på det ena och det andra, typ man måste
11 svar · 3,6k läst
B
billy_baver: Man måste faktiskt inte alls vara fastighetsägare för att begära mark-, bygg- och rivningslov. Men det är förstås en fördel om fastighetsägaren är vidtalad innan ansökaren sätter spaden i jorden... Nej, jag har ingen färdig taktik. Ta det bara som en pusselbit.
6 svar · 3,6k läst
L
lolinda: hej! jAG UNDRAR HUR LÅNG TID DET TAR INNAN MAN FÅR LAGFART PÅ TOMTEN! NÄGON SOM VET?
0 svar · 1,4k läst
lier
lier: Jo du WeeBee!! Det e mycket som e konstigt med detta husbygge!! :o Jag har skrivit i min byggdagbok på hemsidan hur vårat bygge gått till :-[ om du vill läsa så finns det under http://juslin.holseng.se Där får man veta en hel del.. Kommunen var förmodligen lika godtrogna som oss, och banken har inte ens frågat om byggfelsförsäkringen :-/
23 svar · 3,5k läst
·
J
Joggin: Tack för det utförliga svaret. Då är det väl bara att gå och prata med grannen innan motorsågen får gå varm :)
4 svar · 5,0k läst
L
LennartL: [citat] Eftersom arbetet skett på löpande räkning, och ni nu är missnöjda med arbetet, och därför avslutar samarbetet, så händer ingenting i detta läge. Båda parter går skilda vägar, ni behåller vad som tagits fram (om det inte skyddas av andra lagar typ mönsterskydd tidigare innehavda av firman), och firman får betalt för all nedlagd tid intill den tidpunkt ni meddelat att ni
10 svar · 6,2k läst
B
Beo: Du kan lugnt skriva på avtalet. Om det blir tvist mellan er så har ni rätt att få tvisten prövad av en offentlig domstol. Konsumenttjänst- och konsumentköplagen är tvingande till fördel konsument. En tvisteklausul som är till er nackel är ej gällande. Det avtal som leverantörern vill be er att skriva på tyder på att det är ett branschavtal mellan näringsidkare. De paragrafer som
13 svar · 3,2k läst
T
tobbee: har alla åkt till julen redan?
11 svar · 2,4k läst
Å
Åttioettan: Tack så hemskt mycket för svar! Vi ska kolla upp k-märkningen med Länsstyrelsen och tala med BRF-styrelsen om matos/brandcells-problemet!
4 svar · 4,5k läst
H
Haagbard: Vilka helsjuka exempel  :o När jag köpte 10-15 pallar Leca, murbruk, flera pall isolering, råspont, armering, armeringsmattor, underlagspapp e.t.c, e.t.c för ~30-35.000 kr så frågade jag vad transporten kostade, svaret från byggvarufirman blev: "-Det brukar inte bli så farligt" Eftersom det var för trångt för bil med släp så gjordes en omlastning, detta kostade........gratis  :)
22 svar · 7,2k läst
volvo
volvo: Alla avtal går att häva.....frågan är bara till vilket pris. Det borde vara betydligt billigare och enklare att häva ett husköp innan man fått beviljat bygglov.
2 svar · 4,2k läst
N
nymats: [citat] Det har inte rört sig frammåt speciellt mycket. Ni vet "Bränt barn skyr elden".... Det betyder att man numer vänder "ut och in" på alla skrivelser. Har faktiskt gått och skaffat mig en jurist och har försökt att sätta in honom i alla turer. Vi får hoppas att han kan göra underverk för sina 1800 kr + moms / h  :o Forsättning följer.... /Mats
16 svar · 2,1k läst
D
David_Berglund: Jag har lite erfarenhet på området. Hade tidigare en tråd här på forumet, där jag fick lite grundläggande hjälp innan jag gick vidare, och lovade i samband med att den togs bort att återkomma med resultatet. Men jag kan juh ge en lite sammanfattad version och resultatet såhär långt. - Jag köpte ett hus - Märkte efter kontrakt skrivits att boarena inte stämde. - Ställde ett krav om
13 svar · 7,0k läst
B
Bindgarnsbyggaren: Har du betalt? Har det skett någon besiktning av arbetet? Har du skriftligen reklamerat?
2 svar · 1,4k läst
volvo
volvo: [citat] Naturligtvis måste man vid sin syn av huset ta hänsyn till ålder och det skick man har rätt att förvänta sig att byggnadsdelarna befinner sig i. Jag menade om det fanns brister som man inte med rätta kunnat förvänta sig så har säljaren ansvaret för icke inspekterbara utrymmen om där senare visar sig vara ett dolt fel som man inte kunnat anta (pga. ålder) eller kunnat se utan
11 svar · 5,1k läst
B
billy_baver: Det var precis vad jag satt tyst och gissade! Villasäljarens bondfångarknep, "Variant 1B"... ;D Skönt att allt ordnade sig utan utan hårda ord.
11 svar · 11,0k läst
B
billy_baver: Nja, hempularen, SÅ illa gör man inte en utsättning ostraffat. Den värsta djävul man kan måla på väggen är nog risken att grannen uppfattar medgivandet som en överenskommelse att han gratis kan bruka hela den asfalterade ytan som sin infartsväg. Om detta har någon praktisk betydelse överlåter jag till nissepalandet själv att avgöra.
4 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Praxis är att man börjar med att ta hela handpenningen, men den går oftast åt till mäklararvodet. Mäklaren har rätt till fullt arvode även om köparen häver köpet. Därefter beror det på vilka kostnader som säljaren har innan huset blir sålt. Men antag att säljaren blir sittande med huset i 3-4 månader extra, och han därefter får sälja det för 400 000 mindre. Både
4 svar · 5,6k läst
volvo
volvo: [citat] En så stor förskjutning av ovanvåningen är inte rimligt att behöva godkänna. Detta är något som borde anmärkas på på slutbesiktningen. Det är dock dumt att vänta så länge. Självklart skall felet åtgärdas omgående utan försening av bygget.
6 svar · 2,6k läst
K
Kurtivan: Vi har köpt en lten (och billig) fastighet som avstyckades från en större. Nu är fastighetsbildningen klar och när vi ska söka lagfart krävs ett värdeintyg. Lantmäteriet kan skriva ett sådant till en kostnad på 1000 kr, det är en stor kostnad i förhållande till fastighetens värde. Hur skaffar man ett sådant billigare?
0 svar · 4,1k läst
L
LennartL: [citat] Jag skulle nog satsa på detta. Undersöka vad som orsakar läckaget. Kan vara sprucken takpanna,  blåsande horisontellt regn eller snö och trasig underlagspapp och liknande ganska enkla saker. Relativt enkla åtgärder många brukar fixa själv. Använder du takläggare; läs på ordentligt först och fråga om olika alternativ i förväg, innan du kontaktar någon hantverkare för
10 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.