Hej,

Vi har nu klarat av slutbesiktningen, där det blev några punkter som av besiktningsmannen angavs som "avhjälpes ej, men att beställaren förbehåller sig rätten till kostnadsreducering".

GAR Bo:s BM ansåg dock att det ej var hans uppgift att prissätta felen.

Har nu bett Hustillverkaren om ett förslag (har total entrepenad) vad felen enligt nedan skulle ge för reducering enligt dem:

1. Kaklad vägg i badrum böjer in11 mm på 1,8 m längd.

2. tak vid väggdel i relax har häng på mitten ca 10 mm.

3. Golv lutar från vikdörrsparti i vardagsrumm, nivåskillnad 11 mm på 2 meters längd.

4. Golva har häng mot mitten i sovrum.

5. Vägg i tvättstuga skev.

Någon som har erfarenhet av detta, är det bättre att koppla in jurist som tar hand om det?

Vidare har man ej lagt någon randisolering vilket BM angett som ett fel då han anser att det skall skall finnas. (Huset ligger i klimatzon 1, har vattenburen golvvärme och en isoleringstjocklek under plattan på 300 mm)
Hustillverkaren har inget skriftligt undantag i kontraktet utan menar på att principskissen för grunden inte visar någon randisolering och därigenom skall det inte ingå och kommer överklaga felet till GAR BO då de menar att detta har BM inte med att göra.

BM sa vid SB att om det ej uttryckligen är undantaget i kontraktet skall det ingå.

Vem har rätt och hur överklagar man själv ett överklagande till GAR BO? *s*

Aldrig hört talas om att besiktningsmannen avgör vilka fel som skall avhjälpas eller ej. Han skall (tror jag) bara bedömma om det är fel eller ej. Om det sedan avhjälpes eller blir en ekonomisk ersättning är ju en förhandling mellan beställare och byggare.

Hela grejen med Garbo och deras ev. överprövning av besiktningen är ju bara en Garbo grej. Om det finns ett besiktningsprotokoll så kan man begära en överbesiktning. Finns formkrva på hur det går till och hur snabbt man måste göra det. Och jag vet inte om dte är en rimlig åtgärd för er i det här läget, men jhag skulle definitivt ta reda på reglerna runt om det gällde mig.

Skulel inte förvåna mig ett ögonblick om Garbo's interna överprövning sköts så att ev tidsgräns för en riktig överprövning passeras (i så fall fullt medvetet från dem).

Svårt att avgöra hur allvarliga felen är så här, men lutande golv i ett vardagsrum tror jag att det är risk att ni kommer att reta er på i många år frmmåt.

Kantisolering eller ej kan visa sig vara en klurig juridisk nöt, troligen har BM rätt ,dvs den skall utföras.

Det är inte besiktningsmannens sak att ange om något fel skall avhjälpas eller ej.
Han skall endast konstatera vilke fel som föreligger och därefter värdera dessa fel.
Det är upp till dig att avgöra om det är fel du kan leva med om du får en peng som plåster på såret. Om inte skall entreprenören åtgärda felet.
Möjligen kan besiktningsmannen välja att sätta felet under bevakning under garantitiden då man gör en ny utvärdering vid garantibesiktningen.

Som får ta hand om det. Känner att leka jurist själv inte riktigt är min grej och då är det bättre att lämna över till de som, förhoppningsvis, kan sina saker.

Vi hade slutbesiktning för ca 7 veckor sedan och fick slutbesiktningsanmärkningarna värderade till 15 000:-. Har för mig att entreprenörerna har 8 veckor på sig att åtgärda problemen annars kan man välja att ta in andra och åtgärda felen alt. göra jobbet själv. Stämmer det?

Vem är det man ska hålla inne pengarna för?? Entreprenörerna eller husföretaget som levererat hussatsen och rekommenderat entreprenörerna??

När tiden för åtgärdande (två månader enligt ABS 05 punkt 13) gått ut kan du tillskriva entreprenören och anmoda honom att åtgärda samt meddela att åtgärdar han inte inom förslagsvis ytterligare en vecka så låter du själv åtgärda på entreprenörens bekostnad. Då är det bäst om du anlitar en annan entreprenör så att du får en faktura på vad arbetet kostat. Detta belopp drar du av när du betalar slutlikviden till entreprenören. Åtgärdar du själv finns det risk att entreprenören inte accepterar det belopp du drar.

Du skall alltså hålla inne pengarna för den som felat och som du har avtal med. Eftersom Vallsjöhus inte tillhandahåller totalentreprenad utan bara byggsatsen har du väl entreprenadkontrakt med en eller flera entreprenörer. Håll inne av likviden till denna/dessa.

Husleverantören har inget juridiskt ansvar för entreprenörerna, även om de har rekommenderat dem och lär inte acceptera att du håller inne av deras pengar när en entreprenör felat.

Pengarna skall hållas inne för den som orsakat felet.
Är det rena materialfel så är det den som levererat materialet som skall stå för det. Om det är utförandefel så är det entreprenören som skall hållas ansvarig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.