2 727 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
hur är det möjligt att sälja grannens hus?
Sida 1 av 2
... der går att sälja ett fastighet som ägs av någon annan - enl. SVT-nyheter.
Förstår mej inte på juridiken men tydligen kan det hända att man får sitt hus såld utan att själv veta om det ???
Att man sågar ner mina träd är ju en liten sak jämfört med att sälja mitt hus utan att jag blir tillfrågad ....
Hur kan det gå till?
gaia
Förstår mej inte på juridiken men tydligen kan det hända att man får sitt hus såld utan att själv veta om det ???
Att man sågar ner mina träd är ju en liten sak jämfört med att sälja mitt hus utan att jag blir tillfrågad ....
Hur kan det gå till?
gaia
man kan fixa en visning när ägaren är på semmesterFaidros skrev:
...skräckexempel på TV: en tomt som köpare började bygga på och fick avbrytta bygget eftersom tomten såldes av en "bedragare" som hade skaffat lagfarten men den laglige ägaren har faktisk inga planer att sälja. En annan ex. gällde en gammal sommarhus som såldes utan att ägaren visste om det. Det var något med lagfarter ....
Kan inte förstå hur det kunde gå till och därför frågar ....
gaia
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Iofs inte så himla konstigt.
Du fixar falska köpehandlingar, falska signaturer, falska bevittningar (hur många kontrollerar att ett vittne verkligen existerar, ännu mindre verkligen har bevittnat namnteckningen). En alkis som får stå för det hela.
Skicka in falsarierna till inskrivningsmyndigheten, sälj snabbt vidare till en ärlig köpare, med hjälp av fullmakter från alkisen (arvode en låda vin).
När det hela uppdagas så blir alkisen skadeståndskylldig för hela beloppet.
Du fixar falska köpehandlingar, falska signaturer, falska bevittningar (hur många kontrollerar att ett vittne verkligen existerar, ännu mindre verkligen har bevittnat namnteckningen). En alkis som får stå för det hela.
Skicka in falsarierna till inskrivningsmyndigheten, sälj snabbt vidare till en ärlig köpare, med hjälp av fullmakter från alkisen (arvode en låda vin).
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det är lite konstigt att det är så lättvindigt i Sverige, i många andra länder rmåste man personligen inställa sig till en lämplig myndighetsperson, vanliga id handlingar duger inte. I väldigt många länderr identifierar man sig i viktiga sammanhang genom att visa upp de senaste 3 årens elräkningar. Det anses tydligen som osannolikt att en bedragare skulle lyckas komma över din elräkningar. Och ett elbolag är tydligen mer trovärdigt att ha koll på sina kunders identitet än passmyndigheter.
Räkningskopior som krävs i diverse sammanhang i många länder är ju skrämmande enkla att göra själv i Photoshop. Så det är ingen särskilt bra lösning heller.
Det minsta man skulle kunna göra är att se till att det går ut meddelanden till de nuvarande ägarna vid ett ägarbyte.
Det minsta man skulle kunna göra är att se till att det går ut meddelanden till de nuvarande ägarna vid ett ägarbyte.
Ett annat fenomen (lite off, men...) är att man kan skriva sig hos tex grannen utan att grannen vet om det. Det kan bo tio extra personer i mitt hus utan att jag vet om det, helt otroligt.
Jag var inne och kollade på ratsit.se, där man kan ta kreditupplysningar utan att den omfrågade får veta det. Det gick att söka på bara adressen så jag la in min egen. Döm om min förvåning så var det inte bara min familj som "bor" i vårt hus utan även fd ägarens vuxna barn. Skulle gissa att det har med bostadsbidrag att göra, eller?
Jag ringde givetvis Skatteverket för att jag vill ju bara ha familjen skriven i mitt hus. Tro det eller ej, men jag kan inte ändra detta, det kan bara de "felaktigt inneboende". Skatteverket skulle meddela mammans nya Skattekontor och så skulle de höra av sig (haha).
Jag var inne och kollade på ratsit.se, där man kan ta kreditupplysningar utan att den omfrågade får veta det. Det gick att söka på bara adressen så jag la in min egen. Döm om min förvåning så var det inte bara min familj som "bor" i vårt hus utan även fd ägarens vuxna barn. Skulle gissa att det har med bostadsbidrag att göra, eller?
Jag ringde givetvis Skatteverket för att jag vill ju bara ha familjen skriven i mitt hus. Tro det eller ej, men jag kan inte ändra detta, det kan bara de "felaktigt inneboende". Skatteverket skulle meddela mammans nya Skattekontor och så skulle de höra av sig (haha).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Råkade ut för samma sak, fick konstiga krav på låneböcker och annat, så jag kollade upp det och det var en finne som var skriven på samma adress, det kunde inte heller skattemyndigheten göra något åt (de skulle undersöka saken), så jag får väl vara glad, att mina grejor inte mättes ut för att betala hans förkomna låneböcker...
hempularen skrev:Iofs inte så himla konstigt.
Äntligen! Nu ska grannen bort!
Vår svenska grundsyn bakom idag gällande lagstiftning i dessa frågor skiljer sig markant från den vanligen förekommande i andra länder.
I Sverige antas du av svenska myndigheter och den styrande lagstiftning våra myndigheten tvingas följa, vara hederlig, till dess du överbevisats av myndigheten vara ohederlig. Sedan får myndigheten inga som helst resurser till att kontrollera bakgrunden till vad du hävdar, vilket öppnar en motorväg för de som vill utnyttja systemen via ohederlighet.
