Jag har ringt och ringt till hantverkarna som har installerat bergvärme hos mig och det har hänt ibland att de har svarat i andra änden.
Mitt problem är nämligen att jag måste få en samlingsfaktura från dem där det står vad som är arbete och vad som är material för att skicka in och söka enerigbidrag på.

Varje gång jag får tag på dem så säger de att de har fixat detta och att det är "väldigt" konstigt" att jag inte fått fakturan på posten... men att de skall skriva ut en ny.

Tyvärr så börjar det närma sig preskribtionstiden (??!!) som är 4månader för att man skall få söka detta, vad händer om jag får fakturan för sent, kan jag kräva hantverkarna på samma summa som jag skulle fått i bidrag?

(Jag har påtalat att det är viktigt att jag får fakturan av dem annars så kommer de bli drabbade)

En sådan följdskada lär du inte kunna kräva dem på. När du får en kontakt, säg då att du åker dit för att hämta fakturan NU, "jag är där om xx minuter".

Rent formellt tror jag inte att hantverkaren ens är skyldig att upprätta en sådan faktura.

Man har alltid rätt att begära en specificerad faktura över vad som är arbete och material.

Så var det beslutat från myndigheten att jag inte får något bidrag på grund av för sent inkommen ansökan... där sumpade man 26000, kul kul.

Så frågan är hur jag skall gå till väga, rent moraliskt tycker jag att hantverkaren kunde ersätta mig för detta (i alla fall en del) då det är deras hel att jag inte fick något (jag har upprepande gånger ringt de och de har sagt att de skall skicka en samlingsfaktura men inget har hänt. Till slut fick jag en som självklart var felaktig och fick då vänta ytterligare en vecka på en korrekt.

Vad skulle ni gjort i en sådan situation?

Du kan ju alltid ställa ett krav (eller kanske resonera om det tråkiga i situationen osv). Och hoppas att hantverkaren ger dig en "goodwill" ersättning.

Jag tvivlar som sagt på att hantverkaren kan göras formellt ansvarig för den skada som du lidit pga. felaktig fakturering.

Men kunde du inte pratat med Länsstyrelsen eller vem det nu är som skall ha ansökan och frågat om du inte kunde kompletterat ansökan? Eller var den tvungen att vara helt korrekt från början?

Pratade med länsstyrelsen och de var väldigt tveksamma från början och gjorde det ganska klart att om det kom in för sent så var det med största sannolikeheten kört...

Men han rådde mig att testa, vilket jag gjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.