K
kalle26: Har jag rätt att innehålla pengar om entreprenören (erna) gjort fel. Hur mycket pengar kan jag innehålla, och vilka rättigheter/skyldigheter har jag som byggherre. Husleverantören fläskar på med allt fler hotelser i skriftlig form nu. Dom hotar med inkassokrav. Var läser jag om detta? I praktiken så är mina ekonomiska krav på dom större än deras. Men dom verkar ha makten att göra
0 svar · 2,7k läst
L
lafamilia: Hus och byggnader får avbildas/fotograferas (för upphovsrättsligt skydd fordras att verket uppnått en viss särprägel och originalitet, så kallad verkshöjd och i ett sådant fall är det arkitekten som sitter på upphovsrätten). Detsamma gäller t ex en staty i som står i offentligta rummet, m a o kan man använda en bild på Reuterswärds revolver med knut i komersiella sammanhang och
32 svar · 7,2k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Jo, fast vad jag förstått kan det inte bli ett dolt fel om det inte finns en skada. Tex om vi hade bestämt oss för att på eget bevåg renovera badrummet (utan fuktskada) så hade bristfälligt tätskikt eller felaktigt regelavstånd inte kunnat drivas som dolt fel. Men i vårt fall har vi ju en skada pga bristfälligt tätskikt.....
4 svar · 2,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jasså det är en bostadsrätt - men då kan ju föreningen bli inblandad också. Det beror lite på vem som gjort badrummet - men om föreningen tex stamrenoverat och tagit in hantverkare så kan nog föreningens försäkring täcka det. Men som sagt piss är inte mögel då är det ngt avlopp eller annat som är knas... /K
6 svar · 3,9k läst
P
pewa: Jaaa du han verkar ok :-) väldigt trevlig från vår sida sett. Hans anledning till affären så här tror jag beror på att han måste göra något. Han har ytterligare tomt/er och föreningen vill att tomter skall brukas. Denna har stått obrukad ett tag, om inget görs vill föreningen ta tillbaka arrenderätten. Vi var intresserade från början men när vi räknade på det så fattades det
8 svar · 5,7k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Det problem besiktningsmännen har är att normala svenskar bygger ett eller två hus i hela sitt liv, medans byggfirmorna bygger många hus varje vecka. Det gör att besiktningsmännen är tvungna att fundera väldigt mycket på att agera korrekt och utan att bli ovänner med byggarna. Beställer Ni ett hus med 5 rum och får ett med ett enda rum faller besiktningsmannens boytediskussion
5 svar · 3,2k läst
Åsa76
Åsa76: Kanske lätt att vara efterklok men självfallet borde ni skrivit ett standardavtal med vite i kr/vecka i försening efter en viss dag! Det finns med i alla standardavtal om inte entreprenör smusslat bort det till sin fördel. Normal vite brukar vara runt 2000-3000kr/vecka vid ett privat badrumsbygge.....vid störee byggen har jag för mig att det är 1% av kostnaden/vecka. Men har ni bara
1 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Tror att frågan är lite för generell för att kunna få ett bra svar. I princip så får inte vissa medlemmar diskrimineras, eller få särskilda fördelar. Föreningen kan ju besluta att ändra sin verksamhet (ex. sluta med kabelTV), ett sådant beslut kräver speciella majoritetsregler . Det som troligen kan bli en svår juridisk nöt är om föreningen fattar ett sådant svårt beslut som i
1 svar · 3,4k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Hoppas bara att ditt problem inte är som vårt - att kommunens träd hänger in, och att kommunen har klassat just den jordbiten som "nyckel-biotop" - för då är du som jag chanslös. Där lär finnas någon liten växt som ingen vet vad den heter och ingen har hittat i området - den är alltså inte bara sällsynt utan tydligen också osynlig... - och då har kommunen sagt att inget får
12 svar · 15,9k läst
Åsa76
Åsa76: Vad jag kunnat förstå anser många på nätet att just bristfälligt tätckikt är typexempel på dolt fel. Vi är förbannade, om de förlorar processen får de ju betala allas juridiska kostnader så visst vi kan hålla på i 3-4 år, det slutar troligtvis med att de får betala 150,000 i stället för de 50,000 som det nu rör sig om. Vi tror inte att de ljugit på pappret - de byggde svart
2 svar · 3,3k läst
Åsa76
Åsa76: Om det var uppenbart redan vid visning så kan ni nog inte begära avdrag.....Men försök. Då huset byggdes 1978 så jförväntas ju nästan renovering i pris?
