B
Bjarredsbon: Jo, precis, det är säljarens ansvarsförsäkring vis överlåtelse av fastighet jag hänvisar till. Som konsument tycker jag att det borde finnas en ansvarsnämnd för försäkringbolag, där de kan bli "prickade" om de beter sig bedrägligt. Nu fick jag tips om att ARN 2000:1388 skulle rekommendera att åldersavdrag INTE görs för ansvarsförsäkringar... Låter lovande!
3 svar · 2,9k läst
Åsa76
Åsa76: Hej, Någon som har kontakt med någon bra advokat som åtar sig dolda fel stämningar i Stockholmsregionen?
0 svar · 2,2k läst
saturnus
saturnus: Jag håller med Dig pool, att du har rätt i sak. Köper man en fastighet, förutsätts att de kommunala inkopplingarna fungerar som de skall. Men som du själv är inne på, är utsikterna att få någon ersättning för att rätta till felet tämligen begränsade. Men nog tycker jag att ansvaret åvilar tidigare ägare, sen får denne kräva ersättning av någon annan.
12 svar · 5,1k läst
Kalleman
Kalleman: Nä, det är klart, om det hänger ner över gata/väg så är det en annan sak. Jag tänkte mer i form av inkräktande på dikesren eller dylikt. Men det kanske inte gäller där heller.. Om jag är tvungen att anlita något att göra beskärningen, pga oika omständigheter, så har jag mer än rätt att kräva av grannen att betala detta om denne inte visat något intresse av att göra det
13 svar · 3,3k läst
H
Haagbard: Vad har hänt sedan sist, har ni kommit till något slags "avslut" som du kan känna dig nöjd med ?
40 svar · 8,2k läst
Sökarn
Sökarn: [citat] Det är hållplats utanför och skakar kanske mest då dom inte stannar som dom gjorde då. Ingen har känt att det skakar på visning då man har annat att tänka på, vem tänker på sånt då? Jag har varit där flera ggr men tror inte att förra ägaren och grannarna ljuger om att det skakar ibland, kanske inte just när vi är där. Känner inte till en bes. och vet inte att de
9 svar · 5,5k läst
·
AnnaKanin
AnnaKanin: Enligt Wikipedia - den fria encyklopedin, betyder båtlänning en landnings- eller uppdragsplats för mindre båtar.
1 svar · 2,5k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Jorg - menade naturligtvis inte att grannens hus skulle skulle falla över ens eget hus så där bara, utan att jag själv skulle falla över grannen, hamna i hans hus och där med medhavd motorsåg orsaka skada på hans egendom, så att han lika packad som jag, knyckte min motorsåg, gav sig på mina träd som han retat sig på länge, och de föll över hans hus - varvid hans hus - som sattes
29 svar · 14,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Som sagt det finns got om rivningsobjekt för allt mellan 0 kr till flera tiotals tusen. För det mesta ser man dom ute länge - vilket ju indikerar att det inte finns någar köpare ? Jag tror också att ni, iof med lite möda kan sälja en del intressanta delar, tex Fönster, dörr, kök, ev kamin/skorsten, innergolv, takpannor, kök, vitvaror, badrumsporslin Om ni får hela huset sålt (kostar
3 svar · 4,0k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Det äår ett standardavtal från villaägarnas riksförbund. Där finnes en paragraf om viten men självfallet ochhså en force majeure reservation då entreprenör inte kan hållas ansvarig. Standardtext med andra ord - en som många använder sig av.¨ TEXT: "10. Vite För varje påbörjad vecka varmed Entreprenören överskrider kontraktstiden eller den ändrade tid för
15 svar · 2,6k läst
it-snubben
it-snubben: Jag skulle anta att det är klart att säljaren visste om maskinens status men inte berättade det. Sånt förekommer alltför ofta. Lite OT: Själv har jag inte drabbats väsentligt av det, förutom att säljaren var "schysst" och lämnade satellitmottagaren eftersom han inte behövde den. Satellitmottagaren visade sig vara trasig när vi flyttade in. Nu finns det ju inget att göra åt det, då
11 svar · 3,0k läst
B
Bad: Vårt servitut är inskrivet, vet ej om det andra servitutet är det. (Vägbyggarens) Vi har varit i kontkt med kommunen men inte fått nån klarhet. Men idag var vi bara tvungen att ringa dom för han körde traktor där över en massa gånger. Dom kom och pratade med honom. Vad som sades vet jag ej, får jag var på jobbet. Har fått höra av en oxå drabbad granne. Vart skall detta sluta.
