4 688 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Får en kommun göra såhär?
Hitta en drömtomt i måland för snat ett år sedan, 2,5 hektar kuperad med möjlighet att göra hästhagar. Satt i möte med kommunen(har suttit totalt 3 gånger i möte med dom och ställt alla dumma frågor, så att det in te finns risk för någon som helst missförstånd!) och disskuterade tomtens sträckning bla, och de ritade blyerts och kom fram till att de behövde ett "släpp på ca 15 mtr längst ner på tomten (denna sista bit som är den vackraste och viktig för oss), ca 7 mtr för ovan gick det en kraftledning, sedan ca 7 mtr till så att de kunde komma åt skog som de hade längre in. Senare visade det sig att kraftledningen skulle monteras ner vilket den gjort nu, så då kom jag och planeringschefen fram till att det borde räck med de 7 mtr, och jag skulle tom kunna få arrendera de sista metrarna om jag ville.
Fick pris på 90´ på hela tomten för ett år sedan, vilket var ju bra. Sedan dess har vi smållänningar haft en storm till vilket förbrukade en hel del virke på tomten, men detta var ju tyvärr nget som påverkade priset...
Nu till grejen, vi har varit muntligt överens om allt, så jag har provgrävt vid 2 tillfällen, satt igång arkitekt och tom beställt grävare som komme ri slutet på maj. Nu ville jag skriva på så att vi kunde börja och då kom kontraktförslaget hem...
1. Nu var det inga 7 mtr längre, utan 60! Halva hästhagen rök, och det fanns ingen möjlighet att arrendera heller längre enligt han som säljer tomten(vad det nu heter..).
2. All granskog tillhör helt plötsligt ommunen, dvs de ska ta ner allt nu, vilket föändrar hela tomten!
3. Dessutom Har de kapat ytterliggae 50 mtr i andra änden av tomten, vilket i och för sig spelar mindre roll men det borde ju påverka priset!
Och vad säger kommunen?
Att det är denna sträckning på ovi alltid pratat om (trots dividerande med blyertssträck och snack om 7 eller 15 mtr..). Att jag givetvis inte kan få skogen, den är ju värd pengar, fattar jag inte det? Att jag borde fatta att man inte kan anlita en arkitekt eller grävare utan att ha skrivit på papper, är jag så dum får jag skylla mig själv!
Planeringschefen erkänner massa fel har gjorts, men säger bara att det är beklagligt. Det var hon som lovade ett arrende (trodde man kunde lita på det!), men sedan säger han som säljer att det inte går att arrendera ut skogsmark(trots attd et inte står en enda pinne kvar där och dom ska ju ha den till väg, världens bredaste verkar det ju också som)
Nu vill han träffas den 2:e maj för att "disskutera", men jag är å j-a trött, vad kan jag göra? Säger dom nej så är det ju nej, hur j-a mkt de än lovat och nu ljuger! Eller??? Ska jag dra det till politikerna i kommunen, vad göra? Jag bryter ihop, eller gör det igen... 1 års planerande, till ingen nytta!
Hjälp mig, ge mig styrka!
Fick pris på 90´ på hela tomten för ett år sedan, vilket var ju bra. Sedan dess har vi smållänningar haft en storm till vilket förbrukade en hel del virke på tomten, men detta var ju tyvärr nget som påverkade priset...
Nu till grejen, vi har varit muntligt överens om allt, så jag har provgrävt vid 2 tillfällen, satt igång arkitekt och tom beställt grävare som komme ri slutet på maj. Nu ville jag skriva på så att vi kunde börja och då kom kontraktförslaget hem...
1. Nu var det inga 7 mtr längre, utan 60! Halva hästhagen rök, och det fanns ingen möjlighet att arrendera heller längre enligt han som säljer tomten(vad det nu heter..).
2. All granskog tillhör helt plötsligt ommunen, dvs de ska ta ner allt nu, vilket föändrar hela tomten!
3. Dessutom Har de kapat ytterliggae 50 mtr i andra änden av tomten, vilket i och för sig spelar mindre roll men det borde ju påverka priset!
Och vad säger kommunen?
Att det är denna sträckning på ovi alltid pratat om (trots dividerande med blyertssträck och snack om 7 eller 15 mtr..). Att jag givetvis inte kan få skogen, den är ju värd pengar, fattar jag inte det? Att jag borde fatta att man inte kan anlita en arkitekt eller grävare utan att ha skrivit på papper, är jag så dum får jag skylla mig själv!
