C
carlssoni: Detta låter vettigt och är ett vanligt förfaringssätt. Lycka till med byggnationen!
4 svar · 5,1k läst
Z
zankan: hmm rent spontant så gäller det totalentreprenad dvs entreprenören står för de tekniska lösningarna. Dessa skall då uppfylla kraven som finns på dessa tekniska lösningar. Entreprenören är i totalentreprenad funktionsansvarig vilket är betydligt tuffare än att ha ett normalt garanti åtagande i en utförandeentreprenad. Sen kan man ju alltid diskutera vad det är för en pjjas
2 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Notering angående taks livslängd; tegelpannor kan hålla 100år däremot om det är betongpannor så är livslängden runt 35-40år då de kan se hela ut men delar av vattnet rinner rakt igenom. Hade en byggare som bytte vårt 40åriga tak och när han såg hur blött det var under så kollade han sitt eget 35-åriga och även där blev det ett byte av papp/pannor.
11 svar · 4,2k läst
G
Gladh: Då de flesta byggfirmor har att göra både idag, imorgon och 6 månader framåt, så tror jag att du skall prata med byggfirman om att köpa loss materialet från dem och sedan bryta offerten, för byggfirman är nog inte så villig att göra jobbet för samma pris som det står i offerten om 1-2 år, de har ju garanterat höjt sina priser till dess. Så om du pratar med byggfirman så löser
3 svar · 2,9k läst
T
tracker: inte i södra sverige men mycket kunnig http://www.wedsberg.se/
1 svar · 3,9k läst
A
andersmc: [citat] Ja, du fick kanske lite att tänka på utifrån övriga svar. Det jag menar är tex: hur gammalt är huset, är det renoverat, hur är skicket i övrigt. Exakt vad är det som är fel? Saknas jordfelsbrytare, är vägguttagen trasiga, går det inte att tända vissa lampor, går säkringen om du kör tvättmaskin och torktumlare samtidigt? Det som man uppfattar som fel idag kanske var helt
5 svar · 3,0k läst
F
Fernlunda: Hej! Ny på detta fantastiska forum. Det finns tyvärr den sortens köpare (framförallt i heta områden) som sätter i system att stämma säljaren i vetskap att de flesta målen slutar med en förlikning. Jag känner två som har utsats för detta bla mina föräldrar, efter att man läst deras fel prottokoll kan man inte tro att deär samma fastighet man talar om (rena lögner) , och den
32 svar · 8,2k läst
H
hempularen: Men huvudfrågan återstår: Är detta beställt genom totalentrepenören så bör det också faktureras den vägen, annars kan garantierna för HELA bygget vara i fara.
5 svar · 3,3k läst
Theoharis
Theoharis: Nyfiken! vad är senaste nytt?
14 svar · 4,9k läst
A
ama: Konsumentverket har en bra vägledning om hur man gör: http://www.kopguiden.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129 /ama
3 svar · 4,9k läst
Snailman
Snailman: Häromkring får man inte köpa tomten förrän man fått bygglov, den är reserverad en viss tid...
13 svar · 5,2k läst
K
klubbsson: hittade lite till i lag texten 59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första stycket och 58 § andra stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att arbetena avslutades. Detta gäller
13 svar · 5,7k läst
H
hempularen: Igentligen så är det ju så att en offert gäller, det är ett fast pris som inte får överskridas överhuvudtaget. Men det gäller då för de arbeten som har offererats, ofta finns där även friskrivningar. Dvs man får inte överskida ett fast pris med vare sig 15% eller något annat. Det som strular till det är att dels har du ett extrajobb här som du så vitt jag förstår inte har
6 svar · 10,1k läst
volvo
volvo: [citat] 1) Det räcker med ett skriftligt meddelande om vad som är fel. 2) Garantifel (som går under 2 års regeln) skall meddelas omgående av kunden. Sedan är det entreprenören som avgör om felet måste åtgärdas omgående eller om det skall åtgärdas i samband med andra fel som upptäcks innan 2 års utgång. De har altså all rätt att vänta med åtgärdandet om de bedömer att det
3 svar · 5,2k läst
Swetrot
Swetrot: Innan man börjar med juridiken bör man ta reda på vad som är fel, och vad det kostar. Den biten kommer man inte undan, även om man tar till juridiken, så det är bäst att börja i den änden. När man har klart för sig vad det handlar om i pengar får man sätta sig ned och fundera. Jag skulle vilja hävda att är det mindre pengar än 2-3% av köpeskillingen som felet handlar om, så
11 svar · 4,0k läst
B
Bogeymannen: Ja Sara det kommer vi givetvis att göra!....
