Juridik
sennen: volvo: Ja... Fast, att SP skickat ut mätutrustning är ju ingen garanti för att jag faktiskt placerar ut den och genomför en mätning. Och det vet de ingenting om. Men de kanske förutsätter... hempularen: Ja, jag sökte lite på ämnet, men tyckte att inläggen handlade mer om inläggpostarens dåliga erfarenheter av LB-Hus i stort, och den linjen håller jag inte riktigt med om. Jag har
Robert_Maria: Det är bra att få ner eventuella överrenskommelser på ett papper. Sätt datum när överrenskommelsen är gjort och se till att berörda parter skriver under på att de har förstått innebörden och är överrens med vad som är överrenskommet. Det kan vara guld värt i slutändan.
Leeloo: Hej Anders, Vi bygger ett Finja betonghus med Arkitekthem (Helsingborg) i Häljarp. Enligt kontraktet skulle huset stått klart den 31/1-07 men det är fortfarande inte klart. Vi har en annan besiktningsman som verkar kanon dock - inget att invända där. Vi kan instämma med er "Vårt husbygge har inte varit enkelt och vi längtar till allt är över..."
hempularen: Spelar ingen roll om skadan beror på oväder eller klantig hamtverkare, vid leverans skall huset vara fackmannamässigt byggt (eller reparerat). Om sedan reparationen på föntserblecket är inom eller utom toleranserna får väl i första hand besiktningsmannen avgöra, är man inte nöjd kan man begära överbesiktning. Men det kansle inte känns riktigt rimligt om det bara handlar om ett
AnnaKanin: Jag fattar ingenting, varför skänka bort pengar??? Ni har ett kontrakt med avtalat vite. Om hantverkaren märker att han inte kommer att kunna fullfölja kontraktet, oavsett anledning, ligger det i hans intresse att ta upp en diskussion med er om detta och ev. förhandla fram ny tidsplan. Gör han inte det ÄR det kontraktet som gäller. Ha absolut inte dåligt samvete för att ni följer
cian: Hmmm, låter som om man ska skriva in i kontraktet att alla papper ska vara klara inom en viss tid och att ev ändringar ska vara klara tex inom 1 vecka efter det man beslutat om dom. Och om det drar ut på tiden ska man kunna bryta avtalet utan att det ska kosta något.
Byggarebert: Tack för alla svar! "grannsämja typ nord/syd korea" är tyvärr ganska träffande :-( Det löste sig genom att el- och telebolaget talade om för grannen att om de inte skulle få dra ledningarna så skulle de ansöka om ledningsrätt vilket de i princip alltid får. Enligt elbolaget så ansvarar de för ledningarna fram till tomtgräns.
WeeBe: Detta tycker jag är ett typexempel på att man ALLTID ska be att få en offert eller ett riktpris. Sedan ska man alltid skriva ett avtal på det arbete man kommer överrens om. Detta även då arbetet är av mindre karaktär. Då har man ett helt annat utgångsläge för att dessa tråkigheter aldrig uppstår. I detta fall blir det mycket svårt att säga vem som har rätt eller fel, ord står
Mikael_L: [citat] Är det namnet du gillar bäst ??? :D :D ps. Jag gillar också Billy, åtminstånde med vitrindörrar ... ;) Ursäkta OT ...
Eld: Om du aldrig har småbarn eller gamla skröpliga som gäster är det ju bara att ta bort. Skulle en olycka inträffa kan du dock bli stämd... men det är ju inte särskilt troligt.
hempularen: Hej, jag har inget bra svar på din fråga. Men om jag var dig så skulle jag låta en advokat (elelr liknande) hjälpa dig. Du kan råka ut för diverse oväntade och otrevliga bieffekter av en sådan gåva. Där vi har vårt fritidshus har vi en granne som skrev över sina hus (minst 3 stycken) på sin fru för evigheter sedan (han blev utesluten ur advokatsamfundet i den vevan så man kan ju
Valla: Ta hjälp av en jurist kostar kring 2' kr. Kolla även med kommunen med Fastighetsutdrag som visar på tex servitut mm. Kolla även planering med kommunen så ni får bygga etc. OBS jag är lekman, men detta är vad jag har och det funkar hittils - huset kommer i juni.
