Staffans2000
Vid visning av en f.d. bondgård med 5 h.a. mark framkom att gränsen till grannens mark troligtvis endast gick någon meter från boningshuset.
Vid förfrågan, påstod mäklaren att det ej var möjligt att exakt bestämma var "tomtgränsen" gick - vilket är viktigt att veta, då "någon meter hit eller dit" har i detta fall stor betydelse! Kan det verkligen stämma?

P.S. Grannen vill inte sälja någon mark.
 
Naturligtvis går det att bestämma exakt var tomtgränsen går. Ta dit lantmätaren så sätter de ut gränsen på centimetern när.
Sa verkligen märklaren det där? Är han verkligen mäklare?
 
Staffans2000
Jajjamensans.
"Här på landet är gränserna bara ungefärliga".
"Det enda sättet att fastställa gränsens exakta läge är att de båda grannarna gemensamt beslutar var den skall vara."
 
Staffan2000 skrev:
"Här på landet är gränserna bara ungefärliga".
Skitsnack. Citera gärna det för den där mäklaren. Bor själv på en avstyckad gård som gränsar till en vanlig gård och en herrgård - och lita på att man har koll på gränserna... Be mäklaren ringa lantmätaren eller åtminstone låta bli att lura folk.
 
Staffan2000 skrev:
Jajjamensans.
"Här på landet är gränserna bara ungefärliga".
"Det enda sättet att fastställa gränsens exakta läge är att de båda grannarna gemensamt beslutar var den skall vara."
Så vitt jag vet så är alla fastigheter inritade på fastighetskartor (och de är ju digitala nu för tiden) med alla gränser angivna med millimeterprecision.

Är det någon som känner till något undantag från detta får de gärna meddela det.
 
andersmc skrev:
Så vitt jag vet så är alla fastigheter inritade på fastighetskartor (och de är ju digitala nu för tiden) med alla gränser angivna med millimeterprecision.

Är det någon som känner till något undantag från detta får de gärna meddela det.
De digitala kartorna kan ibland var rejält fel.
Vår tomt är markerad med ordentliga dubbar nedslagna i berget. Det är alltså helt klart var tomtgränsen går. De digitala kartorna på samma tomt diffade i vissa hörn över 2 meter från verkligheten. Dessutom fel area. Vi utsättningen av huset misslyckades lantmätarna 3 gånger innan de efter att ha letat upp referenspunkter några hundra meter längre bort, kommit fram till en korrekt inmätning.
Originalkartorna från 1935 stämde exakt.

Om man då skall utgå från digitala (approximerade) kartor kan det bli jäkligt fel om det finns markerade tomgränser som inte stämmer, men borde vara riktiga. Det är väl där lantmätaren kommer in och förrättar, dvs bestämmer "här går gränsen".

Påminner mig om gubben i hemtrakterna som mitt i bygglovsarbetet någon gång i början av 70-talet, fick en ny länsgräns genom den tilltänkta utbyggnaden. Det var dock inte på grund av felmätning. :D
 
Mikael_L
Hemmakatten
Vi har också en gräns som ingen riktigt vet exakt var den går. Inte heller lantmätaren.
 
Mikael_L skrev:
Enligt lantmäteriet själva är det marekringarna i terrängen som är de riktiga gränserna, juridisk går de före kartor.
Även andra tecken i terrängen än rösen, rör och markeringar är möjliga att använda ...
Då återstår problemet: hur kan du lita på att gränsmarkeringen står på rätt ställe?

Jag vet tex ett fall där en person helt enkelt tog traktorgrävaren, grävde upp betongklumpen med gränsröret och grävde ner den igen fem meter in på grannens mark. Då gäller det ju att man inte säger att "kartan är fel".
 
Även om rösen eller andra gränsmarkeringar saknas helt kan man begära att Lantmäteriet gör en förrättning. De fastställer då var gränsen går. Men de tar bra betalt för det jobbet. De billigaset är naturligtvis att komma överens med grannen. Men tänk på att en sådan överenskommelse inte är juridiskt bindande. Vad händer om grannfastigheten byter ägare?
 
andersmc skrev:
Då återstår problemet: hur kan du lita på att gränsmarkeringen står på rätt ställe?

Jag vet tex ett fall där en person helt enkelt tog traktorgrävaren, grävde upp betongklumpen med gränsröret och grävde ner den igen fem meter in på grannens mark. Då gäller det ju att man inte säger att "kartan är fel".
Om du kan bevisa att en gränsmarkering flyttats så gäller den förstås inte.

Så länge du inte kan bevisa att gränsmarkeringen är fel gäller dock en gränsmarkering före kartor.
 
Jo, nu råkade jag veta om den här "flytten". Men om han lyckats göra det i smyg? Den "bestulne" grannen är gammal, det hade bara varit att vänta ut honom tills han lämnat oss för alltid. När det sedan varit dags för arvsskifte hade det varit en betydligt mindre fastighet som skiftats. Man hade noterat att "kartan inte stämde". Det kan inte vara så enkelt att stjäla land!
 
Mikael_L
Om nu lantmäteriet gör en fastighetsbestämning antar jag att det förutom letandet efter gränser i terrängen, med hjälp och stöd av kartor, ingår att kontrollera arean, och om den inte stämmer överens med dokumentationen måste väl slutsatsen dras att någon gräns är fel.
 
Lantmäteriet brukar kunna reda ut en hel del med stöd av gamla kartor och dokument. Men, ibland när fastigheterna inte bestämts och markerats på kanske 3-400år, är det inte helt lätt. Diken, vägar, bäckar, broar, stora träd, gärdsgårdar, stenar etc finns inte alltid kvar. Landhöjning, förändring av vattennivån i sjöar, omledning av en bäck samt erosion vid rinnande vattendrag kan ha förändrat landskapet mycket. Därtill kommer människans påverkan. De senaste 100 åren har vi, tack vare stora maskinparker, förändrat naturen mycket mer än vad man lyckats med de föregående 500 åren.

Därför saknar en del fastigheter gränser. Ibland kan man bland kungörelserna läsa att ett antal fastighetsägare kallas till fatighetsbestämning när man försöker bestämma gränserna. Ofta blir det en del förhandlingar med yrkanden och jämkanden innan gränserna kan fastställas.
 
Staffans2000
Tackar för alla svaren.
Summa summarum: Mäklaren KANSKE ha rätt?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.