Visst är det ett problem att det är så pass enkelt att förfalska handlingar, men det patetiska är inskrivningsmyndigheten inte ens verkar skicka ut en bekräftelse till den tidigare ägaren på att lagfarten övergått - då skulle det ju vara enkelt att direkt höra av sig och ogiltigförklara överlåtelsen.

Fast, det är klart, efter att ha tagit ut tiotusentals kronor i stämpelskatt är det kanske för mycket begärt att de ska har råd med ett frimärke för 5.50.... Det tog ett antal år av klagomål innan bolagsverket började göra det (de hade exakt samma problem med företag).

jag vet att frågan var uppe för några år sedan, då uttalade myndighetens chef att det dels är så få fall att det inte är ett problem som är värt att göra något åt.

Dels att efterssom tjuven aldrig kan få behålla sin lagfart så var det ju inget problem för medborgarna heller. Just den delen av resonemanget är ju helt obegriplig. OM att den rättmättige ägaren går skadeslös ur händelsen (om han nu nånsin får en rimlig ersättning för strulet att bevisa att han äger sitt hus). Men köparen då, den som i god tro köper ett hus eller en tomt och lägger om sitt liv för att bo där, och som plötsligt inte alls får bo där(och dessutom bli tvunge att processa mot staten för att gå skadeslös ur affären), vadå inget problem för medborgarna.

ErikL skrev:
Visst är det ett problem att det är så pass enkelt att förfalska handlingar, men det patetiska är inskrivningsmyndigheten inte ens verkar skicka ut en bekräftelse till den tidigare ägaren på att lagfarten övergått - då skulle det ju vara enkelt att direkt höra av sig och ogiltigförklara överlåtelsen.

Fast, det är klart, efter att ha tagit ut tiotusentals kronor i stämpelskatt är det kanske för mycket begärt att de ska har råd med ett frimärke för 5.50.... Det tog ett antal år av klagomål innan bolagsverket började göra det (de hade exakt samma problem med företag).
Jag håller med om att de borde skicka ut en bekräftelse till den gamle ägaren, men vad gäller stämpelskatten så ser inskrivningsmyndiheten inte röken av den. Det är en skatt och går direkt till skatteverket. Endast den administrativa avgiften (850 kr?) går till inskrivningsmyndigheten, och dessutom kostar det förstås mer än frimärket att skicka ut ett brev, men som sagt, man borde nog kunna göra det ändå.

Nu när jag har flyttat har det dock varit otroligt skönt att företag och myndigheter i allmänhet litar på att man är den man är. Jag har sagt upp, ändrat, flyttat och nytecknat olika abonnemang i mängder och nästan allt går att lösa med ett telefonsamtal per företag/myndighet, jag vet inte hur jag skulle orkat annars ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.