Juridik
ErikL: Att det helt saknas elkassett är absolut inte något dolt fel - det måste ju vara helt uppenbart att det inte finns om en fackman så mycket som tittar på anläggningen. Dessutom står det faktiskt inte heller att det ska finnas. Om effekten på bergvärmepumpen dessutom är korrekt angiven är det knappast heller att räkna som dolt fel även om det är en mindre bra lösning att
hempularen: Du måste ha en KA innan byggsamrådet, som måste hållas innan byggaet påbörjas. Det räcker inte med bygglov för att börja. KAn skall ju gärna var igång med lite framförhållning. Det är inte bra att välja byggfirmans förslag. I de kanske 80% av byggen som blir klara utan större problem eller konflikter spelar det ingen roll. Men om något börjar gå snett så är en bra oberoende
billy_baver: Det verkar ofta som att kommuner går fram mer försiktigt och ödmjukt än staten och statliga verk i sådana här sammanhang. Varför det? Jo, ofta försöker kommunen skaffa behövlig mark genom byte mot fastigheter man inte behöver. En myndighet som Banverket har inte sådana resurser. Dessutom äger kommunen lagstadgad förtursrätt på vissa överlåtna fastigheter. Sådana privilegier har
Lekkamraten: Er åtgärd kräver sannolikt marklov, har ni sådant? 8 kap Plan- och bygglag Åtgärder som kräver rivningslov eller marklov 8 § Inom områden med detaljplan krävs rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader, om inte annat har bestämts i planen. Kommunen får i områdesbestämmelser besluta att rivningslov krävs för att riva byggnader eller delar av byggnader. Rivningslov
Lekkamraten: [citat] Jag har tidigare svarat på ett av dina inlägg och ärligt talat verkar du inte veta vad du håller på med. Bara det att du beskriver det som att det är du som gör detta är ett sakfel. Förmodligen är det föreningen elller vissa saker kanske ankommer på styrelsen såsom organ i vilken du endast har en röst (förutsatt att du är vald av stämman att vara ledamot). Första gången
jon_h: Alltså, man måste ju skilja på ett timrat hus och ett regelverkshus med fusktimmerpanel. När man timrar ett hus på riktigt så har knuten en helt vital funktion, när man klär ett hus med timmerimiterande panel är knutarna i huvudsak dekoration. Att man numera bygger så som du säger i fjällvärlden är ju för att man inte timrar hus särskilt ofta längre, men man eftersträvar det
ordain: [citat] När jag har begärt vite har jag alltid varit tydlig med att det inte innebär att det är målet för när det ska vara klart, utan att det datum som sätts är när det är väldigt besvärligt om det inte är färdigt. Om de säger att de blir klara vecka 3 så säger jag att det blir vite efter vecka 8. Jag vill inte att de stressar för att slippa vite utan vill hellre att det tar
hempularen: Det kanske beror på om de har fakta som tyder på att uppgifterna redan borde varit inne. I samband med att du slutanmäler ett bygge så tror jag att man också är skyldig att anmäla förändringarna till skattemyndigheten "frivilligt". Om skattemyndigheten då ser att uppgifterna inte kommit in (de får kontrolluppgift från stadsbyggnadskontoret) så kan jag tänka mig att de skickar ut en
balrog60: Det är ett gammalt hus 1948. Köparen har skrivit på att han inte viste av några fel. Jag är näst 100% säker att måsta ha känt till pga: av den starka lukt från blöt sågspån. Men det är säkert svårt att motbevisa.
peoe: OK, låter bra och logiskt. Vi har väl även funderat på om man skulle erbjuda den usprungliga erkitekten en liten peng som tack för nedlagt jobb, men det är förmodligen bara att be om problem, dessutom känns det nog som om att det är vi som stått för det allra mesta av kreativiteten i hur planlösningen ser ut, så det får nog vara som det är... Och så kan vi kanske hoppas att de
tomas_s: Är du privatperson bör du absolut använda mallpaketet ABS05, det är till väsentliga delar färdigförhandlat, du behöver bara komma överens om vad som ska ingå, priser, betalningsplan, leveranstid, leveransviten, entrenörsarvode och lite till.
pvcraketen: Visst har Hemmapularen rätt i sak och jag är medveten om själva faktan. Vi är inte bosatta i ett nybyggarområde utan snarare ett gammalt villaområde, vårt hus är byggt på 30-talet. Men det är klart, när det byggs ett nytt hus så blir det väl ett nybyggarområde. :-) Som jag skrev i mitt inlägg så är det helt oundvikligt med buller och damm under ett bygge och det har vi egentligen
hempularen: Bara att gratulera och hålla tummarna. Jag hängde inte riktigt med i matten om prisuppgifterna. Men entrepenören har troligen rätt att debitera 15% mer än uppgiven prisuppsakttning. Såvida det inte var ett fast pris. Som det har framgått av en annan tråd här nyligen så kan det vara smart att inte svara på mail från entrepenören. För preskritionstiden för fordran löper i 3 år. Men
carlssoni: ABS 05 och konsumenttjänstlagen stipulerar inte vite utan anger att skadestånd skall utgå vid försening. Vanligtvis används därför inte vite. Om vite avtalas brukar detta ligga mellan 2 000 och 4 000 kr per vecka vid försenad slutbesiktning. Det entreprenadavtal som tagits fram i anslutning till ABS 05 är inte tvingande att använda men innehåller en klausul där man kan ange
saturnus: Då motparten 8-)= hyresgästen i det aktuella ärendet, trost den 100% hyreshöjningen valt att bo kvar, visar dennes stora intresse för boendet. Förmodligen är barn födda och uppvuxna på stället, vilket också gör att det kan kännas svårt att bli utsparkad. F ö är fastigheter av detta slag, omoderna och med astronomiska uppvärmnings- kostnader, vilka hyresgästen ofta får stå för
Irene_DA: [citat] Jag har både och för att ha största möjliga kontakt med yttervärlden och för att jag inte tycker att man funnit en mobiltelefon som är bekväm att lyssna i, jag hör så illa. Det finns faktiskt fördelar med båda så jag har inte lust att skrota någondera.
