Hej, om man kommit fram till att ens besiktningsman missat massor med allvarliga och tydliga fel, hur gör man för att gå vidare och begära ersättning? Ska jag kontakta en byggnadsingenjör av något slag som får dokumentera felen?

Om ditt avtal är baserat på ABS05 har du rätt att låta göra en överbesiktning (§26).
Detta skall ske inom en månad från det du erhållit protokollet från slutbesiktningen.
En överbesiktning sätter den första slutbesiktningen ur spel. Detta är ett förfarande som man endast brukar använda sig av om den förste besiktningsmannen varit uppenbart försumlig och att det finns flera allvarliga brister som beorde upptäckts.

Om du inte vill gå så långt så har du 6 månader på dig att påtala fel som funnits vid slutbesiktningen men som missats. Dessa fel skall av entreprenören betraktas på samma sätt som fel som fanns vid slutbesiktningen.

Är det fråga om en slutbesiktning av ett bygge eller en överlåtelsebesiktning i samband med köp av ett begagnat hus?

Modig skrev:
Är det fråga om en slutbesiktning av ett bygge eller en överlåtelsebesiktning i samband med köp av ett begagnat hus?
Smart följdfråga.
Mitt tidigare svar baserade sig på att det rörde sig om slutbesiktning av ett byggarbete, inte överlåteslebesiktning av ett befintligt hus.

Lätt hänt, man är så inne i sina egna processer – jag tolkade frågan som överlåtelsebesiktning men tänkte om när jag såg ditt svar:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.