Mäklaren kan ha rätt o fel. Nåt lurt är det.
Det är alltid lantmäteriets kartor som gäller, sedan kan markanvändningen ha ändrats så att verkligheten inte stämmer överens med kartorna. Livet går sin gilla gång, alla tror dom vet var gränserna går, tills någon börjar rota i det. En bekant till mig började undersöka gränserna för sin nyköpta tomt och upptäckte att den allmänna vägen hade tagit en bit av hans tomt (eller var det tvärtom?). Han upptäckte också andra grejer där verkligheten inte stämde överens med kartan. Så han bad om en lantmäteriförrättning för sin tomt. Detta utlöste en kedjereaktion som slutade med en total översyn av gränser i två socknar och en massa människor som fick betala lantmäteriförrättning för att få sina gränser uppmätta och utmärkta. Jag blev därvid varse att halva min trädgård (med uppvuxna träd o allt) låg på något som egentligen var en samfälld väg. Jag hade kunnat upptäckt detta när jag köpte om jag hade tagit ett måttband o mätt från husgaveln till det jag trodde var tomtgränsen och sedan jämfört med kartan. Men det gjorde jag inte, och mäklaren upplyste mig inte heller om att halva min trädgård låg utanför den tomt jag köpte.......
I och med att mäklaren ger dig så luddiga uppgifter så är det något lurt. Mitt råd är att kontakta lantmäteriet. Om gränsen är oklar så är det en anledning att pruta på priset.
PS i mitt fall tror jag att jag fick betala en symbolisk summa till grannarna för att jag tagit över en stump av den f.d. samfällda vägen, men den dyraste biten var lantmäteriförrättningen. I mitt fall var saken okomplicerad, men hade någon av grannarna satt sig emot att jag tog över den f.d. vägen, så hade det blivit komplicerat. Så du har nog rätt i att möjligheter till grannfejd finns i sådana lägen,