Juridik
jon_h: Skulle det saknas fuktspärr kommer du märka det omgående. Du kan kika på anslutningen till golvbrunnen, där ska sitta en tätskiktsmanschett som kläms fast i brunnen med en klämring. Brunnen ska också vara nyare än 1990. Detta är nog det som går att se med blotta ögat om det är rätt gjort.
lier: Chrisnilla Jag kan bara säga att gör ingenting utan papper och riktiga kontrakt.. Lita aldrig på någon hur bra det än känns.. Läs min blogg så får du se hur det går om man litar på oseriösa personer. Har jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt LB-Hus istället och säkert bott kvar. /Linda www.umeasnickare.blogg.se
ylven: Skickar med en varning här. Det finns ingen kontroll på att en bouppteckning gått korrekt till. På nära håll känner jag till en helt regelvidrig bouppteckning där frånvarande antecknades som närvarande, särkullbarn (och därmed dödsbodelägare) som gemensamma barn (och därmed efterarvinge) och det registrerades hos skatteverket utan problem. De kollar alltså inte ens att de
Bambi: Hej! Då har mötet ägt rum efter vissa framskjutningar av henne på hennes egna bestämda tid via sms. När mötet väl ägde rum så fick jag sagt att jag ville. Det flöt på väldigt tbra rots att hon i sin egoistik inte vill förstå varför ihon nte skulle få ha det kvar och frågade oss hur långt vi skulle gå trots att jag sa såhär. Man får inte ha en sån byggnad utan vårat
johan124: Ojojoj... Nervöst. Det var väl inte riktigt vad man ville höra en dag som denna men det är ju bättre att få reda på sanningen så att man är mer förberädd på vad som kan hända. Vi får vara så snabba som det bara går, på onsdag har vi bokat en elektriker till att kolla över den nya elinstalationen plus att ge oss prisidé om vad det kostar att fixa det som är kvar på hans
Ingper: Jo, Du har nog rätt. Frågan är vad som egentligen kan hända om jag tar saken i egna händer eftersom det är bekräftat av Stadsbyggnadskontoret att de planterats så de inkräktar på min tomt, att jag har olägenhet av dem och att grannen delgivits att han måste flytta dem. Även av tjänstemannen. Det är ju inget "tyckande" från min sida. Skall kanske inte köra dubbla trådar, håller
B6304S1: Tack för alla svar! Även fast det inte var just det jag hade hoppats på höra... Mvh. Kim
Wendigo: Tack! Vi skrev faktiskt in i kontraktet att kostnaderna för reperationer skulle delas mellan köpare och säljare. Det kändes schysst och på så sätt slapp bägge att köra om budgivningen eller något annat. Väggen till höger om braskamin saknar tändskiyddande beklädnad. Räcker med dubbel 13 mm gipsskiva och klinkers? Fogar ovan tak dåliga. Här vet jag faktiskt inte riktigt vad som
hempularen: Som säljare skulle man nog se det som att detta får man räkna med. Att driva bort fukt med lite värme i källaren även under sommaren är en ganska vanlig metod som fungerar på många halvgamla hus. Men detta är ju en förhandling, finns det fler budgivare som ligger på en realistisk nivå så finns det en påtaglig risk för att säljaren säljer till nästa utan att överhuvudtaget
sollentuna: Om jag vänder på frågan istället: Vad kan hända ifall vi inte skriver något avtal alls? Det bästa för oss vore att vi slapp skriva avtal och att det bara är att be grannen om rivning den dag en ev. köpare av vår tomt vill bli av med carporten. Jag har gått med i Villaägarna nu så jag ska höra med deras jurister vad de tycker.
volvo: Egenkontrollen signeras av den person som utför arbetet. Denna person skall intyga att de gjort arbetet i enlighet med branschens anvisningar, att de uppfyller kontraktets överenskomna utförande och svensk bygglagstiftning. Detta kan inte ni skriva på. Däremot kan ni syna av arbetena tillsammans med entreprenören istället för att göra en regelrätt besiktning. Då kan ni lägga era
hempularen: Jag är osäker på om du kan ta dit vilken BM som helst. Risk att byggaren inte behöver bry sig om vad din BM säger. Men kan inte påstå att jag vet om det är så.
Swetrot: Jag tycker du skall fortsätta din linje. Skicka ett nytt brev där du motsätter dig alla anspråk från hans sida rörande dessa saker då det inte är något som du enligt din lagtolkning skall ersätta. Du kan nog, om hans ton är ihärdig och inte särskilt snäll, också påpeka att du börjar bli irriterad över detta, och att du avser att vidta juridiska åtgärder mot honom om han inte
volvo: [citat] Ledningsrätten gör att du som fastighetsägare inte kan motsätta dig ledningsdragning på din tomt. Om det rör sig om en befintlig anläggning så får du finna dig i att ha det som det är eller möjligen bekosta omläggning till annat ställe med ledningsägarens medgivande. Om det rör sig om en nyanläggning kan man ha en möjlighet att påverka dragningen, men man ahr inte rätt
Tille: Jag tror min arkitekt är lite mindre erfaren och därför kanske hade svårt att genomföra uppdraget varför han drog sig ur efter skissen trots att han lovat att räkna på det hela för att vi skulle kunna gå vidare (antagligen insåg han att bygget blev uppåt väggarna över kalkylen). En erfarenhet rikare att man bör anlita en arkitekt "med fötterna på jorden" som kanske gärna kan
Åsa76: Ditt största bekymmer, som du kanske bör uttreda med advokat, är att säljaren faktiskt meddelat att det krävs att du pumpar ut vatten ibland. Tyvrr är kontstiga ord som lite och iblant svåra att tyda.....för en person kan ju ibland vara 1 gr/vecka för andra 1 gr/år. Svårt rent juridiskt....
