ktm525 skrev:
Hempularen:Tycker du att en björk modell större hör hemma på en villatomt?
Är det välplanerat att sätta den vid tomtgräns?

Är det i såfall ok om jag parkerar en eller flera bilar i urdåligt skick, som läcker olja, oljan rinner på min uppfart över till grannens...Är det min grannes problem då också?

Nej, jag hävdar BESTÄMT att en björk av den rangen inte hör hemma på en villatomt.
skogsmullar får anpassa sig!
Haha, det var en rolig jämförelse. Att låta en björk växa upp på tomten är jämförbart med att smutsa ner grannens tomt med olja från läckande bilar?

Jag har inte räknat björkarna på min tomt, men nog är de mer än 10 i varje fall och då har jag ändå tagit ner en del. Undrar vad grannarna skulle tycka om jag ställde upp 10 olje-läckande-bilar i tomtgränsen. Kanske tycker de att det är samma sak?

Jag gillar villområden som har plats för lite små skogsdungar på tomterna. Det betyder inte att man har skog på hela tomten eller att det inte finns plats för stora öppna ytor, men skogsdungar ger platser med skön skugga på sommaren, skapar utrymme för fåglar, ekorrar och andra djur och ser trevliga ut. Men detsamma gäller väl för oljeläckande bilar också antar jag.

Ordain:Nu är gruppen fulltalig, trädkramaren har anlänt;)
Jag vet inte vad du har för tomt, men rent spontant tycker jag inte 10 björkar verkar vara sunt, respektlöst om inte alla dina grannar är trädkramare också.
Själv är jag ingen skogsmulle så jag struntar i om ngn gnällfink sitter och sjunger i ngt träd, men därimot om han skiter på min glänsande ögonsten så åker luftgeväret fram.

Tror inte vi kommer längre, vi är olika, tycker olika, så vi kanske lägger ned denna diskussion?

Oj, oj, oj! Så mycket svar! Jag tror att jag har fått så det räcker nu, tack allihop!

Bara för fakta: Tomterna (min och min grannes) tillhör från början en gammal herrgård och är avstyckade någon gång på 30-talet. På samtliga tomter som en gång tillhörde herrgården finns jättehöga (och vackra) träd och de tillhör miljön. Min andra grannes hus är K-märkt, och jag tror ärligt talat att hans enorma träd (flera stycken) också är K-märkta. Så vi pratar inte om några moderna villatomter här! Det är kanske en sak i ett radhusområde, men det här är ett gammalt område med stora tomter där träden får plats. Björken kan mycket väl vara från 30-40 talet, men den är helt frisk och har inga döda grenar! Det finns ingen risk att den tappar grenar på hans hus, garage eller bilar, det är stora avstånd vi pratar om. Björken (och alla andra träd) stod där långt innan han föddes och han köpte tomten för bara ett par år sedan, så det är inget träd som har hunnit förväxa sig under hans tid.

Nu känner jag mig mycket säkrare i min åsikt om att han får ta sig an björken om han vill ändra på den. Tack igen allihop! :D

En annan synvinkel på problemet är att grannen lider av behovet att sätta sig på någon. Om denne någon då snällt böjer sig, så sätter han sig ännu mer...

Jag har full förståelse för att grannen inte gillar att ha en björk i närheten av sin pool, men det där med syrenhäcken och nässlorna är ju bara för löjligt. Säg åt grannen att han nog missförstått dig, det är han som får stå för borttagning av björken, vad det gäller häcken så får han väl kapa den på sin sida gränsen. Om den sedan bara finns på din sida så kan du ju sköta den hur du vill ;), hela häcken!

Sådana där gubbar blir lite mjukare om man tuffar till sig mot dem, att vara snäll och ödmjuk är helt fel taktik...

Har han bygglov för poolen?...

Jag har en stor björk och en stor ek vid tomtgränsens ena hörn och på nästa tomt bor en avundsjuk och trakasserande granne. Han sågade helt sonika bort (utan att fråga eller säga till mig om det) ALLA grenar som hängde några meter över tomtgränsen i hans hörn !

Detta har jag polisanmält, men ..... detta och andra trakasserier tas inte upp av åklagare.... för det är så svårt att bevisa hans illvillighet!

Så.... gott folk.... det verkar som grannar kan göra vad de vill mot folk som de inte gillar pga en massa orsaker!

ALLA som jäklas vet att den som är "snäll" så småningom ger med sig!

Tror Du han/dom blir trevliga bara för att Du gör som de säger ?
Vill Du sedan vara "vän" med dem, när Du varit till lags ?

Trots allt.... be honom lämna ett skriftligt förslag på hur han vill att HANS problem ska lösas! Kanske finns det någon rimlighet i dem... och då kanske det sedan funkar mellan er framöver !!!

Helena med
Sverigestugan

Att polisanmäla är inte lätt :(

Våra bästa vänner hade tre björkar en meter från tomtgränsen, mot vägen. Grannen på andra sidan vägen var över en helg när de inte var hemma och fällde björkarna, vilket han erkände utan att skämmas. -"de skuggade hans tomt någon timme på eftermiddagen". Vännerna lyckades inte få detta polisanmält pga "bristande bevis".

Polisanmäla kan man alltid göra och det finns alltid med i registret sedan. Men att få åklagaren att ta upp fallet OM grannen sedan nekar, så är det svårt.

Det är alltså MYCKET trist med "besvärliga" grannar som beter sig självsvåldigt.

Helena med
Sverigestugan

AnnaKanin skrev:
Grannen på andra sidan vägen var över en helg när de inte var hemma och fällde björkarna, vilket han erkände utan att skämmas.
Jösses... Det är ju bara att börja leta nytt boende och kort innan flytt så bombar man hela grannens trädgård med roundup och fixar litet andra djävliga, men inte dödliga, hyss...

Som nämnt så är nog denna kategori människor helt enkelt översittare som har ett behov av att köra med folk och de som ger med sig och är snälla får bara en större släng av sleven nästa gång.

AnnaKanin skrev:
Att polisanmäla är inte lätt :(

Våra bästa vänner hade tre björkar en meter från tomtgränsen, mot vägen. Grannen på andra sidan vägen var över en helg när de inte var hemma och fällde björkarna, vilket han erkände utan att skämmas. -"de skuggade hans tomt någon timme på eftermiddagen". Vännerna lyckades inte få detta polisanmält pga "bristande bevis".
I ett sådant här fall kan man ju själv stämma grannen och kräva ersättning för de fällda träden.

Utan bevis så kan ju grannen bara stå där och hånle om man försöker :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.