volvo
volvo: [citat] Det beror sig på vad som står i avtalet. Det bästa är att någon kunnig får läsa igenom och se vad som gäller för det specifika fallet.
6 svar · 3,7k läst
F
Fogarbo: Lägenhetsytor mäts enligt gällande svensk standard SS 021053, där jag för bostadsytor fått lära mig att man utgår från mått på höjden 190 cm. Vid trappa mäts bostadsytan som yta i trappans båda våningar, dvs två gånger. Min fråga är: Pga av snedtak i övre våningsplan, blir höjden i den mycket breda tarppan från trappsteg till tak betydligt mindre än 190 cm på ca två kvm.
0 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Hör efter med besiktningsfirmor, det finns teknik för att mäta fukt "beröringsfritt", alltså att mäta om det finns fukt innanför en vägg utan att förstöra den. Hur tillförlitligt det kan vara i ett sådant här fall vet jag inte. Kan ju även kolla med "fuktexperter" ex. Munthers (Osäker på stavningen). En variant är ju att ni helt enkelt lägger in i budgeten att ni kan behöva
4 svar · 3,8k läst
M
Modig: Om samma besiktningsman som anlitades tidigare kommer tillbaka och enbart inspekterar plintarna så borde det inte bli så dyrt. (Hm. "Dyrt" beror förstås på hur man ser det, men jag skulle nog bita i det sura äpplet och betala 2 000 för att få bekräftata att allt är som det ska och att jag lugnt kan bygga mitt kök utan att allt brakar ett år senare.)
3 svar · 2,9k läst
F
Fogarbo: Det går inte svara på denna fråga utan att veta exakt vad servitutstexten säger. För vissa typer av "vägar" (t ex genomgångspassager vid "strandservitut") brukar grindar accepteras, för andra (tillfartsvägar) är detta en begränsning som härskande fastigheter normalt ej behöver acceptera. Sedan har många äldre servitut överspelats av senare utveckling och fyller därför kanske
3 svar · 2,3k läst
L
Lazze: Hej nej vägen ligger rätt men staketet som som han med envishet av en åsna hävdar han att staketet står rätt , när den riktiga gränsen är en meter in på A tomten från staketet det är ca 150 cm till kanten på vägen . Jag tror att hans problem är att all hans sly han odlar kommer försvinna .........
6 svar · 6,9k läst
·
H
Henke1975: [citat] 1. har lusläst överlåtelsebesiktningen och där står inga kommentarer över huvud taget om fönsterbläckens montering. Innebär det att han som gjorde den besiktningen bär ansvar inom 2-års garantin? 2. Hur gör jag en sådan anmälan. Gör man det brevledes med en kopia utav besiktningsmannens utlåtande?
7 svar · 4,1k läst
O
ollebanan: [citat] Hahahahaha:D:D
15 svar · 5,9k läst
P
Pepparkaka: Stämmer bra det att det inte skall gå att få betalningsanmärkning om fakturan bestrids, men däremot kan inkassobolaget gå till Kronofogden. Saxat från http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=874&lngArticleId=2659 : # Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången
5 svar · 1,8k läst
Swetrot
Swetrot: Anmäl skada till försäkringsbolaget. Att stämma någon, föregående ägare, besiktningsman, anticimex eller likanande kommer att kosta dig betydligt mer pengar än en vattenskada. Du kommer med största sannolikhet att förlora i rätten. Istället får jag hälsa dig välkommen till husägarvärlden. Det är inte varje dag något sådant här händer, men relativt ofta händer det saker man
9 svar · 10,4k läst
·
G
gaia: [citat] Du har ju inga bevis att det är en olaglighet. Har träffat på svenska firmor som lagligt anlitar utlänskt arbetskraft ... hur det går till vet jag inte men EU har sina lagliga regler för det . Att man inte pratar svenska betyder inte per automatik att man är svartjobbare. Har du kollat att dom saknar arbetstillståndsbevis, anställningsbevis? Själv vill du ju inte bli dömd utan
30 svar · 5,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jo, det har du ju alldeles rätt i, hempularen. :) Besiktningsmannen var ju anlitad av säljaren. Såvitt jag förstår så kan köparen överta säljarens besiktning genom att betala en viss summa (några tusenlappar), besiktningsmannen kommer då ut och går igenom besiktningen med köparen på plats.
14 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Självklart har köparna en undersökningsplikt vad gäller tomten och dess geologiska förutsättningar. Det är köparnas ansvar att kolla upp med Länsstyrelsen om förekomst av runstenar mm. Har du inte lovat något i avtalet om vare sig bygglov eller annat så är det helt säkert okej.
7 svar · 19,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag har bestämt för mig att de flesta mäklarfirmor numera i avtalen skriver att köpet kan hävas efter besiktning om köparen hittar fel som han/hon inte anser acceptabla. Dvs. alla inblandade parter har tyckt att den 'gamla' skrivningen om att skadorna tillsammans eller var för sig skall kosta mer än xxxx kronor att åtgärda är för krånglig och har skapat mer problem än klarhet och
14 svar · 9,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] OJ:eek: Jag är nästan helt säker att den dränering jag lät göra för ca 15 år sedan har ett och samma tegelrör till dränering och till att avleda vatten från stuprör. Och eftersom avledningen sker från ena kortsidan innebär det att halva husets dagvatten leds genom dräneringsrören utefter husets långa långsidor. Dessutom tror jag inte det blev speciellt mycket fall på
4 svar · 3,6k läst
M
mlkjhr: [citat] Personligen skulle jag skita i skogen varje dag om det gav 2500:-/per vecka. Efter drygt 10 månader så skulle ju hela repet (om det nu var 110.000:- det kostade) vara betalt!