4 svar · 5,6k läst
R
imported_Byggaren: [citat] Det finns två typer av slutbesiktningar som möjligen kan förvilla/förväxlas. Dels den s.k. leveransbesiktningen mellan byggherre och entreprenör, som är till för att se att de beställda oxå utförts/levererats med godtagbart skick. Dels den s.k. myndighetsbesiktningen, som är till för att se att bygglovet är följt. Den senare ligger oxå till grund för när huset ska
5 svar · 5,5k läst
·
C
carlssoni: För att kunna få ersättning (skadestånd) för ett fel eller ett dröjsmål måste den "skadelidande" visa att han verkligen lidit någon ekonomisk skada. Ett litet fel som detta är rimligt att ge entreprenören ca två månader på sig att åtgärda, efter skriftlig reklamation. Därefter han han låta annan utföra arbetet på entreprenörens bekostnad. Den havda kostnaden måste verifieras
2 svar · 3,5k läst
R
rikard454: Tack för alla svar! Vi lät utföra en överlåtelsebesiktning, han hittade en del frågetecken/anmärkningar. Det mesta var småsaker som går fort att åtgärda för byggfirman - dock känns det som om att de flesta av dessa borde ha hittats i slutbesiktningen som påstås vara gjord men jag börjar undra, jag har inte sett något protokoll från den än (dom väntade på papper från
4 svar · 4,3k läst
saturnus
saturnus: om Du använder sökfunktionen, så finns det några långa inlägg om detta. Om du inte kopierar av husföretagets ritning/bild med deras logga på, så kommer inget att hända. De flesta hus ser i princip lika ut, väggar och tak utvändigt, invändigt, kök, bad, dusch, vardagsrum samt sovrum. Vem som har kopierat av vem, en gång i tiden, kan vara svårt att få klarhet i. Men skall du rita
1 svar · 3,0k läst
E
ErikL: Självklart kan man önska sig att dräneringen fungerade bättre än den gör, men därifrån är det ett mycket stort steg till att den skulle vara "felaktig" eller "väsentligt avvika från vad man kan förvänta sig". Ta gärna råd av villaägarna, men tyvärr tror jag de kommer till samma slutsats. Om det vore ett splitt nytt hus som var ritat med bostadsutrymmen i källaren och
9 svar · 3,5k läst
Manberg
Manberg: Ohh tack för svaren! Har varit bortrest ett litet tag.. Speciellt tack till AnnaKanin, referenser till paragrafer kan ju inte gå fel! Tusen tack ALLA!
14 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Det där kan man ju se på ur flera olika vinklar. Om vi börjar med att bortse från att det handlar om en sjukpensionär. Det är väl igentligen inte så orimligt att en hantverkare som är bokad av mig som fastighetsägare inte kan göra något på den bokade tiden pga. faktorer som är utanför hans kontroll, och beror på fel i förutsättningarna i fastigheten bör kunna få ersättning
4 svar · 2,8k läst
S
saltrulle: Tack för svaren. Tydligen så var det inte samma företag som vi anlitar till tömningen som faktiskt utför själva uppdraget, utan man hyr in tjänsten av ett annat företag. Tog kontakt med dem och fick ett helt annat bemötande. Man tog på sig skulden och föreslog själva att det enda rätta är att gräva fram tanken. Dom ringde to.m tillbaka som utlovat för att meddela att man skulle
5 svar · 3,4k läst
K
Kjell_G: Alternativet känns onekligen lockande, men håller kanske inte juridiskt som du säger. För ett muntligt godkännande av en skriflig offert måste väl gälla? Jag VILL förstås hålla min del av avtalet men, som sagt... Än behövs det ingen värme i kåken men rummet känns outnyttjat och grejerna är i vägen för annan inredning. Får väl ringa fast det bär emot, ett litet "hot" kanske
5 svar · 2,9k läst
Åsa76
Åsa76: Om ersättning/nedsättning nhar utgått för tex "fuktskada i kök" så kommer detta trokligtvis inte kunna åberopas igen. Däremot tror jag inte att tex en stor fuktskada i badrummet kan skrivas bort genom att ni ersätter en skada i köket....... ....men jag har också hört (någon annan som vet?) att dolda fel i bostadsrätter är ovanligt. Det förekommer ffa i villor?
