Tänkte fråga om någon har kunskap eller erfarenhet av följande:
vi har byggt ett nytt hus med platta på mark med Trivselhus, via dem så skrev vi ett entreprenad avtal med en grundfirma.
Nu har det visat sig att avloppsledningen under grunden är krossad och måste repareras. Ett fel som uppstod under byggtiden när de packade grunden. Antingen så lagar de detta med rör i rör eller så måste vi bila upp hela hallgolvet med inbyggd golvvärme.. påpekas bör att det "bara" är badrummet på övreplan som inte fungerar pga. av detta. allt VA nere fungerar.
Nu till min fråga, Kan man kräva skadestånd av någon.? Kan jag begära stilleständs ersättning av försäkringsbolaget.
Jag betalar nu för något jag inte kan nyttja.
vore tacksam för tips och förslag hur man skall agera.

Mvh Johan
 
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet.

Jag kommer troligen inte kunna svara på dina frågor, men jag tror att det är bra om vi får veta om huset är slubesiktigat?
Om detta fel i så fall upptäcktes då och om du innehåller någon betalning för detta?

Hoppas någon sen kan hjälpa dig.
 
Hemmakatten
Hur kan man veta att det just är under hallgovlet som avloppsröret är krossat och inte på fler ställen? Att avloppesvattnet rinner undan på andra ställen kan ju vara så att det rinner rakt ner under grunden? Eller har man kanske med kamera kontrollerat hela avloppsnätet under plattan?
 
Slutbesiktningen har varit och felet upptäcktes inte förrän 3 dagar efter denna, då vi flyttat in och vattnet inte rann undan när man tömde badkaret. Men jag har iallafall inte betalat slutbetalningen till berörd entreprenör då han hade andra anmärkningar som inte gjorda.När jag anmälde detta fel till trivselhus som jag tyckte borde vilja lösa detta fick jag till svar "ta reda på felet själv och skicka fakturan till den part som gjort fel" slut sitat. Därför har jag haft en kamerakille här som med hjälp av en censor kan lokalisera felet exakt. Har även film bevis på att röret är "mosat" under grunden. Nu har grundkillen tagit på sig detta och anmält skadan till sitt försäkringsbolag. Men min fundering är om jag kan begära någon sorts ersättning för sveda och värk eller liknande. Vi har ju trots allt ett helt badrum som vi inte har kunnat nyttja under 2 månader nu.

Mvh Johan
 
goonies skrev:
Slutbesiktningen har varit och felet upptäcktes inte förrän 3 dagar efter denna, då vi flyttat in och vattnet inte rann undan när man tömde badkaret. Men jag har iallafall inte betalat slutbetalningen till berörd entreprenör då han hade andra anmärkningar som inte gjorda.När jag anmälde detta fel till trivselhus som jag tyckte borde vilja lösa detta fick jag till svar "ta reda på felet själv och skicka fakturan till den part som gjort fel" slut sitat. Därför har jag haft en kamerakille här som med hjälp av en censor kan lokalisera felet exakt. Har även film bevis på att röret är "mosat" under grunden. Nu har grundkillen tagit på sig detta och anmält skadan till sitt försäkringsbolag. Men min fundering är om jag kan begära någon sorts ersättning för sveda och värk eller liknande. Vi har ju trots allt ett helt badrum som vi inte har kunnat nyttja under 2 månader nu.
Du menar att du inte lidit någon ekonomisk skada av felet, men om du ändå kan få ekonomisk ersättning? Låter inte troligt.

Något byggstillestånd har ju inte heller skett, eftersom huset var färdigt, och ni har uppenbarligen kunnat bo i det under tiden felet funnits.
 
goonies skrev:
Nu har grundkillen tagit på sig detta och anmält skadan till sitt försäkringsbolag. Men min fundering är om jag kan begära någon sorts ersättning för sveda och värk eller liknande. Vi har ju trots allt ett helt badrum som vi inte har kunnat nyttja under 2 månader nu.
Självklart har du rätt att få felet åtgärdat gratis och skyndsamt.

Något skadestånd utöver själv åtgärdandet är svårare att få till.
Ni måste isåfall visa att ni lidit ekonomisk skada. Tex. att ni fått åka till en simhall 3 ggr i veckan för att kunna duscha eller liknande.
Eftersom det rör sig om ett badrum på ovanvåningen så antar jag att ni har dusch på bottenvåningen som ni kunnat använda under tiden.
Det handlar altså om att ni kan ta fram konkreta och faktiska merkostnader som ni drabbats av. Något för "sveda och värk" finns ej att hänvisa till.
 
Jag tackar för de svar jag fått. Vi har ju inte haft några extra utlägg pga. detta. Så man får väl snällt acceptera att man betalar dyra lån för ett hus man inte kan nyttja till fullo i 2 månaders tid. Vi har ju som sagt dusch möjligheter på nedre plan som fungerar.
Fick precis reda på att skadan är så stor att de inte kan laga detta med "rör i rör" metoden. Nu återstår uppbilning av golv med ingjuten golvvärme... Hoppas man kan bo på hotell under denna byggtid iallafall.
 
goonies skrev:
Jag tackar för de svar jag fått. Vi har ju inte haft några extra utlägg pga. detta. Så man får väl snällt acceptera att man betalar dyra lån för ett hus man inte kan nyttja till fullo i 2 månaders tid. Vi har ju som sagt dusch möjligheter på nedre plan som fungerar.
Fick precis reda på att skadan är så stor att de inte kan laga detta med "rör i rör" metoden. Nu återstår uppbilning av golv med ingjuten golvvärme... Hoppas man kan bo på hotell under denna byggtid iallafall.
Usch, jobbigt. Hoppas det ordnar sig någorlunda bra.
 
Jag lider med dig och hoppas att reparationen går bra utan allt för mycket besvär, men jag tycker att hantverkarna har gjort vad man kan kräva av dem eftersom de tar på sig skulden och reparerar och återställer allt utan att det kostar dig något.

Så med andra ord tycker inte jag att du har något att klaga på, shit happends helt enkelt !
 
Tackar för ert angagemang. Återstår väl att se vad som händer med detta. Ligger på försäkringsbolaget just nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.