Planeringschefen erkänner massa fel har gjorts, men säger bara att det är beklagligt. Det var hon som lovade ett arrende (trodde man kunde lita på det!), men sedan säger han som säljer att det inte går att arrendera ut skogsmark(trots attd et inte står en enda pinne kvar där och dom ska ju ha den till väg, världens bredaste verkar det ju också som)
Nu vill han träffas den 2:e maj för att "disskutera", men jag är å j-a trött, vad kan jag göra? Säger dom nej så är det ju nej, hur j-a mkt de än lovat och nu ljuger! Eller??? Ska jag dra det till politikerna i kommunen, vad göra? Jag bryter ihop, eller gör det igen... 1 års planerande, till ingen nytta!
Hjälp mig, ge mig styrka!
För mig låter det som om kommunen har all rätt i världen att göra på det viset, är det kommunen som äger marken du vill köpa loss är det helt och hållet upp till dem hur mycket eller lite du får köpa, jag kan mycket väl förstå att de vill ha skogen som är värd pengar, och även om det varit prat på annat tidigare så har man inte direkt något att sätta emot om all mark är deras. Jag hade för övrigt inte beställt varken grävare eller arkitekt utan att äga tomten då jag inte litar på något förrän jag har det skriftligen.
Nej , det ska man absolut aldrig göra i fastighetsaffärer (åtminstone före det alla papper är påskrivna, bygglov etc är klara ... och har du otur gäller dina uppgörelser med kommunen inte ens i detta läge, eftersom allt kan överklagas av någon !).Jaz skrev:
Synd att du råkade ut för detta, men sådana är bestämmelserna. Fastighetsköp styrs av särskilda lagar, ska vara skriftliga och uppfylla vissa formkrav och regler för att vara bindande för säljaren.
Den rättsprincip som du möjligen skulle kunna åberopa är culpa in contrahendo, det vill säga klandervärt beteende vid ingående av avtal. Denna princip täcker det du hävdar, att motparten under förhandling fått dig att tro att vissa saker gällde och sedan bryter mot detta vilket föranleder en skada för dig.
Det är dock oerhört svårt att hävda culpa in contrahendo för fastighetsaffärer, på grund av de formkrav som gäller för försäljningar av fastigheter (det krävs skriftligt avtal om köp för att köpet ska gälla), så jag skulle gissa att dina chanser är små vad gäller det, men det låter onekligen som att kommunen har skött detta mycket dåligt.
Förbered dig väl för mötet och skriv ner exakt vilka personer som har lovat vad på vilka möten. Kom dit med en vänlig inställning, men var beredd på stå på dig vad gäller vad du utlovats tidigare och som du tycker är viktigt - och visa kompromissvillighet genom att direkt gå med på deras ståndpunkt i de fall som inte är viktiga för dig.
Det är dock oerhört svårt att hävda culpa in contrahendo för fastighetsaffärer, på grund av de formkrav som gäller för försäljningar av fastigheter (det krävs skriftligt avtal om köp för att köpet ska gälla), så jag skulle gissa att dina chanser är små vad gäller det, men det låter onekligen som att kommunen har skött detta mycket dåligt.
Förbered dig väl för mötet och skriv ner exakt vilka personer som har lovat vad på vilka möten. Kom dit med en vänlig inställning, men var beredd på stå på dig vad gäller vad du utlovats tidigare och som du tycker är viktigt - och visa kompromissvillighet genom att direkt gå med på deras ståndpunkt i de fall som inte är viktiga för dig.
Det är värre än så. Du kan aldrig lita på någon över huvud taget! Folk kommer att sitta och ljuga dig rätt upp i ansiktet. Det spelar ingen roll om det är en hög tjänsteman eller vad det är. Speciellt när någon säger något som är till din fördel. Se till att du har alla löften på papper, underskrivna av vederbörande OCH kontrasignerade av verderbörandes chef. Annars kommer det att visa sig att det ändå inte gäller, eftersom personen som skrev under inte hade befogenhet att göra det.Fogarbo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det kan ju hända att kommunen har bytt majoritet sedan dess -eller helt enkelt har fått planer för marken som gör att tidigare diskussioner inte är relevanta. Sen kan man ju då hävda att denne person innan inte skulle lovat det denne gjorde, men i slutändan så spelar det ju då ingen roll tyvärr...
Jag tror att du skall göra som ngn ovan sa - skriv ned vad som givits som löfte tidigare, av vem och när. Ge med dig på så många punkter som du kan som inte betyder så mycket, och ta strid för de viktigaste. Kanske ett arrende inte är omöjligt- om kommunen först får avverka och göra det dom skall eller så tex.?
/K
Jag tror att du skall göra som ngn ovan sa - skriv ned vad som givits som löfte tidigare, av vem och när. Ge med dig på så många punkter som du kan som inte betyder så mycket, och ta strid för de viktigaste. Kanske ett arrende inte är omöjligt- om kommunen först får avverka och göra det dom skall eller så tex.?
/K
Vad var det som gjorde att papper inte skrevs direkt, då för ett år sedan...?Jaz skrev:
Klicka här för att svara