I andra länder förutsätts du vara ohederlig, till dess du själv överbevisat myndigheten, att du verkligen är hederlig. Därför blir det svårare genomföra denna typ av brott i sådana länder.
Men om ca tio-tjugo år lär nog flertalet luckor ändå vara tilltäppta av den svenska riksdagen (hoppas jag). För först måste alla nya lagar utredas, beredas, förankras etc etc, vilket brukar ta sin tid. (Exemplen ovan har varit kända i åtskilliga år nu, men den svenska grundsynen ovan väger tyngre, än att några enskilda oskyldiga individer drabbas. Men möjligherna att stjäla människors personnummer och adresser har i alla fall försvårats något (men tyvärr inte omöjliggjort detta för proffsen !), vilket är en liten eftergift från statsmaktens sida, vilket är ett viktigt första steg i rätt riktning).
I Sverige antas du av svenska myndigheter och den styrande lagstiftning våra myndigheten tvingas följa, vara hederlig, till dess du överbevisats av myndigheten vara ohederlig. Sedan får myndigheten inga som helst resurser till att kontrollera bakgrunden till vad du hävdar, vilket öppnar en motorväg för de som vill utnyttja systemen via ohederlighet.
I andra länder förutsätts du vara ohederlig, till dess du själv överbevisat myndigheten, att du verkligen är hederlig. Därför blir det svårare genomföra denna typ av brott i sådana länder.
Men om ca tio-tjugo år lär nog flertalet luckor ändå vara tilltäppta av den svenska riksdagen (hoppas jag). För först måste alla nya lagar utredas, beredas, förankras etc etc, vilket brukar ta sin tid. (Exemplen ovan har varit kända i åtskilliga år nu, men den svenska grundsynen ovan väger tyngre, än att några enskilda oskyldiga individer drabbas. Men möjligherna att stjäla människors personnummer och adresser har i alla fall försvårats något (men tyvärr inte omöjliggjort detta för proffsen !), vilket är en liten eftergift från statsmaktens sida, vilket är ett viktigt första steg i rätt riktning).
Antalet fall av identitetsstöld är ännu så försvinnande litet att jag anser att det faktum att det är smidigt att göra affärer är oerhört mycket viktigare. I vissa länder (där man litar mindre på befolkningen) läggs åtskilliga miljarder och åtskilliga timmar på att granska att man har rätt att göra något. Det är en oerhörd styrka att man i Sverige kan göra mycket via telefon eller brev och inte behöver köra till ett kontor och där ställa sig och köa i 4 timmar för att sedan behöva visa upp 2 olika giltiga legitimationer och så vidare för att få myndigheterna att acceptera en förändring.
Eller försök öppna ett bank-konto i vissa länder. Halvt hopplöst om man inte har några veckor på sig, gott om legitimationshandlingar, vittnen som kan go i god för dig och juristhjälp vid din sida, i princip. Hellre går jag en gång i livet igenom strulet att rätta till en felaktig försäljning av min fastighet (vilket är oerhört osannolikt) än att jag dagligen ska brottas med att få folk att acceptera att jag är den jag är.
Det finns en hel del studier kring detta. Ett samhälle med stor tillit till att regler följs (stort socialt kapital) har oerhört mycket lägre transaktionskostnader (i bred mening, som kostnad för att köpa något begagnat, kostnad för att köpa hus, kostnad för att start företag, kostnad för att få bygglov, och så vidare).
Eller försök öppna ett bank-konto i vissa länder. Halvt hopplöst om man inte har några veckor på sig, gott om legitimationshandlingar, vittnen som kan go i god för dig och juristhjälp vid din sida, i princip. Hellre går jag en gång i livet igenom strulet att rätta till en felaktig försäljning av min fastighet (vilket är oerhört osannolikt) än att jag dagligen ska brottas med att få folk att acceptera att jag är den jag är.
Det finns en hel del studier kring detta. Ett samhälle med stor tillit till att regler följs (stort socialt kapital) har oerhört mycket lägre transaktionskostnader (i bred mening, som kostnad för att köpa något begagnat, kostnad för att köpa hus, kostnad för att start företag, kostnad för att få bygglov, och så vidare).
För att stävja bedrägerier och ekonomisk brottslighet kan man istället höja straffen. Dödsstraff på ekonomisk brottslighet skulle ge en omedelbar effekt på företeelsen. Förmodligen den typ av brottslighet där typ av straff är extremt effektivt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det funkar nog inte. För det är i alla lägen den "riktige" lagfarne ägaren som får tillbaka sitt hus.jeppeknaster skrev:
Så tar vi fallet med tomten som stals, och någon hade hunnit börja bygga, så även om huset blivit klart, köparen hade hunnit bo där några år, så hade de obönhörligen vräkts, och huset skall i princip rivas på deras bekostnad, tomten skall lämnas i det skick den hade före stölden. Detta oavsett om de som bor där handlat i god tro eller ej.
Sedan får köparen föra talan mot staten för att lagfarten var felaktig (eller i princip så är det ju då staten som upphäver deras lagfart efterssom den tidigare affären var felaktig).
Såvitt jag förstår så är staten hyffsat generös med ersättning i sådana fall.