6 305 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Köpekontrakt på tomt
Vi ska köpa en tomt där det inte är säkert att vi får bygglov. Vi vill vara säkra på att få köpa tomten till det överenskomna priset men vi vill naturligtvis inte ha den om vi inte får bygglov. Hur gör man för att gardera sig? Visst kan man söka förhandsbesked innan man köper tomten men det finns då en risk att fler spekulanter får upp ögoen och ger sig in i leken befarar jag.
Betala en handpenning (10%) och lägg in en klausul att kontraktet hävs och handpenningen går tillbaka om ni inte får bygglov inom ett visst datum.
Möjligt är att säljaren då väljer annan köpare i st f ett sådant kontrakt.
Det bästa är att förvissa sig om att ni får bygga där. Prata med kommunen som borde kunna ge ett förhandsbesked om vilka regler som gäller där. Finns det en detaljplan över området?
Möjligt är att säljaren då väljer annan köpare i st f ett sådant kontrakt.
Det bästa är att förvissa sig om att ni får bygga där. Prata med kommunen som borde kunna ge ett förhandsbesked om vilka regler som gäller där. Finns det en detaljplan över området?
Vi hade den klausul Byggherre nämner ovan i vårt kontrakt när vi köpte tomt förra hösten. Jag kanske har fått det om bakfoten men förhandsbesked ges väl enbart om tomten ligger utom detaljplan? Vår var inom detaljplan så vi fick vänta ca 3 månader från det att vi skickade in vår ansökan till godkänt bygglov, men detta varierar säkert från kommun till kommun. En annan klausul som kan vara bra att lägga till om ni inte har tillgång till kommunalt VA är ett godkännande från miljö & hälsa på avloppsanläggning.
Lycka Till!
Lycka Till!
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
Om det är tveksamt med byggrätten så lär det väl vara utanför detaljplanerat område.
Villkor om bygglov verkar vara vanligt så det borde ni kunna få igenom.
Däremot så kan man ju formulera ett sådant villkor mer eller mindre bra. Det bör ju finnas en tidsgräns för hur länge man skall vänta på bygglovet innan man har rätt att häva köpet. Och tänk då på vad som händr om ni hamnar i en överklagans karusell, det kan ta flera år. Då måste man fundera på om villkoret skall vara utformat så att ni kan hoppa av även innan ni slutgiltigt fått avslag. Inte säkert att man vill vänta på tomten i flera år.
Samtidigt så gäller det ju att se till så att inte säljaren kan använda samma villkors paragraf till att häva köpet typ. dagen innan bygglovet blir officiellt (då kanske tomten är värd mycket mer).
Villkor om bygglov verkar vara vanligt så det borde ni kunna få igenom.
Däremot så kan man ju formulera ett sådant villkor mer eller mindre bra. Det bör ju finnas en tidsgräns för hur länge man skall vänta på bygglovet innan man har rätt att häva köpet. Och tänk då på vad som händr om ni hamnar i en överklagans karusell, det kan ta flera år. Då måste man fundera på om villkoret skall vara utformat så att ni kan hoppa av även innan ni slutgiltigt fått avslag. Inte säkert att man vill vänta på tomten i flera år.
Samtidigt så gäller det ju att se till så att inte säljaren kan använda samma villkors paragraf till att häva köpet typ. dagen innan bygglovet blir officiellt (då kanske tomten är värd mycket mer).
Jag har varit i kontakt med en Jurist på Villaägarförbundet. Det enda sättet att gardera sig för att få köpa tomten och än då ha en chans att få pengarana tillbaka är att betala pengarna köparen begär och skriva in en klausul i kontraktet som gör att köpet går tillbaka om jag inte får bygglov på tomten. Skriva ett förköps kontrakt håller inte juridiskt då det är lite speciella regler som gäller vid fastighetsaffärer. Säljaren har alltid rätt att backa ur så länge inte full köpeskilling erlagts. Nu har jag fått nått att fundera på. Spontant känns det som att jag borde lyssna på det samtidigt som det osar problem ifall jag inte får bygglov och redan har köpt tomten. Har manbara ett vattentätt kontrakt så borde det inte vara nåt bekymmer tycker jag men samtidigttänker jag på allt krångel med tingsrätt och långdragna processer. Tacksam för åsikter!
Risken med att man lägger handpenning och därefter drar sig ur kan vara att det är svårt att få tillbaka handpenningen. Går köpet via mäklare borde det vara lättare. Vissa mäklare fonderar handpenningen fram till köpet avslutas.
Klicka här för att svara