4 473 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Tillträde - när får jag nycklarna?
Hej,
håller just på att lusläsa vårt Entreprenadkontrakt, ABS05 och konsumenttjänstlagen. Det är en sak som jag inte blir klok på och det är när jag har tillträde till huset. Eller om man så vill "får nycklarna och kan flytta in".
Jag hittar ingen referens till detta. Är det inte så att jag engagerar entreprenören för att bygga huset. Dvs jag betalar för tjänsten att få huset byggt, men att jag faktiskt äger huset. I diskussioner med entreprenören hävdar de att jag inte får tillträde förän slutbesikningen är godkänd och jag betalt hela köpeskillingen. Dvs om jag håller inne betalning tills restpunkterna är åtgärdade får jag inte flytta in. Någon som vet vad som gäller? Tips och råd emottages tacksamt!
håller just på att lusläsa vårt Entreprenadkontrakt, ABS05 och konsumenttjänstlagen. Det är en sak som jag inte blir klok på och det är när jag har tillträde till huset. Eller om man så vill "får nycklarna och kan flytta in".
Jag hittar ingen referens till detta. Är det inte så att jag engagerar entreprenören för att bygga huset. Dvs jag betalar för tjänsten att få huset byggt, men att jag faktiskt äger huset. I diskussioner med entreprenören hävdar de att jag inte får tillträde förän slutbesikningen är godkänd och jag betalt hela köpeskillingen. Dvs om jag håller inne betalning tills restpunkterna är åtgärdade får jag inte flytta in. Någon som vet vad som gäller? Tips och råd emottages tacksamt!
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Du får tillträde efter godkänd slutbesiktning, Och under förutsättning att du betalat enl. lyftplanen. Det innebär att du fortfarande har rätt att hålla inne pengar för de besikningsanmärkningar som ev. finns.
Vet iofs inte vad som händer om det blir en tvist om beloppet du håller inne. Vid närmare eftertanke är jag inte så säker på att tillträdet är beroende av att byggaren fått betalt. Undrar om det inte räcker med godkänd slutbesiktning.
Däremot så har du inte tillträde innan slutbesiktningen. Dvs du får inte flytta in eller gå in och ex. börja med egna byggnadsarbeten.
Vet iofs inte vad som händer om det blir en tvist om beloppet du håller inne. Vid närmare eftertanke är jag inte så säker på att tillträdet är beroende av att byggaren fått betalt. Undrar om det inte räcker med godkänd slutbesiktning.
Däremot så har du inte tillträde innan slutbesiktningen. Dvs du får inte flytta in eller gå in och ex. börja med egna byggnadsarbeten.
Frågan regleras i jordabalken så frågan är vem så äger marken (eller fastigheten). Jordabalken säger att byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter samt naturlig gödsel tillhör fatigheten. Det betyder att oavsett om du betalt för huset eller inte så äger du detta om det är på din mark som det uppförs. Du har med andra ord rätt i det att du är den som "äger huset" och inte husbyggaren.
Däremot så har i det kontrakt som ni upprättat mellan Er ett civilrättsligt förhållande som reglerar parternas ansvar och skyldigheter. Det betyder att tillverkaren därför inte hävda att huset inte är ditt om du inte betalar men de kan hävda att du bryter kontraktet. Med andra ord så kan byggaren inte neka dig att flytta in innan huset är klart, men om du skulle göra detta, så kan de få konsekvenser för dig beroende på vad ni avtalat.
Däremot så har i det kontrakt som ni upprättat mellan Er ett civilrättsligt förhållande som reglerar parternas ansvar och skyldigheter. Det betyder att tillverkaren därför inte hävda att huset inte är ditt om du inte betalar men de kan hävda att du bryter kontraktet. Med andra ord så kan byggaren inte neka dig att flytta in innan huset är klart, men om du skulle göra detta, så kan de få konsekvenser för dig beroende på vad ni avtalat.
Hur det rent praktiskt går tillväga är att huset, ur försäkringssynpunkt och personskyddshänseende är att betrakta som en byggarbetsplats fram till man genomfört en godkänd slutbesiktning.
Av denna anledning har byggaren andra lås i dörrarna så att de kan låsa för att förhindra stöld, skadegörelse eller olycksfall.
Vid en slutbesiktning som utförs av en certifierad besiktningsman avgör besiktningsmannen om huset är såpass färdigt att det finns vits att överlämna ansvaret till er. Dock behöver inte huset vara helt felfritt, det kan vara mindre anmärkningar som inte påverkar era möjligheter att bruka huset.
Besiktningsmannen värderar även hur mycket de kvarstående felen är värda. Detta är det belopp som ni får hålla inne tills alla felen är åtgärdade. Resterande del av det innehållna beloppet skall vid godkänd slutbesiktning betalas till entreprenören. Därefter får ni nycklarna och tillgång till ert hus.
Av denna anledning har byggaren andra lås i dörrarna så att de kan låsa för att förhindra stöld, skadegörelse eller olycksfall.
Vid en slutbesiktning som utförs av en certifierad besiktningsman avgör besiktningsmannen om huset är såpass färdigt att det finns vits att överlämna ansvaret till er. Dock behöver inte huset vara helt felfritt, det kan vara mindre anmärkningar som inte påverkar era möjligheter att bruka huset.
Besiktningsmannen värderar även hur mycket de kvarstående felen är värda. Detta är det belopp som ni får hålla inne tills alla felen är åtgärdade. Resterande del av det innehållna beloppet skall vid godkänd slutbesiktning betalas till entreprenören. Därefter får ni nycklarna och tillgång till ert hus.
Klicka här för att svara