Irene_DA: Du tycks ju ha undersökt saken och kommit fram till att uttagen i taket inte fungerar men när du hänvisar till att övrig el i fungerar har du väl tänkt fel? Det är ytterst sällan som både tak- och vägguttag går på samma krets vad jag vet. Detta för att om den ena "ballar ur" skall man kunna använda den andra.
Andariel: Nu vet jag ju inte alls om detta är nåt liknande eller inte, men det var det första jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg. Min kompis och hennes sambo byggde nyligen hus. Detta hamnade lite högre än grannens så det blev en slänt ner. Nu är kompisens sambo erfaren inom byggbranchen så de pratade med grannen och kom överens om att bygga en mur på grannens tomt som går
hempularen: Vite räkna så vitt jag vet från planerad färdigdatum fram till godkänd slutbesiktning. Om dte sedan är så att man flyttar in dessutom innan besiktningen så skall vitet jämkas med "hyra" för att man kunnat utnyttja det ofärdiga huset. I praktiken brukar det vara svårt att få ut någonting alls efter inflyttningsdagen. I ditt fall låter det som ni har haft en godkänd besiktning (om
Ms_Smirk: Kolla vad som stod i objektsbeskrivningen. Det som står där är det som följer med huset, förutom det som listas på mäklarnämndens hemsida.
hempularen: Då låter det ju onekligen som att de har klantat sig. Sedan tror jag att om man vill göra en ombyggnad idag, så gäller troligen dagens ev. annorlunda regler med högre prioritet, än "hävd" i form av er gjorda utbyggnad. Om den föreslagna utbyggnaden strider "kraftigt" mot någon regel som gäller idag. Typ max byggyta, eller liknande. Så kan det vara en "förmildrande" omständighet om
volvo: [citat] Under 2 år så har entreprenören bevisbördan om felet inte beror på honom, annars måste han åtgärda det som uppkommer (som altandörren) Under de resterade 8 åren skall du kunna bevisa att dett innebär avsevärd skada för dig orsakat av vårdslöst agerande från engtreprenören. Bevisbördan ligger altså på dig. Tveksamt är om en altandörr är att anse som avsevärd
saturnus: [citat] Nej precis, det räcker nämnligen att man själv tar kontakt och påminner om fakturan, för att ny presskibtionstid skall påbörjas.
bjogul: - Jag håller i princip med tidigare inlägg att i första hand har köparen en undersökningsplikt som omfattar bl.a. vad planerna för området innebär för den aktuella fastigheten. Men det måste nog nyanseras lite :) Mäklaren anlitas av säljaren, men har skyldigheter mot både köpare och säljare. Se 16§ mäklarlagen (http://lagen.nu/1995:400). Det förhållandet som är orsak till
hempularen: I princip så borde det ju vara entrepenören (eller firman han anlitat för torkning) som skall serva avfuktaren. Men har nu gått med på att fixa det så är väl dom glada. En ev. ersättning är nog mer en förhandligssak. Alternativet är ju att deras gubbar skall in o göra det varje dag. Det kanske är värt besväret att slippa få in hantverkare stup i kvareten (som kanske inte bryr sig
goerana: [citat] Hej ! ANg mäklarens ansvar så är det ju så att mig veterligen så är det i yttererst sällan en mäklare blir fälld, Mäklaren informerar o förmedlar ju köpet, han är väl säljarens ombud.. eller ? Läser man på kontrakten så finns det en skock undantag så han går ju fri.. / Goeerana
volvo: [citat] Det anses som normalt underhåll och inte som dolt fel. Det är snarare något man kan förvänta sig av ett hus i denna åldern.
volvo: [citat] Detta är ett solklart byggfel som skall tas upp, om inte annat som ett garantifel. Om ni köpt ett nybyggt badrum så har ni rätt att förvänta er att det uppfyller branschkraven. Tillverkaren får riva ut och göra om!
volvo: [citat] Instämmer! Dock händer det att man inte gör en regelrätt slutbesiktning. Då kan man istället tolka det som att när beställaren betalat slutfakturan och inte har några klagomål så anses entreprenaden vara färdigställd och godkänd av beställaren. Om rörläggarens åtagande var att anses som färdigt så skulle han överlämnat drifts- och skötselinstruktioner där det bla.