9 svar · 4,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Fast du kan ju begära förlängnin efter 5 år. Och dessutom torde inte kommunen var omedgörliga, ev kanske dom kan anse att det är fördigt men med krav att erfoderlig dokumentation askall in inom x veckor/månader ? /K
13 svar · 8,0k läst
Åsa76
Åsa76: Den part ni skall diskutera med är nog de som ni har avtalat med - de ni betalat. Deras underleverantörer osv är inte er buisness. Har ni haft någon ytterligare besiktning? Det brukar väl vara en 2 års besiktning? Då var allt ok, eller? Jag skulle reklammera (skriftligen). Jag har fått för mig att garantier gäller generellt 2 år och ytterligare upp till 10 (enligt konsumentlagen) men
2 svar · 3,7k läst
Åsa76
Åsa76: Det kan också vara ett dåligt byggt badrum. Om ni vinner budgivning så kolla upp det! Vårt nya badrum sprack också och dewt visade sig vara slarv med underarbete - dvs ej uppreglat enligt krav och en massa skit - dåligt byggt alltså! Ett nytt badrum kostar runt 120 tusen kr (så du vet prutmån)
8 svar · 4,9k läst
C
carlssoni: Vanligtvis, och förmodligen i ditt fall också, ingår grundarbetena inte i Smålandsvillans åtagande utan byggherren tecknar ett separat avtal för detta med en grundentreprenör. I så fall kan du inte kräva Smålandsvillan på någon ersättning och naturligtvis inte innehålla några pengar för dem. Det kan du däremot göra för grundentreprenören. Men endast motsvarande de direkta
2 svar · 2,2k läst
it-snubben
it-snubben: Kalleman: Du har rätt angående slitage och långtidslagringen. Detta är en intressant diskussion som jag gärna fortsätter vid tillfälle. Arbetar med just detta. Dock så börjar vi nog komma lite väl långt ifrån ursprungsfrågan nu.
14 svar · 6,8k läst
H
hempularen: Begreppet dolt fel gäller inte bostadsrätter. Riktigt hur man skall komma åt firman som gjort jobbet är svårt att säga. Skadan fanns ju tydligen innan och har inte förvärrats av deras fusk. Redan då var ju reglarna föreningens ansvar. Möjligen kan någon komma och hävda att felet beror på att förre innehavaren inte skött sitt tätskikt ordentligt innan det renoverades. Som jag ser
1 svar · 3,9k läst
J
jimata: I stället för att säga tvärt nej till byggnationen (som sannolikt kommer att bli av) så tycker jag att du ska ta kontakt med kommunen och försöka påverka vad, var och hur det ska byggas. Du kanske kan få en "grön zon" mellan din tomt och grannens där inget får byggas. En strandpromenad vid sjön så att den inte blir avskuren mm. Det är nog bättre för dig att samarbeta och
4 svar · 2,7k läst
K
katah: Tack för din "vänlig" kommentar i vår svår situation. Vi har haft en dubbelprosess och det finns två säljare som delade kostnader. Visst det är en kostnad, men har vi en lag av dold fel så har vi den , eller ? Advokat har man till hjälp när man behöver och det kostar så klart , men hemförsäkringen tar det mesta, slutnotan blir inte så saftig och jag har redan tagit av
23 svar · 9,1k läst
yonna
yonna: Javisst har du råkat ut för väldigt mycket men förhoppningsvis vet du bättre nästa gång - och vi hoppas att du inte blivit avskräckt när det gäller husbygge en dag i framtiden. Jag tycker ändå kommunen varit väldigt svag i ditt fall. Vid mitt byggsamråd var inte byggförsäkringen tecknad av byggaren och det var jag, som byggherre, som ett par veckor senare fick påstötning av
10 svar · 6,0k läst
O
__OJ__: Tack så mycket.
4 svar · 3,3k läst
O
4 svar · 3,3k läst
S
solis1: Dom tänker sluta med asfalten ca 1 meter innan tomtgräns.Och den sista biten kommer dom inte att göra nånting med.De finns fortfarande 7 stycken tomter kvar att bygga på,men dom kommer de nog aldrig bli byggt på heller med tanke på att de tog ca 10 år innan de första vart byggt efter de att dom gjorde klart tomterna. /Henrik
5 svar · 5,2k läst
J
jon_h: Skulle det saknas fuktspärr kommer du märka det omgående. Du kan kika på anslutningen till golvbrunnen, där ska sitta en tätskiktsmanschett som kläms fast i brunnen med en klämring. Brunnen ska också vara nyare än 1990. Detta är nog det som går att se med blotta ögat om det är rätt gjort.
9 svar · 2,8k läst
lier
lier: Chrisnilla Jag kan bara säga att gör ingenting utan papper och riktiga kontrakt.. Lita aldrig på någon hur bra det än känns.. Läs min blogg så får du se hur det går om man litar på oseriösa personer. Har jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt LB-Hus istället och säkert bott kvar. /Linda www.umeasnickare.blogg.se
27 svar · 6,3k läst
ylven
ylven: Skickar med en varning här. Det finns ingen kontroll på att en bouppteckning gått korrekt till. På nära håll känner jag till en helt regelvidrig bouppteckning där frånvarande antecknades som närvarande, särkullbarn (och därmed dödsbodelägare) som gemensamma barn (och därmed efterarvinge) och det registrerades hos skatteverket utan problem. De kollar alltså inte ens att de
4 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.