P
TN-Funkis: Det är stora skillnader på stadgarna för en lägenhet och ett radhus för en BRF. AnnaKanin är inne på helt rätt spår, lusläs stadgarna. Det som slår mig är att det är en nybliven ägare, gjordes det inte någon besiktning av det yttre vid övertagandet ?
6 svar · 5,6k läst
W
WeeBe: Sitter och försöker reda ut detta med vite. Vi bygger i en delad entreprenad. Vår husleverantör (stomrest hus tätt utvändigt) blev försenad 3 veckor och vi har inskrivet i avtal att vite utgår med 10.000:- per påbörjad vecka. I detta kontrakt ABS 05 står också att vite skall jämkas om vi tar entreprenaden eller del därav i bruk. Man kan säga att vi tog de delar i bruk för
0 svar · 2,8k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Eftersom rörstammarna inte bytades i samband med övriga i huset kan styrelsen när som helst kräva tillträde till lägenheten för att byta dessa. Givetvis ska de återställa badrummet efter byte. Det har ingen betydelse att ert byte sker långt senare. Detta ska ju inte förhindra en försäljning från er sida. Det viktiga är att vara tydlig till mäklare (eller om ni säljer själva,
7 svar · 3,0k läst
V
vonSassen: ;) Så löstes också mitt allrum (vardagsrum och kök) på 8 x 7 mtr. Trots det så fick jag en pelare mitt i rummet och satte då en braskamin framför den, vilket blev hyfsat bra. 8-) Men först skulle dom ju krångla till det med 6 st pelare i huset, så bara för att KA hävdade att det bara var en kunnig konstruktionslösning som behövdes, så gick det att ändra på deras ritning Helena
12 svar · 4,3k läst
M
Modig: En kommentar till angående bevittnande av testamente: Det kan vara skönt att veta att de som bevittnar inte behöver (eller har rätt till) att läsa innehållet i testamentet. De ska dock veta att det är ett testamente de bevittnar. Förresten...datera testamentet, om flera versioner förekommer så är det den senaste som gäller.
17 svar · 4,6k läst
J
jesse2: Om deti nte är några pengar inblandade är det öht inte något arrende,se jordabalken 8 kap 1 §
12 svar · 16,7k läst
C
co: [citat] Ja visst det förekommer säkert men hur vanligt är det? Den absolut största delen av alla "blåsningar" inom byggbranschen gäller garanterat företag som blåser konsumenter och inte tvärtom!
14 svar · 22,8k läst
L
LennartL: Denna fråga kan bara en skatteexpert besvara. Det finns så många alternativ just vid arvsskiften (även om du är ensam arvinge). Det brukar definitivt vara värt att betala den mindre summa det kostar att anlita en expert på detta om flera personer är arvingar. Jag trodde mig behärska ämnet, men det visade sig att begravningsbyråns skatteexpert sparade tusenlappar åt oss arvingar i
5 svar · 27,9k läst
volvo
volvo: [citat] Det stämmer. Denna lagändring tillkom just för att stärka konsumentens skydd mot byggbolagens ofta entreprenadjuridiskt kunniga fackfolk.
13 svar · 2,2k läst
D
dovienya: hoho, här skall utnyttjas!! ;D
6 svar · 863 läst
J
jesse2: Är du inte medlem i samfällighetsföreningen behöver du inte betala (OBS att vägföreningar numera - sedan cirka 10 år - är samfällighetsföreningar). Får föreningen statsbidrag från vägverket har den ingen rätt att hindra dig från att köra på vägen. Då drar vägverket in bidraget. Ring till vägverket och kolla!
10 svar · 10,8k läst
J
jesse2: Köparens undersökningsplikt är visserligen långtgående, men har säljaren påstått att det finns trekammarbrunn är detta en utfästelse om fastighetens skick och undersökningsplikten bortfaller i denna del
8 svar · 3,1k läst
C
cawe: Hej! Tack för svaret! Jag har fått muntlig klartecken från lantmäteriet ang byggande på den aktuella markbiten. Sedan har de flesta grannar bebyggt motsvarande markområde på sina tomter både pågående, nyligen och långt tillbaka. Inte för att lantmätarna är jurister men deras "expert" menade att servitutet inte kunde övertas i detta fallet. Sedan har ju styrelsen kommit med flera
2 svar · 3,0k läst
P
PerAnn: Hej, Jag och min sambo har köpt ett hus och renoverar för fullt. Vi har tidigare sålt en lägenhet som var dyrare än huset och jag har ett tidigare uppskov i bagaget som nu måste betalas in eftersom huset kostar mindre än lägenheten. Vi står på 50%var på huset medan vi ägde 75/25% på lägenheten. min sambos del i lägenheten motsvarar ungefär delen i huset vilket då gör att hon kan
0 svar · 1,8k läst
H
hempularen: jag menar inte att ett proffs löser alla problem. Det är bara att inse att får man problem i ett bygge så kommer det att kosta. Det kostar pengar, tid, oro, besvikelser och går det riktigt illa så kan det kosta både skillsmässa och hälsa också. Det man behöver proffshjälp med är att begränsa skadan/kostnaden. Oavsett hur rätt man har, hur bra avtal som skall skydda, så kostar
18 svar · 5,8k läst
D
Digo: Bäst på entreprenadrätt är utan tvekan Andersson Gustafsson. http://www.advokatag.se/
5 svar · 3,5k läst
B
billy_baver: Ert första problem är - som sagt - bevisbördan. Ni bör försöka vältra över den till motparten. Antag att ni (gärna via er advokat) meddelar entreprenören, att ni inte längre är intresserad av hans hus. Men ni behåller tomten! Vill säljaren nagla fast er vid husköpet blir det plötsligt HAN som får bevisbördan. Och det kan han icke göra utan att samtidigt själv medge faktiska
5 svar · 2,0k läst
T
Tompaa: Det håller jag med om till 100 procent. Det jag var tveksam till är om jag inte skulle blivit underättad om asbesten, särskilt i källaren där han gjort halva jobbet. Att det stod rrenoveringsbehov och inget om sanering.
