Jag vill nog påstå att en enskild firma är en säkrare betalningamottagare än ett AB.

En enskild firma som går i kk blir aldrig skuldfri. Ett AB likvideras och alla oprioriterade fordringar skrivs av.

Men din enskilda företagare kan du komma och kräva på pengarna om 30 år om du vill så länge du bara håller fordran giltig genom att skicka ett kravbrev lite då och då.

hempularen skrev:
Jag vill nog påstå att en enskild firma är en säkrare betalningamottagare än ett AB.

En enskild firma som går i kk blir aldrig skuldfri. Ett AB likvideras och alla oprioriterade fordringar skrivs av.

Men din enskilda företagare kan du komma och kräva på pengarna om 30 år om du vill så länge du bara håller fordran giltig genom att skicka ett kravbrev lite då och då.
Jo visst, ett AB så delar man ut pengarna som finsn i bolaget vid en konkurs i "prioritetsordning" - dvs staten först sen bankerna - sen var det slut - typ :)

Men en enskild firma = person, kan ju gå i persolnlig konkurs. Och till skillnad från ett AB så finns det inte några garanterade tillgångar (iof bara 100kkr i ett AB men iaf). Dock är det ju som du sgäer en betydligt värre process för firmaägaren - och för en köpare tror jag nog att det är som du säger lite säkrare. Dock måste man ju fortfarande vara på sin vakt inför bluffar, personen bakom firman kanske bara är en hemlös målvakt - och den riktige ägaren kanske sticker utomlands med alla tillgångar...

Så jag tycker du gör/gjorde rätt maxen som kollar med andra och kollar i kronofogdens register - precis som jag gjorde. Då får man iaf en "magkänsla" för företaget, och om det luktar skunk så kan man ju då avstå från affär, eller iaf kolla upp mer noggrant...

/K

Jag har hört talas om företagare som drivit sin enskilda firma i många år. Tänkte expandera lite och ombildade då först till AB.

Plötsligt vägrade hans leverantörer att ge kredit, det blev kontant vid leverans som gällde. Leverantören tyckte att ombildningen var tecken på problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.