Jesper_H: Hej, vid besiktningen av vårt helt nya hus fick vi veta att vi skulle boka ny besiktning efter 2 år, så kallad 2-årsbesiktning. Så som besiktningsmannen förklarade det innebär det att fel och skador som uppstått på grund av konstruktionsfel eller till och med skador som uppkommit av att huset satt sig (trähus) då skulle åtgärdas av byggherren. (Götenehus) Efter att ha ägt huset i
cian: Usch vad tråkigt Danne! Vi sitter lite i samma situation även om du troligtvis är närmare byggstart än vad vi är. Bortkastad är säkert inte tiden i alla fall för huset ska vi bo i måååååååånga år och det kan inte vara dumt att ha tid att optimera husets läge och utformning vilket tar tid om man vill vara noga. Man kan nog tjäna en del pengar på det också genom att man hinner
Anders1010: Tack för tipsen... Vi vet alltså inte vems möbler vi fått, annars hade det varit en mycket bra idé att gå ihop mot företaget. Jag har också funderat på ARN, men vill först ha tillbaka pengar för den felaktiga kontainen innan vi kontaktar ARN. Angående skåpet, tyvärr väger det 300kg och är inte i det bästa skick efter att ha stått flera år i en sommarstuga. Jag får nog nöja
Anonymiserad 10051: Vi betalade 107000 för vår VA anslutning till tomten. Tomten är på 1067 kvm i Halvorstorp i Trollhättan, det kanske finns en del pengar att tjäna på att stycka av tomten, men kolla vad detaljplanen säger, finns det möjlighet att stycka av tomten så kan det vara värt att satsa på.
yonna: Har man redan en köpare så kan det vara intressant att sköta försäljningen själv. Mäklarnas effektivitet när det gäller bra försäljningspriser gäller väl dessutom främst i storstadsområdena och i attraktiva områden där priserna kan trissas upp. Ett vanligt hus i liten avfolkningsby i mörkaste Småland kanske inte genererar bättre resultat med mäklare än att göra jobbet
bjogul: Det har ju kommit en del goda vinklingar på problemet med frågor som du kanske skulle besvara för att frågan ska kunna lösas... Vem är lagfaren ägare osv. Precis som någon konstaterade tidigare har du en fordran på din (före detta) kompis, som i och för sig uppkom i samband med att ett hus byggdes, men att det inte automatiskt gör att du kan slänga ut honom från huset. Det är
Jorg: Där vi bor har jag för mig att det står i hyresvillkoren att man har skyldighet att visa sin lägenhet när man sagt upp den. Men det är hyresvärden som håller i att hitta nya hyresgäster och av eventuellt intresserade väljer hyresvärden ut 4-5 personer som erbjuds att titta på lägenheten. Dessa personer vidarebefordras till mig som alltså själv får besämma tid för visning. Det
Raskus: Senaste nytt; har pratat med vaktmästaren, han har konstaterat att de INTE brutit sig in utan gått in med nyckel, case closed. Intressant dock att polisen ringt två gånger och frågat när de kan hämta en snus som låg kastad på golvet i förrådet. Varken jag eller sambon snusar så troligen är det en av bovarna som kastat den och förhoppningsvis finns han/hon i registret sedan tidigare.
carlssoni: Kom ihåg att även Konsumenttjänstlagen gäller för en entreprenad som denna. Denna lag är tvingande. ABS 05 är därutöver utfyllande bestämmelser som också är tvingande om de åberopats i ett avtal. Entreprenören skall utföra de arbeten som omfattas av avtalet på ett fackmässigt sätt. Framträder ett fel har beställaren rätt att få felet avhjälpt för det första inom två år
yonna: Lät min KA, tillika kontrollant under hela byggnationen, granska och komplettera entreprenadavtalet före påskrift. Först kollade jag naturligtvis honom :D.
jon_h: Men isoleringen var alltså inte inbyggd bakom någonting? I så fall tror jag inte det räknas som ett dolt fel. Men det är ju bara att vända sig till besiktningsmannen som borde upptäckt det här.
Snailman: Vet inte om detta funkar i ditt fall, gör ytterligare en p-plats på din tomt, utanför dennas infart får inte bilar parkera, utom du själv då... Lite dålig förklaring, men du förstår säkert. Mig veterligt är enda sättet att hindra bilar från att parkera utanför ens tomt att göra infart av hela tomten mot gatan. (Det funkar ju för hyreshus)
Baron: Jag åkte på en så kallad " K-märkning" nu i veckan. Rivningsförbud och sen måste jag diskutera med kommunen innan jag gör om någonting utvändigt.. Men lika glad är jag för det!!
saturnus: Ja men så är som sawsaw skriver, för förhållandet blir det omvända. Det är du som får gå till domstol, och då är det en ny grupp mäniskor som skall lyssna på dina argument. Och det man då där förvånas över blir, hur Du kan betala för något som är så dåligt som du påstår? Byggaren å sin sida kommer att förklara för domstolen att han byggt som ni kommit överens om, och
AnnaKanin: Vi fick rådet av Villaägarnas riksförbund att skicka ett rekommenderat brev till säljaren med dokument från sakkunnig. Vi skulle oxå skicka en kopia till mäklaren.
hempularen: Det är ju alltid bra att de är med på noterna, men ett förhandsbesked är en formell handling, ett beslut. Man kan säga bygglov "light". Men det faktum att du fått ut dessa tjänstemän att titta tyder ju på att du har någon form av process igång om bygglov eller förhandsbesked. Det kan vara en finess att ha villkor om förhandsbesked även i ditt fall efterssom även om kommunen ger