Vi har köpt en tomt på 1500kvm2, det skulle läggas en väg längs tomtgränsen men granntomten på andra sidan klagade då den låg kant i kant med hans tomt, så vägen flyttades in 2 meter, in på vår tomt dvs.
Nu har ju 60 kvm2 försvunnit från vår tomt, äger vi vägen nu eller ska vi begära att få tillbaka pengar?
Hur ska detta fungera rent juridiskt, hör löser man detta på bästa sätt?

Han som lagt vägen är samma som vi köpt tomten av... det finns fler tomter längs vägen.
 
Klaga ni också så kanske det blir så att ni åtminstodne får ta halva vägen var. Finns det någonstans ett servitut som lastar er fastighet med en väg?
 
Det finns inget servitut på den nya vägen, än.
Han skulle prata med killen från lantmäteriet om hur det ska lösas, men vi är ju mest intresserade av att få tillbak pengarna för de kvadratmeter som har försvunnit.. tror ni att det är en lösning?
 
Hemmakatten
Kommer detta att vara en kommunal väg? Dvs. en väg som kommunen äger och ansvarar för med underhåll och snöskottning? Jag antar att vägen slutar inne bland fastigheterna. Om inte låter det som att det bästa är att göra en vägsamfällighet eller en gemensahmhetsanläggning (GA) av vägen eftersom den kommer att vara till för flera fastigheter. Den samfälligheten får sedan svara upphandling av underhåll. Alla fastigheter som ligger längs vägen blir anslutna till denna samfällighet. För underhåll av vägen kan man ha samma eller olika andelstal, dvs. olika på så sätt att den som bor längst in på vägen har en högre andel och betalar mer än den som bor närmast början. Eller så betalar alla en lika stor andel.

Men det är nåt konstigt här. Som jag förstår på dig så är det en person som styckat av och sålt flera tomter. För att kunna göra avstyckningen måste kommunen ha godkännt det hela och även lantmäteriet som gjort själva avstyckningen. För att man skall godkänna avstyckning till bostadstomter (kolla med kommunen att ni verkligen har lov att bygga hus där!!) måste det finnas en tillfartsväg. Lantmäteriet skulle ALDRIG stycka av annars. Denna infartsväg måste redan finnas inritad på kartor hos Lantmäteriet. Kolla hos dem. Där ser du också hur vägen är tänkt att gå. Vem som äger den marken där vägen är tänkt att gå finns också hos Lantmäteriet. Är det han som sålde alla tomterna? Förmodligen är det så att det redan finns registrerat en vägsamfällighet för dessa fastigheter. Det innebär då att alla dessa fastigheter tillsammans äger vägen.

Eftersom vägen flyttades från grannen som inte ville ha den nära sin tomt, tror jag att det är så att det är där lantmäteriet tänkt att vägen skall gå från början och att det är det som är inskrivet. Man får nämligen inte själv bygga eller flytta väg lite hur som helst och som man själl vill. Både kommunen, Vägverket och Lantmäteriet är inblandade och man måste ha tillstånd från dem.

Jag skulle som sagt börja med att kolla hos kommunen. Finns det en detaljplan för området? I den finns då förstås vägen utmärkt. En väg kräver bygglov. Kolla sedan hos Lantmäteriet vad som finns inskrivet hos dem. Detta är viktigt att veta!!

Vad gäller er tomt så är det så att (förutom alla de tillstånd som krävs för en väg) ingen kan bygga en väg på er mark (annat än i undantagsfall) utan ert tillstånd. Har ni gett ett sådant tillstånd? Vad gäller ersättning så låter det på personen som sålde till er att han inte tänkt sig nån ersättning alls, han pratar ju om att "fixa" ett servitut. Han kan inte "fixa" ett servitut, det måste skrivas under och beslutas av berörda fastighetsägare. Vad gäller ev. ersättning är min personliga åsikt att ni bör återbetalas för de 60kvm med samma kvm-pris som ni köpte tomten för.
 
Om det visar sig att vägen är byggd på er tomt anser jag som Hemmakatten att ni bör ersättas för detta. Dock skulle jag söka juridisk hjälp då ersättningen inte bör vara det kvm pris ni betalat, utan högre, då man även bör beakta värdeminskningen på er kvarvarande tomt, som ju krympt i storlek och därmed i kvm-värde.
 
