klaskarlsson
klaskarlsson: Kan tillägga att lagfarten betalas som 1.5% av köpesumman ELLER taxeringsvärdet - beroende på vilket av dessa som är störst. Så man kan inte komma undan genom att betala mindre än taxeringen eller vice versa - så fiffigt är det upplagt :( Anslutningar skall inte räknas in - såvida dessa inte görs av föregående ägare och ni sedan köper tomten inlusive anslutningar för ett högre
4 svar · 2,1k läst
Byggherre
Byggherre: Välj totalentrepenad om du är det minsta osäker. Det kostar mer men känns mycket tryggare. Sen bör man egentligen anlita en utomstående branschkunning för att gå igenom kontraktet innan du skriver på. (gäller ju alla kontrakt för områden man inte behärskar)
7 svar · 5,5k läst
m97marro
m97marro: Genomrostad värmeväxlare?
5 svar · 6,6k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Hej Ulf - det krävdes inget agerande mer än att vi helt sonika sade att vi inte tänker batala om vi får en faktura på mer än XX SEK, och så blev det. Skönt!
6 svar · 2,9k läst
M
Modig: Som det är nu har ni med råge passerat den tid då han har rätt att begära bodelning. Om du väntar dig att sälja huset med vinst så kanske du helt enkelt ska ta de pengarna som ersättning för dina utlägg hittills ... Driftkostnader etc. vet jag inte om du har rätt att kräva från honom när han inte bor där, det låter märkligt i så fall. Men som Swerot sa, prata med jurist så att
6 svar · 1,9k läst
Åsa76
Åsa76: Jag skulle inte godkänna priset innan repan togs med. Prisavdrag! Har ni godkänt allt så kan det iofs vara för sent. Hellst skall det ju stå med i kontraktet att skador som orsakas...sakll repareras eller åtgärdas ekonomiskt.....
5 svar · 3,7k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Garbo? Det är väl en Byggnads försäkring, inte försenings. Vite bör aknske specas i kontrakt. Annars tror jag man kan kräva ersättning motsvarande reella utgifter? Men om det inte står i kontrakt kan det ju bli besvärligt att kräva..........tingsrätten?
17 svar · 5,2k läst
L
larsolov2: Frågan om ärlighet känns lite störande. I det här fallet har jag skriftligt bevis på att entreprenören försökt lura mig på 35000 genom att manipulera underlagen från byggmaterielföretagen, vilket återbetalades vid konfrontation, alla övriga kontraktsbrott onämnda. Jag har f ö sådana kontakter att jag vet (inte bara tror) att situationen är väl bekant för entreprenören, att
17 svar · 5,5k läst
tokan
tokan: Det är lätt att vara efterklok. Vår säljare var helt underbar innan påskrifterna och därför trodde naiva jag att allt skulle vara ok. När påskrifterna fanns där vände han totalt. Finns ingen service kvar alls. För det mesta slutar allt med att jag får ringa till Fiskarhedens huvudkontor och röja runt för att få svar på saker och ting. Lite ont i magen har man nu när huset kommer
6 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Den regel som gäller här är §31 i konsumenttjänstlagen.: "Näringsidkare är skyldig att ersätta konsumenten skada som dene tillfogats på grund av dröjsmål"
3 svar · 2,3k läst
H
hempularen: tror att det är tveksamt om man kan få ersättning för förlorad inkomst för verksamhet man bedriver i hemmet. Då är et ju troligen en rörelse du har i hemmet, men om badrumsrenoveringen är beställd av dig som privatperson, inte av rörelsen (vilket skattemyndigheten inte skulle acceptera) så är det den skada du som privatperson lider som ev. kan ersättas.
9 svar · 6,0k läst
H
hempularen: En fördel med en "riktig" samfällighet är att det då regleras tydligt hur betalningsansvaret ligger. I de flesta fall av mer frivilliga sammanslutningar så uppstår det för eller senare svårlösta konflikter om betalning. Vissa struntar i att betala och har du då inte en samfällighet så är det svårt att driva in betalning. Vanligt kan vara att någon tycker att "Kalle" sliter mer på
1 svar · 2,8k läst
O
ordain: Jag påstod inte att svensk standard är lag, men det är ett bra rättesnöre. Jordabalken säger inte att alla skyddsåtgärder som finns att tillgå ska vidtagas, utan de som "kan anses nödvändig[a]". Det är här svensk standard kommer in. 50 meter är dock inte skrivet i sten, utan man gör normalt mer exakta beräkningar utifrån fasadtyp (där mexitegel är känsligast),
7 svar · 6,2k läst
H
Hestia: Kanske man kunde gå ihop ett gäng och vända sig till Plus. De har ju precis haft reportaget om Roxi Stenhus. Kanske de kunde göra en uppföljare om att de även kan gå fel på ett tidigare stadium - med tvivelaktiga affärsmetoder som luddiga avtal och ljugande säljare. Smålandsvillan och Myresjöhus tillhör ju samma koncern - Prevesta. Kanske vore något att hänga ut?
8 svar · 4,8k läst
Åsa76
Åsa76: Okej, men jag har avtal på jobbet där det tex i text står att detta gäller för obegränsad framtid och sen på slutet specas en avtalstid.....Då är det ju inte det sistnämnda som gäller - så klart. Vi kommer nog att ta kostnaden dock, men då elektrikern påstår att han vid 4 tillfällen dykt upp hos oss efter avtalad tid med entreprenör och denne ej varit på plats har hans kostnaad
4 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Går och går det måste väl vara en förhandlingsfråga.