11 svar · 9,8k läst
M
monikaw: När jag var på information om smålandsvillan så hade de totalentreprenad
5 svar · 3,5k läst
A
andersmc: Jag ansluter till KMH:s åsikt. Ett fritidshus på 65m[sup]2[/sup], från 1965, byggt på plintar: där kan man nog utgå ifrån att det inte finns någon dränering, och om den finns är det i vilket fall dags att renovera den. Och de där 100000? Om man med "dränera" menar gräva en sänkbrunn och ett dike runt huset, lägga ner dräneringsslang och skotta igen diket - då är det en väl
8 svar · 5,4k läst
G
Goxx: Hej alla juridiska experter! Vår tanke är att köpa ett hus som idag rymmer tre lägenheter; entréplan, plan två och vinden. Vår plan är att bilda en brf med tre lägenheter, bo i lägenheten på entréplan och sälja de andra två. Det eventuella problemet är att detaljplanen för området säger att huset högst får rymma två lägenheter. Huset har dock ända sedan det byggdes på
0 svar · 1,3k läst
O
OLHA: http://www.bvi-corporations-ibc-incorporate-in-bvi.offshore-companies.co.uk/fees_and_offshore_packages/prices_in_euro/http://www.bvi-corporations-ibc-incorporate-in-bvi.offshore-companies.co.uk/fees_and_offshore_packages/prices_in_euro/ http://www.offshore-fox.com/searchcache/corporate_tax_legislation.html http://www.lowtax.net/lowtax/html/obrhom.html Där finns det bättre förklaringar. Eller i
9 svar · 1,3k läst
C
carlssoni: Före det din bekant gör större investeringar i huset bör han säkerställa att han får förlänga hyrestiden för marken. I annat fall kan det finnas risk att markägaren utnyttjar den omständigheten att investeringar skett och avhopp svårligen kan ske genom att höja hyresavgiften eller, om uppgörelse inte kan ske, säga upp hyresavtalet när den pågående hyresperioden gått ut.
1 svar · 4,2k läst
volvo
volvo: [citat] Jag tycker det hela luktar oärligt. För det första ger försäkringen visst skydd om entreprenören går i konkurs, både under produktionstiden och under den 10-åriga garantitiden. För det andra så gäller olika lagar för varor(konsumentköplagen) och tjänster. (konsumenttjänstlagen) För varuleveranser till husbyggen får man hålla inne 5% av köpeskillingen till besiktningen.
4 svar · 2,0k läst
H
hempularen: I husaffärer kan man aldrig vara överdrivet oroliga.
17 svar · 7,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ja då ser det betydligt bättre ut än om du skulle haft pengar att fordra från honom, krasst ekonomiskt sett iaf.
18 svar · 2,0k läst
E
Evil_Ed: Nu vet jag läget... Tackar så mycket för svaren!
3 svar · 2,2k läst
Q
qmwlibj: Nu när jag har ringt runt till olika instanser så känns det som att det är en arkitekt som jag är ute efter!? En arkitekt som har detaljplans kunskaper och lite tekniska kunskaper! Får jag "mest substans" bakom mig om jag anlitar en arkitekt? //Björn
5 svar · 638 läst
C
TN-Funkis: Snubblar in sent i denna tråd: Läste att din granne hade stor schäfer som verkar springa lös och att du själv har 2 mindre tikar på din tomt. Du kanske skulle ringa ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller om nu grannens schäfer skulle orsaka skada hos dig och tvärtom, då staketet nu tagits bort är det ju en risk att hundarna från endera part kan orsaka skada på motpartens
26 svar · 2,7k läst
K
kaiserxxx: Det får vi göra, kräva ett besked från kommunen alltså. Vi har ett sammarbete på gång med Vårgårdahus och de har hjälpt oss med avstyckningen som inte heller har varit helt enkel då kommunen sa nej då jag själv frågade första gången. De har lovat att titta på detta också. Det verkar vara helt sjukt allting, och handlar nog bara om pengar... Vi fick nämligen frågan (av
4 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.