Tack för era svar! Det gör oss lite tuffare när vi väl ska prata med honom!
Är inte så insatt id et här med servitut och grejer, och man vill ju att det ska vara rätt från början. Man vill ju inte heller bråka med sin granne..

Vägen har såklart bygglov, och vi ar bygglov för vårt hus så det är inga problem på den fronten, det var tidigare tänkt att vägen skulle ligga längs med tomtgränsen, det visste vi när vi köpte tomten, dock blev ju detta ändrat när grannen på andra sidan klagade, vi har inte skrivit på någon stans att bvi godkänner detta, vi fick bara ett papper där det står att det blir så helt enkelt. Och att vi var tvugna att flytta in vårt hus 2 meter till.. och skicka in en reviderat situationsplan.

Vi vill helst inte äga den lilla biten av vägen då vi känner att det kan bli problem i framtiden.
 
Man kan inte bygga på er mark utan ert tillstånd, vare sig det gäller en väg eller något annat. Om nu er tomt skall bli mindre, så kommer det att kosta lantmäterikostnader för att stycka bort den där delen, och det bör inte ni betala. Ni skall tvärtom ha ersättning för den där markbiten. Det är klart bäst att bli av med den där markplätten. Även om ni, grannar och säljande markägare är överens idag, så kommer dessa fastigheter förr eller senare att byta ägare, och då finns risken att det kan bli en massa tjafs, dyra kostnader senare, och problem när man skall sälja.
 
Ja nu när jag ser det så här, så kan man såklart inte bygga på vår tomt utan att vi ger lov till detta. Det här ju helt befängt när man tänker efter. Pratade med säljaren av tomten idag och han va inte riktigt med på detta med ersättning, men betalar ju såklart avstyckningen. Pratat även om att det blir kostnader för servitut osv för oss för vägen, det är ju självklart när man inte äger vägen, men när vi äger en bit av vägen så ska väl dem andra betala oss istället? Dessutom är vår tomt först längs denna väg.

Har någon något tips hur vi ska gå vidare?
 
Har ni fått lagfart på tomten? Och är den betald?

Isåfall har ni ett betydligt bättre läge än om ni t ex "bara" betalt handpenning. Men oavsett så behöver ju detta regleras, åtminstone med nedsättning av priset för tomten, minst motsvarande det kvadratmeterpris ni gav för tomten x minskad yta. Dessutom bör ju övriga kostnader ni drar på er p g a detta ersättas (t ex ny situationsplan).
 
Flamingo skrev:
Vi vill helst inte äga den lilla biten av vägen då vi känner att det kan bli problem i framtiden.
Helt rätt! Vad skulle t.ex. hända om någon går på vägen en vinterdag, ramlar och bryter benet? Inte för att jag egentligen vet, men jag misstänker att det finns en viss risk att ni skulle kunna bli skadeståndsskyldiga.
 
Jag har pratat med lantmäteriet och bygglovsavdelningen idag, och dem tyckte ju precis så som jag tyckte att dem skulle tycka ;) Dvs dem var på vår sida, han får inte göra så här! Dessutom har han fällt 1 träd också, på vår tomt. Men det tillhör egentligen vägsamfälligheten (eller vad det heter). Så det gör oss inte så mycket., rättare sagt så bryr vi oss inte så jättemycket om det trädet, men de andra gör antagligen.

Lantmäteriet tyckte att antingen skulle detta regleras på något sätt eller så ska vägen flyttas.. han skulle titta på det i nästa vecka, så nu känner man sig lite tryggare ju. Han tyckte att det var bra att det kom fram!

Man ska tydligen inte vara för snäll i den här branchen.
 
För er som vill veta: det blir ingen ersättning, tomten styckas av, dvs den biten vägen ligger på och den förra ägaren, han som lagt vägen, får stå för den kostnaden. Pga att i vårt kontrakt köpte vi 1400 kvm, men fick 1473 kvm, vi fick 73 kvm "gratis", så nu tar han tillbaka 60 kvm av dem...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.