5 371 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Bestrida en del av faktura
Vi har kommigt i en liten tvist med en hantverkare.
Vi har inget skriftligt avtal enbart muntligt och enligt oss är det summa X som gäller.
Enligt honom är det summa X som gäller + summa Y som han menar inte ingick i summa X.
Nu har vi fått en faktura på summa X+Y men det jag tänkte göra var att betala in summa X och samtidigt bestrida summa Y och hävda att den inte ingick i det muntliga avtalet som slöts innan arbetet skulle börja.
Hur är reglerna igentligen, så som jag fattar det så är det han som måste bevisa att han har rätt, alltså bevisbördan ligger på honom. Jag behöver INTE bevisa att enbart summa X gäller. Är det rätt tolkat av mig och är detta det bästa sättet för mig att lösa detta problemet?
Vi har inget skriftligt avtal enbart muntligt och enligt oss är det summa X som gäller.
Enligt honom är det summa X som gäller + summa Y som han menar inte ingick i summa X.
Nu har vi fått en faktura på summa X+Y men det jag tänkte göra var att betala in summa X och samtidigt bestrida summa Y och hävda att den inte ingick i det muntliga avtalet som slöts innan arbetet skulle börja.
Hur är reglerna igentligen, så som jag fattar det så är det han som måste bevisa att han har rätt, alltså bevisbördan ligger på honom. Jag behöver INTE bevisa att enbart summa X gäller. Är det rätt tolkat av mig och är detta det bästa sättet för mig att lösa detta problemet?
Jo, så har jag också förstått reglerna. Men, kom ihåg att bestrida skriftligen!
Rekat brev är nog det bästa men däremot är det lite si och så med fax.anaitis skrev:
Det beror lite på vilket land man befinner sig i och "god affärssed"
I Sverige använder man fortfarande faxen rätt mycket. Har jobbat på företag med flera miljarder i omsättning där man godkänner infaxade underskrivna avtal. Dock är e-mail nåt som inte godkänns när det gäller överenskommelser. Man anser väl att epost är lättare att manipulera.
Samma företag i Danmark godkänner inga handlingar förrutom vanliga post-brev.
I faxen får du bara en bekräftelse på att faxen har kommit fram, inte att någon har tagit emot meddelandet, som ovan skrev. Pappret kan ju vara slut/fastnat i faxen och rivits sönder. Vad som helst.
Detta är lite märkligt. Med hjälp av elektroniska sigill så kan du uppnå i princip 100% säkerhet att eposten inte är manipulerad. Tyvärr är kunskapsnivån inom datasäkerhet fortfarande väldigt låg hos den genomsnittlige epost-användaren.Tripod skrev:
Det är oändligt mycket lättare att manipulera ett pappersdokument, om det nu är det man är ute efter. Eller för den delen att förfalska en namnteckning.
Nähä, är ju inte direkt så att det e första gången man använder fax!anaitis skrev:
Men jag har ett kvitto på att jag skickat iväg just det pappret inte ett kvitto på att jag skickat iväg något som du skrev. Det är rätt viktigt skillnad. Då har jag både ett kvitto på att skickat fax samt rekomenderat brev då har jag fötterna torra för då har jag gjort vad jag kunna för att medela bolaget i fråga.
Men ovanstående var inte det tråden handlade om utom om det är firman som har bevisbördan.
Klicka här för att svara