Hej!
Jag är ny här, hittade hit när jag var ute och surfade och upptäckte att det finns oerhört mycket samlad kunskap på forumet. Postar en fråga och hoppas att någon kan bidra med svar.

Vi vill anlägga bilväg till vårt fritidshus och vi trodde väl aldrig att det skulle bli en så strulig process. Flera andra markägare är berörda av vägen och vi försökte först – på lantmätarens inrådan - komma överens med dem hur vägen skulle dras. Det var inte det lättaste så det slutade med att lantmätaren satte igång en vägförrättning. Han kom med några förslag på vägsträckning som han bedömde som rimliga med hänsyn taget till möjlighet att ansluta till nuvarande vägar, markförhållanden mm. Inget av förslagen föll dock övriga markägare i smaken.

Efter många olika förslag och mycket dividerande från grannar till höger och vänster kom vi fram till ett förslag på vägsträckning som alla kunde acceptera. Vi var mycket medgörliga för om vi inte får markägarna med oss har de hotat med att överklaga lantmätarens beslut så långt det går och det kan ju tydligen ta åratal att tröska det genom fastighetsdomstol och eventuella högre instanser. Dessutom är vi måna om en god grannsämja. Därför gick vi med på ett förslag som gör att vägsträckningen blir avsevärt längre än lantmätaren ursprungligen föreslog – vilket innebär högre byggkostnad för oss. Vägen blir också väldigt krokig och konstig för att tillfredsställa alla önskemål från övriga markägare. Killen som vi anlitat för att så småningom bygga vägen har varit ute och tittat på den föreslagna och utstakade vägsträckningen. Han suckade och tog sig för pannan och förstår inte varför övriga markägare velat ha den dragen på det sättet.

Nåväl, nu återstår ett möte där vi ska fastställa övriga markägares nyttjanderätt till vägen och ersättningsnivåer för den skog som måste fällas när vägen byggs.

Jag undrar om någon på forumet kan svara på följande:

Vilken nyttjanderätt har övriga markägare till vägen? Övriga markägare verkar inte intresserade av att bilda en vägsamfällighet men de vill nyttja vägen. Vi kommer ju att stå för underhållet men ett sporadiskt nyttjande från deras sida ser jag inga problem med. Men om de vill använda den regelbundet bör de väl också betala del av underhållet? I så fall - vilka dokument ska skrivas för att reglera det? Det verkar finnas en del utrymme för tolkningar i den här frågan.

Vad är rimlig ersättning för marken som tas i anspråk av vägbygget? Det är bara vanlig skogsmark vi pratar om.

Om det skulle strula till sig i slutet vi trots allt skulle hamna i en situation där markägare överklagar, vad händer då? Är det i så fall Lantmäteriet som är motpart till övriga markägare? Eller blir det vi som vill bygga vägen som står för alla juridiska kostnader?
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av en sån process? Hur lång tid kan det ta? Vad kostar det i form av tid, möda och pengar?

Tacksam för svar! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.