Är det vanligt att man inte avtalar fast pris för markarbetet i en totalentreprenad?

Vi ska hämta in offerter på totalentreprenad (arkitektritad enplansvilla). Jag trodde att ALLT skulle vara till fast pris, men fick rådet att det förmodligen lönar sig att låta entreprenören arbeta mot en uppskattad budget ( = löpande räkningar) för markdelen. Min rådgivare hävdar att OM jag mot förmodan skulle lyckas få fast pris även på markarbetet, kommer entreprenören att ta ett kraftigt överpris.

Jag trodde att jag själv skulle ombesörja en geologisk undersökning och att ett protokoll från undersökningen skulle gett entreprenören ett bra underlag för fast pris.

Hur skulle ni gjort?

Det mesta oförsedda kan hända vid grundläggningen, framför allt vid sprängning/schaktning vad jag har förstått. Kusinen bygger just nu i Näset, GBG och åkte på en extrakostnad på drygt 300.000:- för att berget var fullständigt hopplöst. Svårsprängt och svårschaktat.
Vår granne hade en bottenlös grop med matjord på platsen där huset skulle stå. De hade dock tur att matjorden gav bra pengar som täckte allt fylle som fick köras dit istället.

Din rådgivare har säkert rätt. Grundentreprenören beräknar risken och får därför ta i ordentligt på offerten.
I framtiden har via 3D-scanning med radar som talar hur det ser ut under marken vi står på. :D

håvis skrev:
Är det vanligt att man inte avtalar fast pris för markarbetet i en totalentreprenad?

Vi ska hämta in offerter på totalentreprenad (arkitektritad enplansvilla). Jag trodde att ALLT skulle vara till fast pris, men fick rådet att det förmodligen lönar sig att låta entreprenören arbeta mot en uppskattad budget ( = löpande räkningar) för markdelen. Min rådgivare hävdar att OM jag mot förmodan skulle lyckas få fast pris även på markarbetet, kommer entreprenören att ta ett kraftigt överpris.
Det är, vad jag förstått, vanligt att man inte inkluderar markarbeten i totalentreprenaden ö.h.t. Just för att de är så svåra att uppskatta.

Det är vanligt att man får ett fast pris på en väl definierad "standardgrundläggning". Om något avviker från den så får du betala tillägg.

Skälet till att man gör så här är att ingen vet vad som döljer sig under jorden.
OK, man kan göra en ordentlig undersökning, men det är ganska dyrt, speciellt om det visar sig att det går att göra en okomplicerad grundläggning.
En geoteknisk undersökning görs som regel inte om man inte misstänker att det är ett problemmarkområde som man skall grundlägga på.
Undersökning visar dessutom bara hur det ser ut i marken kring provhålet, inte hur det ser ut 1 m bort. Därför kan man bara se det som en fingervisning, inte en absolut sanning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.