2 681 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Appropå mäklare
Jag ska sälja en bostadsrätt i Stockholm.
Mäklaren, hos en större mäklarfirma, garanterar att den kommer att säljas för minst x.
Han lägger sedan ut den med utropspris på x/1,44 för att locka dit folk som skulle rygga tillbaka av ett högre utrop!
Han säger alltså att vi som allra sämst kommer att få ut 44% över utropspriset och antagligen en bit över det också.
Känns lite som att man fortfarande kör med lockpriser i Stockholm
Lite magstarkt till och med för mig med så lågt utrop i förhållande till marknadsvärdet.
Borde man kräva att mäklare i sina annonser redovisar vad slutpriset borde bli baserat på normalt kvadratmeterspris i området för likvärdiga lägenheter?
Mäklaren, hos en större mäklarfirma, garanterar att den kommer att säljas för minst x.
Han lägger sedan ut den med utropspris på x/1,44 för att locka dit folk som skulle rygga tillbaka av ett högre utrop!
Han säger alltså att vi som allra sämst kommer att få ut 44% över utropspriset och antagligen en bit över det också.
Känns lite som att man fortfarande kör med lockpriser i Stockholm
Lite magstarkt till och med för mig med så lågt utrop i förhållande till marknadsvärdet.
Borde man kräva att mäklare i sina annonser redovisar vad slutpriset borde bli baserat på normalt kvadratmeterspris i området för likvärdiga lägenheter?
Lockpriser eller ej spelar inte så stor roll för slutpriset. De flesta som köper bostadsrätt vet från början ungefär vilket hundratusental kronor man kommer hamna på. De flesta som köper en lägenhet i Stockholm har sett på minst 50 lägenheter och deltagit i minst fem budgivningar innan man är mogen att bjuda högst.
Jag tycker det är bättre att skriva "BUD" i annonserna istället för en massa påhittade låtsaspriser.
Jag tycker det är bättre att skriva "BUD" i annonserna istället för en massa påhittade låtsaspriser.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Vadå garanterar? Köper han den själv om ingen bjuder x?
Låter lite oseriöst i mina öron.
Tidigare fanns det en mäklarfirma här i Stockholm som körde just med prisgaranti. De prackade på modellen på gamlingar som inte hade följt med på marknaden och som inte ville ha "en massa strul, och folk som kom in och tittade".
Modellen gick ut på att mäklaren garanterade att de skulle sälja lägenheten för X kronor (som var 20-40% under marknadspris). Mäklaren köpte lägenheten utan att ha visat den för någon till det garanterade priset. Och sålde den sedan vidare med traditionell visning och budgivning (typ 50 - 100% högre) någon vecka senare. Behöll mellanskillnaden som ersättning för den stora risken han hade tagit.
Låter lite oseriöst i mina öron.
Tidigare fanns det en mäklarfirma här i Stockholm som körde just med prisgaranti. De prackade på modellen på gamlingar som inte hade följt med på marknaden och som inte ville ha "en massa strul, och folk som kom in och tittade".
Modellen gick ut på att mäklaren garanterade att de skulle sälja lägenheten för X kronor (som var 20-40% under marknadspris). Mäklaren köpte lägenheten utan att ha visat den för någon till det garanterade priset. Och sålde den sedan vidare med traditionell visning och budgivning (typ 50 - 100% högre) någon vecka senare. Behöll mellanskillnaden som ersättning för den stora risken han hade tagit.
Det är förstås rent försäljningssnack och ingen riktig garanti, men med tanke på hur marknaden ser ut just nu är det nog inte bara tomt prat utan har man viss marknadskännedom kan man i princip garantera vissa priser för lägeheter i attraktiva områden, då de "aldrig" går till vrakpriser.hempularen skrev:
Nu har jag som tur var hygglig koll på vad lägenheter i detta läge kostar, så jag kommer inte att gå med på något underpris. Det är ju inte direkt svårt att hitta intressenter för en innerstadslägenhet idag, så man behöver knappast sälja till första bästa.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag personligen tror faktiskt att ett alltför lågt lockpris skadar affären. Om du har en köpare som är ute efter lägenhet som de vet kommer att kosta dem 1,5X och din lägenhet annonseras ut för X/1,44. Så finns det en risk att köparen prioriterar bort att titta på din lägenhet. " Den är så billig att den knappast kan uppfylla mina krav", finns det då samtidigt ett annat objekt med visning som kolliderar med din visning så riskerar du att de mest kapitalstarka och köpmogna köparna prioriterar bort din lägenhet.