7 svar · 3,6k läst
volvo
volvo: [citat] Halventreprenad - Finns ingen överenskommen branschtolkning av detta begrepp Helentreprenad- Finns ingen överenskommen branschtolkning av detta begrepp Totalentreprenad - Man har bara ett kontrakt med en motpart som står för allt, både framtagning av ritningar, materialleveranser och byggnation. Generalentreprenad - Ett eller fler kontrakt med någon som ritar och konstruerar och ett
2 svar · 6,7k läst
naresjo
naresjo: Kan inte riktigt hålla mig, måste få kasta in lite mera bränsle i denna kamin... Visst kan man inte klaga om ALLT eller hela tiden, men jag tror i alla fall att folk släpper igenom för mycket grejer som igentligen skulle btas eller åtgärdas. Om jag köper en ny bil och finner en repa i lacken, skulle jag acceptera det, ALDRIG, finns inte på världskartan! Men om jag köper en tex micro,
13 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag skulle bli skitirriterad om någon passerade mitt hus fyra gånger om dagen och tokstirrade. Den självklara åtgärden är att prata med personen - det kan inte vara speciellt svårt att få kontakt om man verkligen vill. Att spekulera i vad människan ifråga har för problem ser jag som helt onödigt - ta reda på vad det är frågan om istället och beskriv i lugna ordalag vad du
19 svar · 6,6k läst
yonna
yonna: Du har förtroende för besiktningsmannen. Använd honom nästa gång också. Är det en 'hygglig' prick så låter han nästa besiktning bli lite billigare (6.000 var ändå ganska rimligt - vi betalade mer för flera år sedan i min trakt). Visst kan du erbjuda, via mäklaren, besiktningsprotokollet för, säg, halva summan. Men jag är tveksam till att protokollet har samma giltighet för
8 svar · 6,3k läst
Åsa76
Åsa76: Tack för alla tips! vi kommer att gå vidare i ärendet då vi anser oss ha rätt och ha god marginal på fötterna. Jag återkommer med berättelse och utfall senare på forumet.
13 svar · 1,9k läst
morsan
morsan: http://www.byggahus.se/forum/juridik/27667-avregistrera-officialservitut.html
5 svar · 7,6k läst
O
oinvigd: [citat] Tack för dina kommentarer. Det är svårt att veta exakt vad som är rätt i det här fallet. Men man kan väl i alla fall ha rätt i att tycka att man bör bli informerad eller tillfrågad innan bryggbygget kördes igång.
10 svar · 8,1k läst
Faidros
Faidros: [citat] Det senare, helt klart.:) Edit: Han köper tydligen ritningar också: Blocket
2 svar · 7,6k läst
A
aedwall: 1. Känns konstigt att man skall ha skrivit ett servitut på förvaring av soptunnor? Det låter för mig helt sanslöst. Det kan kanske vara ett arrendeavtal och de kan juh sägas upp. Jag tycker du verkligen skall ta reda på vad det är för sorts avtal som finns. Glöm sen inte att de kan ALDRIG hota med att servitutet till er parkering eller till er fastighet skall bort. Det står i
1 svar · 3,4k läst
lastkaj
lastkaj: Jag har läst flera svar från Filip. Måste säga att det känns mycket bra med en jurist (för jag förmodar att Filip är en äkta jurist) på detta byggforum. Att få en "jag-förmodar-att-det-ligger-till-så-här" kommentar är inte lika betryggande som en kommentar från en sakkunnig. Bra jobbat Filip.
6 svar · 4,0k läst
sennen
sennen: Tack, Helena, jag var lite rädd att ämnet försvann... :) Grävaren har en ansvarsförsäkring, som täcker om han förstör saker och ting direkt. Men just sättningar i marken och vidare på huset täcks tydligen inte av hans försäkring. Vårt försäkringsbolag täcker det inte heller, så skulle något ske är det tydligen vår grej att ta i. Man undrar ju lite om det där med vibrationer
6 svar · 4,0k läst
V
vonSassen: [citat] Instämmer! I mitt fall hade Sverigestugan/Törehus slarvat med syllpappen och jag tog genast en offert från en annan byggare, så jag visste vad det skulle komma att kosta! Detta kom väl till pass när vi efter 4 år äntligen kom upp i tingsrätten. Är besiktningsmannen deras eller är han opartiskt vald av er? Det låter skumt att han "svävar på målet" ! Helena med Sverigestugan
9 svar · 4,1k läst
R
roggabear: Tack för alla råd och tankar. Filip: Jag gissar, precis som ngn nämnt tidigare i tråden att värdeskillnaden mellan panna från 67 jmf med panna från 84 inte är så stor att det kan tolkas som ett fel av "viss dignitet". Det som irriterar mig mest är som så många tidigare skrivit i tråden att man inte kan lita på informationen som står i objektsbeskrivningen, och att formuleringen
16 svar · 3,7k läst
yonna
yonna: Läcker flygbild över fastigheten. Vilken pärla! Läget verkligen inte oävet för framtiden - Lund/Malmö :). Gratulerar!
8 svar · 9,9k läst
volvo
volvo: Jag hade lämnat in ett meddelande om att byggnaden avviker från bygglovet tillsammans med en reviderad ritning i samband med att KA skickar in begäran om slutbevis. Grundentreprenören måste, självfallet, göras uppmärksam på felet utifall inte kommunen medger ändring. Då får ju grundentreprenörens försäkring gå in och bekosta flyttning av huset till rätt placering.
2 svar · 5,4k läst
Freco
Freco: Märk väl att säljaren inte har någon upplysningsplikt. Det här med dolda fel osv är egentligen enbart en ansvarsfördelning. Säljaren står för de fel som inte går att upptäcka för en vanlig, normalt kunnig lekman Köparen får stå för alla fel som gick att upptäcka (sk undersökningsplikt). Dvs går utrymmet att komma åt så får köparen stå de felen om de upptäcks i efterhand.
14 svar · 4,7k läst
B
brevik: Vi har inte haft några kostnader för att arbetet har dragit ut på tiden direkt. Vi håller inte inne med pengar heller eftersom arbetet inte är klart.
6 svar · 5,6k läst
Åsa76
Åsa76: kolla på villariks.se om du e medlem har de ex. på avtal!
6 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.