5 356 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Är detta svartjobb?
Jag har betalat en kompis 25 000:- för att han har hjälpt mig med bygget.
Skall jag dra, eventuellt betala in, skatt för honom?
Eller skall jag uppge att jag betalat till honom och att han själv skall ta upp den ersättning jag gett honom?
Skall jag betala moms och arbetsgivareavgift oxå?
Han har ingen firma eller så. Inte jag heller.
Kan det ändå betecknas som svartjobb??
Vad är det korrekta att göra?
Eller skall jag uppge att jag betalat till honom och att han själv skall ta upp den ersättning jag gett honom?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Misstänker att om du tänker behålla honom som kompis så skall du nog inte fundera så mycket mer över det.
Jag tror att det korrekta sättet att hantera det är att du dels skall betala in prel. skatt för honom, har du redan betalat ut de 25 000, så är de att betrakta som hans nettolön, dvs du skall titta i skattetabellerna för "engångsbetalningar" och se hur mycket du skall betala in för att han skall få behålla 25 000.
Därefter skall du på den totala summan betala in arbetsgivavgifter.
Moms skall du inte bry dig om.
Och så skall du skicka in en kontroilluppgift.
Kommer ihåg för några år sedan när en TV journalist ringde till skattemyndigheten och frågade hur hon skulle göra för att skicka kontrolluppgift för sin dagmamma. Alla på myndigheten blev svarslösa och kopplade henne vidare, efter att ha pratat med 5 olika handläggare så var det till slut en som frågade "tror du inte hon blir arg om du skickar en kontrolluppgift?".
Jag tror att det korrekta sättet att hantera det är att du dels skall betala in prel. skatt för honom, har du redan betalat ut de 25 000, så är de att betrakta som hans nettolön, dvs du skall titta i skattetabellerna för "engångsbetalningar" och se hur mycket du skall betala in för att han skall få behålla 25 000.
Därefter skall du på den totala summan betala in arbetsgivavgifter.
Moms skall du inte bry dig om.
Och så skall du skicka in en kontroilluppgift.
Kommer ihåg för några år sedan när en TV journalist ringde till skattemyndigheten och frågade hur hon skulle göra för att skicka kontrolluppgift för sin dagmamma. Alla på myndigheten blev svarslösa och kopplade henne vidare, efter att ha pratat med 5 olika handläggare så var det till slut en som frågade "tror du inte hon blir arg om du skickar en kontrolluppgift?".
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Ja detta är ett svartjobb - jag skulle inte ha gjort ett jota utan låtit det varaCanuto skrev:Jag har betalat en kompis 25 000:- för att han har hjälpt mig med bygget.
25000 kr kopmmer nog aldrig att granskas av skatteverket, om man inte tar upp det i ngn deklaration
OM du skall ta upp det så åker du på arbetsgivaravgifter etc, och kompisen måste betala inkomstskatt (eller så får du skjuta till pengar så han får ut 25 tkr efter skatt). Så dessa 25 000 kr kommer troligen att kosta någonstans kring 35000 - 55000 kr om du gör på rätt sätt, plus en hel massa krångel och papper att fylla i förstås.
Jag tror inte ens jurister på skatteverket skulle vilja att du gör detta - även om dom förstås officiellt aldrig skulle få säga nått sånt. Men all administrationen får i sammanhanget en såpass liten engångsumma lär inte göra det värt det. Sen att skippa sådant aldrig officiellt får gälla som en princip är ju en annan sak...
/K
Jag TROR att det är så här:Canuto skrev:Jag har betalat en kompis 25 000:- för att han har hjälpt mig med bygget.
Om du betalar mindre än 10.000 kr/år så behöver du inte betala arb.avg. eller skatt. Den som tar emot pengarna lär dock få betala skatt om personen totalt tjänat över ett visst belopp. Du kanske har byggt huset under tre kalenderår och då behöver iaf du inte betala något. Det som tillkommer är då skatt på 25.000 kr vilket borde bli ca. 8.000 kr...
Edit: ...och ev arb.avg.
Men du är skyldig att lämna inkomstuppgift om betalningen överstiger 1.000 kr.
Det enklaste är väl att prata med skattemyndigheten. Då får du korrekta svar på alla frågor.
Och så här säger skatteverket:
Tänker du, som privatperson, betala ut ersättning till en privatperson? | Skatteverket [NS4 version]
Klicka här för att svara