9 svar · 9,6k läst
volvo
volvo: [citat] Förmodligen. Men det är en dyr, tidsödande och krånglig väg att gå. Då är det bättre att kontakta byggnadsinspektören (som man hade samrådet med) och lägga korten på bordet. Då kan man kanske komma fram till ett annat sätt att tackla problemet.
5 svar · 2,7k läst
Sanna
Sanna: Huset överlämnades samma dag som slutbesiktningen ägde rum, allt enligt avtal. En besiktnngsman skall inte godkänna en entreprenad som är behäftad av minst ett större fel som innebär att huset inte uppfyller de funktioner man har rätt att förvänta sig. Kan ju tycka att en ojämn betongplatta som inte går att lägga parkett på, går inom ramen för "ett större fel", som du skriver.
2 svar · 5,7k läst
volvo
volvo: Detta kan er kvalitetsansvarige hjälpa er med. Annars kan ni göra en generell skrivning att : "Erforderliga egenkontrollsintyg och andra provningsprotokoll som kvalitetsansvarig kommer att kräva för bygget skall ingå i entreprenörens åtagande"
1 svar · 2,1k läst
volvo
volvo: [citat] Nej, fel som man upptäcker efter att man flyttat in kan man påtala inom 6 månader från övertagandet och då skall även dessa behandlas som fel som upptäckts vid slutbesiktningen. Sedan när det gäller garantifel (som uppträder inom 2 år efter övertagandet) så skall man anmäla dessa till entreprenören när man upptäcker dem. Sedan är det upp till entreprenören att avgöra
4 svar · 2,0k läst
StellanKarlgren
StellanKarlgren: Smålandsvillan.. :)
7 svar · 4,4k läst
·
lier
lier: Mr.James Det låter som om du har haft samma hantverkare på ditt garage som jag har haft på mitt husbygge. :eek: Vet av ett antal andra, att snickarna saltade räkningen på andra hus som bara skulle stommonteras. En kille berättade att snickaren hade skickat en faktura för en veckas jobb för 4 man a 160kr/tim = 64000kr (4manX 8timX 5dagar a 400kr/timme) lite skillnad!? Killen som anlitade
15 svar · 9,8k läst
L
larsg: Om ni är överrens om att en ska köpa ut den andra så kan ni ju ordna en "auktion" mellan er. Den som bjuder högst får köpa huset. Då kommer den som säljer att få mer än vad man själv var beredd att betala.
6 svar · 5,8k läst
tokan
tokan: [citat] Tack för ett mycket bra svar. Det gav mig precis den informationen jag var ute efter. Det kan säkerligen bli endel mothugg från firman men fakta är ju att han inte låtsades om att han visste att grunden var för liten! Rörmockaren var ju på plats när han själv mätte och insåg felet men valde att låtsas som ingenting. Att jag får betala rörmockaren för ett par extrabesök
9 svar · 3,2k läst
H
Habbe: Tiden för kontrollplanen skulle jag nog ifrågasätta om det inte finns några onormala faktorer inblandade. Naturligtvis sparar KA en kopia på varje kontrollplan han utarbetat så det bör finnas en god mall för de flesta hustyper som han enkelt (läs: med mindre än fyra timmars jobb) kan komplettera. Sedan tycker jag att timpriset (vilket förvisso är accepterat av trådskaparen) låter
9 svar · 5,5k läst
C
claeschrister1: Hej Jaz, Om du söker några år tillbaka på detta forum hittar du ett inlägg med ungefär samma problematik. Det var jag som råkade ut för detta. Vet inte vilket av de stora drakarna du har råkat ut för men i mitt fall var dom ganska förhandlingsvilliga om man använde en riktigt underbyggd argumentation. I mitt fall kontakta jag LRF Konsult som utifrån fakta och tidigare domar,
12 svar · 4,5k läst
S
Skedeskamma: Tänkte att det var på sin plats med en tillbakablick med hur det slutade. Först och främst; vi har flyttat in i huset :D Dagen efter att de flesta meddelandena skrevs i den här tråden ringde Derome upp igen. Jag var lite tuffare i förhandlingen och sa att $ inte var särskilt intressant och att vi istället var intresserade av ett par tillval. Jag lämnade ett bud som de svarade på kort
10 svar · 4,0k läst
Sanna
Sanna: Det låter vettigt. Har ni någon aning om vad det kostar?
5 svar · 2,0k läst
N
navgha: Tusen tack för alla era svar. Jag inser att detta är mer komplicerad än vad jag trodde. ska kontakta en jurist som vi känner på måndag som också är expert på jordabalken. kort kommentar till Era svar: efter tre år har inte säljaren rätt att dra sig ur, utan endast köparen (dvs jag), just med anledning av att han inte ska komma och säga att han har hiittat en annan köpare. Men jag
14 svar · 8,1k läst
L
larsg: Om servitutet innebär en rätt för markägaren att köra ut timmer torde ni vara i er fulla rätt att spärra av vägen hur ni vill så länge ni ger en nyckel till ev grind till markägaren. Markägarens servitut innebär inte någon slags allemansrätt.
3 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.