Det extremt låga lockpriset lockar dit en mängd köpare med orealistiska förhoppningar, det är bra för mäklaren, folk ser att det här är en kille som vet hur man får många spekulanter. precis vad en presumtiv säljare som funderar på att anlita honom vill se.
De extremt låga lockpriserna syftar mer till att marknadsföra mäklaren än din lägenhet.
Nu har jag inte varit spekulant på lägenhet på många år, så jag har inte riktigt koll på om x/1,44 är ovanligt lågt eller helt inom det normala idag. men som sagt jag tror att man tjänar mer som säljare på att lägga sig inom det högre intervallet för lockpris.
Det extremt låga lockpriset lockar dit en mängd köpare med orealistiska förhoppningar, det är bra för mäklaren, folk ser att det här är en kille som vet hur man får många spekulanter. precis vad en presumtiv säljare som funderar på att anlita honom vill se.
De extremt låga lockpriserna syftar mer till att marknadsföra mäklaren än din lägenhet.
Nu har jag inte varit spekulant på lägenhet på många år, så jag har inte riktigt koll på om x/1,44 är ovanligt lågt eller helt inom det normala idag. men som sagt jag tror att man tjänar mer som säljare på att lägga sig inom det högre intervallet för lockpris.
Jag har en teori ang låga och höga utropspriser. Vi har letat hus i över fem år på vår ort och gått på en mängd husvisningar. Det har alltid varit i princip samma människor som kommit på husvisningarna, men de har varit uppdelade i två grupper, 1 miljon-gruppen och 2 miljon-gruppen. 1 miljon-gruppen har bara tittat på hus runt 1 miljon och 2 miljon-gruppen har bara tittat på hus för ca 2 miljoner och uppåt. De har inte tittat på "varandras" visningar.
Detta var extra tydligt när vi köpte vårt hus. Tre hus var till salu i vårt område. Exakt samma hus men säljaren till vårt hus hade anlitat mäklare från annan ort. Detta gjorde att utropspriset var 500.000:- lägre än för de andra två. 1 miljon-gruppen kom till visningen av det hus vi har köpt och 2 miljon-gruppen var och tittade på de andra två husen. Vi tittade på alla tre och det var inte mycket som skilde husen åt, förutom läget. Vårt hus är en hörntomt men blev ändå mer än 500.000:- billigare.
Detta var extra tydligt när vi köpte vårt hus. Tre hus var till salu i vårt område. Exakt samma hus men säljaren till vårt hus hade anlitat mäklare från annan ort. Detta gjorde att utropspriset var 500.000:- lägre än för de andra två. 1 miljon-gruppen kom till visningen av det hus vi har köpt och 2 miljon-gruppen var och tittade på de andra två husen. Vi tittade på alla tre och det var inte mycket som skilde husen åt, förutom läget. Vårt hus är en hörntomt men blev ändå mer än 500.000:- billigare.
Jag kan "garantera" att säljaren på den här lyan: Notar - Notar
...fått garanterat 2.2 miljoner av mäklaren. Förmodligen har han lurats på notars skräpannonser i 50.000 kronorsklassen, och kommer känna sig tvingad att sälja då mäklarens införsäljning av att lägenheten kanske inte "var värd mer än så ändå"
Att som mäklare gå ut med faktor 44% är fullkomligt korkat, dels för att 30% är "standard" som mäklare använder och som "accepteras" av fastighetsmäklarnämden. Skulle denna info kunna bevisas så blir han varnad eller avregistrerad. Många köpare räknar med 30% regeln, vid sidan av snittpriser i området. Detta gör så, som annakanin påpekar, att det finns "grupper" med olika finansiell styrka. Dock så rättar ofta priset till sig iom att det är så som swetrot säger, att köparen har varit på ett antal visningar och budgivningar innna han vågar slå till tillslut.
De flesta mäklare tvingas in att anväda lockpriser, men de som är marknadsledande på detta gör inte det för att vara snälla mot säljaren genom att locka köpare till visningen. De vill locka SÄLJARE. 20 eller 40 på visningen, ja... med 40 st så har du en "lyckad" visning med dubbelt så många presumtiva säljare (nya kunder)...
