13 992 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Uttransport av timmer över annas mark?
Bara en liten rättelse, de flesta skotare behöver inga 3 meter före att ta sig fram. När jag körde skotare så mätte den 2,50 som bredast och det var inte 3 meter mellan träden där jag slingrade mig fram...
Märkligt överhuvudtaget att man kan tilltvinga sig rätt att nyttja annans mark med lagens hjälp. Hur är det egentligen med äganderätten? Jag skulle också göra vad jag kan för att stoppa denna krävande granne, om jag vore i samma situation
Nja, så märkligt är det väl inte egentligen. I just det här specifika ärendet med möjlighet att köra ut timret med 200 meters förlängd transportsträcka är det väl med all säkerhet så att med vanligt förnuft använder man den vägen istället för att braka in på grannens tomt.Leffe skrev:
I andra fall KAN det faktiskt vara så att en markägare som behöver göra en avverkning inte överhuvudtaget kan göra det med mindre än passage över andras marker. Finns hur många skogsskiften som helst som är omringade utav grannar och i avsaknad av väg. En sådan markägare MÅSTE få kunna ta hand om skogen på ett riktigt sätt.
Dock ska ju givetvis sådana här diskussioner tas i en lugn ton och inte genom utplaceringar av hinder och inblandning av kronofogdar. Det löser liksom inga problem.
Som jag skrev tidigare, fram med en fin flaska whisky, bjussa gårdsägaren på lite ved som tack för besväret det inneburit med den tillfälliga obekväma trafiken och givetvis ett återställande av väg/tomt till ursprungligt eller bättre skick.
Med ett sånt förfarande kommer ni kunna hälsa artigt på varandra på Konsum i byn och nästa gång när kanske du behöver gå över någon annans mark så har du ett gott rykte som en schysst kille som givetvis får bruka marken!
Den taktiken tror jag funkar bäst, men som vanligt...jag kan ha fel.
( citatet om att kunna ha fel har jag snott från någon...lovar ägaren av citatet att inte missbruka det
Klicka här för att svara