1 svar · 2,6k läst
Swetrot
Swetrot: Det är väldigt knepigt att bevisa något rättsligt, för husfirmans rabatter behöver inte alls vara de som du kan få. En husfirma vill ha allt levererat fraktfritt, de vill ha 120 dagar netto betalningsvillkor (ibland mer), de vill ha så kallat marknadsföringsbidrag för att de marknadsför de produkterna mot sina kunder etc. (Ofta 5%, ibland mer). Det är därför mycket troligt att en
7 svar · 4,6k läst
Åsa76
Åsa76: Lite fult gjort men kanske ingen jättekostnad att bråka om. Byt ut garderoberna själv och lär dig att nästa köptillfälle skall man titta noga på allt som kan tänkas...............
4 svar · 2,5k läst
N
nnok: ja föreningens försäkring ska täcka detta. Tack tack
3 svar · 4,1k läst
A
andersmc: Ja, man får ju verkligen hoppas att de vet vad de pratar om. För mig låter det som att det skulle vara näst intill omöjligt att få det tätt igen, men jag är ju inte fackman.
14 svar · 6,8k läst
M
mijohans: Inte så desperat, men jag har ju redan betalat en gång för utsikten. När jag köpte huset, så sade man att marken inte får byggas. Men platerna skog eller dylikt är tydligen OK....dessutom så betalar man ju skatt förutsikten.... Betalar honom gärna .... Men han vill inte ....
8 svar · 7,5k läst
S
stinaskyckling: Tack för svaren! Vi blev rädda och oroliga att vi tagit oss vatten över huvudet och funderade därför på hur vi kunde häva köpet... Nu med lite perspektiv inser vi att det löser sig och allt blir bra till slut. Vi ska riva bort allt där som finns mögel och bygga upp igen... Tack för hjälpen! /Anna
4 svar · 4,0k läst
C
carlssoni: Ett servitut upphör inte vid ägarbyte utan belastar fastigheten för all framtid om inte sådan begränsning i detta avseende gjorts i servitutshandlingen (en beskrivning av vad servitutet innebär för rätt). Ett servitut kan tillkomma genom en lantmäteriförrättning eller genom att servitutshandlingen registreras i fastighetsregistret. Fastighetsregistret förs av inskrivningsmyndigheten
3 svar · 2,6k läst
volvo
volvo: [citat] Japp. De byggen som är helt felfria är försvinnande få. [citat] Såklart att de skall byta ut det. Om det stör dig så har du rätt att få ett helt golv. [citat] Du har rätt i att det skall mycket till att kakel i badrum skall rivas bort. Däremot har du alltid rätt att komma med dina synpunkter. Om det var uppenbart dåligt gjort så kunde de kanske fått till en ekonomisk
2 svar · 1,7k läst
B
Bjarredsbon: Bristerna måste dessutom föras fram till säljaren inom rimlig tid - det går inte att komma dragandes med skador man upptäckt långt tidigare. Vissa fel, t.ex konstrutionsfel, går alldeles utmärkt att lägga fram efter uppåt 10 år. För andra fel kan det vara svårt att visa när felet uppkom.
1 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.