Skriv ned vilket område, antal rum, kvadratmeter, byggår, skick (objektivt...) avgift samt övriga prispåverkande faktorer så ska jag försöka uppskatta ett slutpris som du kan jmf med. (vill dock påpeka att det finns många faktorer som kan påverka ett slutpris med upp till 40% på exakt samma lägenhet)
...fått garanterat 2.2 miljoner av mäklaren. Förmodligen har han lurats på notars skräpannonser i 50.000 kronorsklassen, och kommer känna sig tvingad att sälja då mäklarens införsäljning av att lägenheten kanske inte "var värd mer än så ändå"
Att som mäklare gå ut med faktor 44% är fullkomligt korkat, dels för att 30% är "standard" som mäklare använder och som "accepteras" av fastighetsmäklarnämden. Skulle denna info kunna bevisas så blir han varnad eller avregistrerad. Många köpare räknar med 30% regeln, vid sidan av snittpriser i området. Detta gör så, som annakanin påpekar, att det finns "grupper" med olika finansiell styrka. Dock så rättar ofta priset till sig iom att det är så som swetrot säger, att köparen har varit på ett antal visningar och budgivningar innna han vågar slå till tillslut.
De flesta mäklare tvingas in att anväda lockpriser, men de som är marknadsledande på detta gör inte det för att vara snälla mot säljaren genom att locka köpare till visningen. De vill locka SÄLJARE. 20 eller 40 på visningen, ja... med 40 st så har du en "lyckad" visning med dubbelt så många presumtiva säljare (nya kunder)...
Skriv ned vilket område, antal rum, kvadratmeter, byggår, skick (objektivt...) avgift samt övriga prispåverkande faktorer så ska jag försöka uppskatta ett slutpris som du kan jmf med. (vill dock påpeka att det finns många faktorer som kan påverka ett slutpris med upp till 40% på exakt samma lägenhet)
Hittills ligger bud på utropspriset gånger 1,6. Vi är alltså uppe i prisökning på 60% jämfört med utropspriset.
Tilläggas kan då att första publika visningen är i helgen. Det behövs nog ingen visning.
Prisstegringen sedan vi köpte lägenheten för 3 år sedan blir +115% och då var det många som sa att marknaden var överhettad när vi köpte och att vi köpte på toppen.
Tilläggas kan då att första publika visningen är i helgen. Det behövs nog ingen visning.
Prisstegringen sedan vi köpte lägenheten för 3 år sedan blir +115% och då var det många som sa att marknaden var överhettad när vi köpte och att vi köpte på toppen.
Min erfarenhet är att detta inte är ovanligt. Många lägenheter säljs innan visning idag i stockholms innerstad.
Lite kryptiskt blir det ju att diskutera 1,xx% från utgångspris.
Det relevanta för huruvida ett försäljningsresultat är bra eller dåligt sker bäst med andra likvärdiga överlåtelseobjekt i närheten som utgångspunkt. Vilket kan vara svårt att göra då överlåtelseavtalet hamnar i lägenhetsförteckningen som inte är offentligt till skillnad mot medlemsförteckningen som är tillgänglig för envar (undrar hur ex Notar resonerat runt detta när de offentliggör priset i sin statistik).
Hos mig är priset på de "sämre" belägna lägenheterna uppe över 68 000 kr per kvm ;o)
Lite kryptiskt blir det ju att diskutera 1,xx% från utgångspris.
Det relevanta för huruvida ett försäljningsresultat är bra eller dåligt sker bäst med andra likvärdiga överlåtelseobjekt i närheten som utgångspunkt. Vilket kan vara svårt att göra då överlåtelseavtalet hamnar i lägenhetsförteckningen som inte är offentligt till skillnad mot medlemsförteckningen som är tillgänglig för envar (undrar hur ex Notar resonerat runt detta när de offentliggör priset i sin statistik).
Hos mig är priset på de "sämre" belägna lägenheterna uppe över 68 000 kr per kvm ;o)
Ah, jag missade att berätta att det finns en person som sett visningen i en privat visning och det är den personen som har det vinnande budet. Så riktigt så illa är det inte.Swetrot skrev:
Bara att grattulera! Mitt tips är att ändå köra visningen.
Är det inte också så, att mäklaren först har ett fast pris, och sedan % (10-15 procent?) på allt som överstiger utgångspriset?
Så var det i alla fall när jag sålde radhus för ett par år sedan. Alltså - om mäklaren sätter ett för lågt utgångspris med flit, så kan det vara i syfte att endast höja sin egen ersättning, eftersom han/hon ganska ofta vet vad det kommer att gå för.
Mäklaren lurar säljaren med argument som fler spekulanter o.dyl.
Så var det i alla fall när jag sålde radhus för ett par år sedan. Alltså - om mäklaren sätter ett för lågt utgångspris med flit, så kan det vara i syfte att endast höja sin egen ersättning, eftersom han/hon ganska ofta vet vad det kommer att gå för.
Mäklaren lurar säljaren med argument som fler spekulanter o.dyl.
Klicka här för att svara