Byggahus-nisse: Precis, om den ursprungliga firman har gått i konkurs eller sålts, så hänvisa entreprenören till konkursförvaltaren eller nya ägaren... M
Faidros: Om Hemmakatten minns rätt så behövs det en större areal.
AnnaKanin: Det finns liknande fall som era, två makar säljer sin gemensamma bostad och mannen står sedan som ensam ägare till deras nya bostad. Kvinnan köper sedan halva bostaden av sin man för att kunna göra uppskovsavdrag. Skatteverket nekar henne avdraget och hon överklagar till kammarrätten och får rätt (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 518-1999). Säljer du din del av huset till hustrun
yjs: Hej. Jag har en borrad vattenbrunn. Min närmase granne var inkopplad på vattenledningen när jag flyttade in. Han har själv vid något tillfälle sagt att han var med och betalade när dom grävde och borrade för brunnen. Tilläggas ska att jag inte fått något papper på att han har del i vattnet. Vad gäller så lägen jag ej fått några dokument av säljaren ? Fråga två. Min andra
Barret83: Tycker detta skulle skapa onödigt arbete om de redan från början exempelvis skulle kunna se att de är en fornlämning just precis där, vad e då vitsen med att fråga grannar vad de tycker..? Man får väll prova å skicka in med förslag om att bygga mitt i bilvägen å sen se om de fortfarande skickar ut synpunktsformulär..;)
jon_h: Du har, mig veterligen, normalt två år enligt konsumenttjänstlagen, men entreprenören har ansvar för fel i utförandet i tio år, dock ligger bevisbördan på dig de sista åtta åren.
Åsa76: [citat] Håller med dig helt o hållet. Dessutom är vi så petiga nu att de kommer göra ett bra jobb det vet vi. Vi är ju asjobbiga kunder som kollar upp allt vi kan........... Jag anser att har man kontrakt och viten så skall dessa följas, annars finns det ju ingen mening med kontrakt. Vi har ju tom varit så pass sjussta mot firman att vi lät dem lägga på 20% extra tid utöver rimlig
hempularen: Kag tror att första åtgärden borde vara att prata med Anticimex, med lite tur så tar de på sig ansvaret utan att bråka. Kontakta jurist, bra ställe att börja är villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (måste vara medlem, men det kan man bli samtidigt som man ringer).
Anders73: Tjena. Jag håller på att köpa ett hus som efter besiktning visar sig vara rötskadat i bärande delar i grunden. Detta hittade min besiktningsman och jag kommer backa ur det köpet. Som tur var fick jag in en klausul i kontraktet att jag kan backa ur vid sådana här tillfällen. Säljarna av huset hade det också besiktigat innan de köpte det för lite minder än 2 år sen. Deras
Åsa76: Hej, Vårt badrummsbygge är på god väg. Dock kommer det vara en hel del små kontraktsbrott mot slutet, en del stora kanske. Vad kan anses vara skäligt att bli ersatt? OM de kan åtgärda är det ju första åtgärd. Om inte..... Säj att felet är spå grovt att badrummet ej är försäkringsbart? Dvs avsteg från branchregel. Vi har kontrakt där det mycket väl specas att de sakll jobba i
Åsa76: [citat] Ok, Inte ens då felet uppstår väldigt snart efter köp, 6 mån? Jag tycker det borde ligga i mäklaren uppgift. I alla fall om hon/han kan minnas köpet. Men du har säkert rätt - vi skall göra ett försök.
Eod: Att bara ta med sig saker även om man själv betalt det kan sluta illa. Se exempelvis följande artikel (framgår inte om hyresgästen verkligen köpt inredningen eller bara gjorde något mindre genomtänkt) Flyttade och tog köket med sig - Nyheter - Expressen Linköping Och så här kan det gå om man gör egna arbeten i en hyresrätt, skrämmande... SvD: Familjen vräks för olovlig renovering
ogoransson: Kronofogden har oxå möjlighet att utmäta en persons inkomst, dvs arbetsgivaren gör avdrag på lönen varje månad. Storleken på detta avdrag bestämmer kronofogden. Denna möjlighet har inte inkassoföretag.
Åsa76: [quote="Laban123, post: 489930"] Många regler tycks gynna byggföretagen - finns det inget som hjälper oss köpare ?! QUOTE] Det skulle jag också vilja veta! Det verkar ju inte så, eller hur? Om man som köpare inte har några miljarder att processa för på banken förstås. Som fler sagt: Det är skillnad på att HA rätt och FÅ rätt.....