2 822 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vattenproblem
Hejsan.
Jag har ett problem.
Vårat hus var "stamfastigheten" och säljaren har styckat tomten i 3 delar och har byggt på dom andra 2 tomterna.
Vår vattenförsörjning kommer från en grävd brunn och på grund av detta så lovade säljaren att vi skulle få koppla på oss på en nyborrad brun som en av grannarna har om våran grävda brunn inte skulle räcka till.
Nu har detta hänt, och säljaren har "glömt" att informera grannarna om att han har lova oss detta.
Vi har även ett papper från lantmäterimyndigheten som det klar och tydligt säger att säljaren ska inom 5 år ha ordnat med tillräcklig vattenförsörjning för alla 3 fastigheterna, och det tycker jag att han inte har gjort, men nu när vi har tagit upp detta med säljaren säger han att hans jurister inte säger att han kan rå för att vatten nivån har sjunkit, han säger även att han kan koppla på oss på grannen, men om vattnet inte räcker till i den borrade brunnen för 2 småbarnsfamiljer så säger han att det kan han inte göra något åt, vad tycker ni att vi ska göra åt detta?
Vi ska ha ett möte nästa vecka så jag har försökt att ta fram papper på hur mycket vatten 2 st familjer gör av med per dag, får se om detta kan få honom att ändra inställning och att han ska få se pappret som vi har fått av honom från Lantmäteri myndigheten.
/Gusan
Jag har ett problem.
Vårat hus var "stamfastigheten" och säljaren har styckat tomten i 3 delar och har byggt på dom andra 2 tomterna.
Vår vattenförsörjning kommer från en grävd brunn och på grund av detta så lovade säljaren att vi skulle få koppla på oss på en nyborrad brun som en av grannarna har om våran grävda brunn inte skulle räcka till.
Nu har detta hänt, och säljaren har "glömt" att informera grannarna om att han har lova oss detta.
Vi har även ett papper från lantmäterimyndigheten som det klar och tydligt säger att säljaren ska inom 5 år ha ordnat med tillräcklig vattenförsörjning för alla 3 fastigheterna, och det tycker jag att han inte har gjort, men nu när vi har tagit upp detta med säljaren säger han att hans jurister inte säger att han kan rå för att vatten nivån har sjunkit, han säger även att han kan koppla på oss på grannen, men om vattnet inte räcker till i den borrade brunnen för 2 småbarnsfamiljer så säger han att det kan han inte göra något åt, vad tycker ni att vi ska göra åt detta?
Vi ska ha ett möte nästa vecka så jag har försökt att ta fram papper på hur mycket vatten 2 st familjer gör av med per dag, får se om detta kan få honom att ändra inställning och att han ska få se pappret som vi har fått av honom från Lantmäteri myndigheten.
/Gusan
I de papperna vi har fått av säljare så står det från lantmäterimyndigheten att vi har en av 3 delar i gemensamhetsanläggningen, några andra servitut tror jag inte att det finns,
Har fått reda på genom geotec.se (brunnsforum) att en familj på 4 st förbrukar ca 800-1000 lite vatten/ dygn, och att brunnen behöver ett "förråd" på ca 700-1000 liter för att klara att båda familjerna duschar, tvättar och dyl. samtidigt, annars så måste man ha ett "förråd" ovan mark.
Har fått reda på genom geotec.se (brunnsforum) att en familj på 4 st förbrukar ca 800-1000 lite vatten/ dygn, och att brunnen behöver ett "förråd" på ca 700-1000 liter för att klara att båda familjerna duschar, tvättar och dyl. samtidigt, annars så måste man ha ett "förråd" ovan mark.
Klicka här för att svara