4 svar · 2,5k läst
M
maggan9: Vi ville ha 25% mörkare stenar, plattmäster beställde dem åt oss från Nordform. sedan är det plattmästers polacker som lagt stenarna. Vi sa bara vilket grundmönster ( halvförband mm) som de skulle läggas sedan sa plattmäster att plattsättarna kan fördela stenarna bra. Tyvärr blev resultatet inte bra så på uppfarten fick de göra om( gjordes på en onsdag). Trappan och gångbanan
8 svar · 3,7k läst
·
Tripod
Tripod: bestrid fakturan skriftligt snarast. begränsar deras möjligheter att skicka till inkasso/kronokalle.
1 svar · 2,3k läst
N
nejlika: Du har rätt att de hellre ser att vi sitter med dubbla kostnader, och vi var väl naiva som trodde på dem när de bedyrade att de ville flytta in före jul.
6 svar · 4,7k läst
G
Gladh: Man har riktigt stora skyldigheter när det gäller undersökningsplikten och om ni hade tagit dit en besiktningsman för att besikta huset så tror jag med stor säkerthet att den besiktningsmannen hade riskat syllarna, vilket hade gjort att dolt fel inte hade kunnat åberopas senare. Vår besitningsman frågade direkt om syllarna i vårt 70-talshus när vi köpte det om de var bytade eller ej,
13 svar · 7,4k läst
G
Geert: Hej Carlssoni, Tack för ditt utförliga och uppmuntrande svar! Ja vårt entreprenadskontrakt är enligt ABS 05. Enligt kontraktet skulle arbetena ha varit färdigställda 25 veckor efter färdigställd grund. 5/10/2006 betalade vi lyft 5 för färdigställd grundplatta. Enligt planerna skulle alltså arbetena ha varit klara (30 mars 2007) så att vi skulle kunna fira påsk där. Den 4 april
3 svar · 4,8k läst
M
Modig: Nja, man har rätt till skälig betänketid, vilket kan vara olika lång tid t.ex. beroende på hur omfattande avtalet är. Jag har faktiskt själv blivit varnad av en jurist för att lämna offerter utan att sätta ett slutdatum, för att undvika att kunden kommer ett år senare (eller för den delen två månader, då jag inte har tid) och kräva att jag ska utföra jobbet enligt vad som anges
10 svar · 24,3k läst
Swetrot
Swetrot: Om den av er anlagda vägen går över mark som ni inte äger, kan andra nyttja den vägen också, så länge vägen inte förstörs. Jag skulle försöka få till stånd någon form av gemensamhetsanläggning för den där vägen, som alla tomtägare är med på.
1 svar · 3,0k läst
B
Baritz: Precis min tanke...Ska självklart anlita anann entrepenör,har en kompis som kör eget och dessutom är duktig och nogrann.. Känns ganska bra att anlita en kompis,för vem skulle vilja göra "fuskjobb" åt en vän?... MVH/Baritz
12 svar · 5,6k läst
H
HenkeF: Du har fått ett PM Snigel81, på en bra advokat
8 svar · 3,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vet att frågan varit uppe tidigare och att jag då svarade dig att det bästa är att ta kontakt med banken som har jurister som kan hjälpa dig. Du kan också ringa vilken familjerättsjurist som helst (titta i gula sidorna) som kan hjälpa dig med detta, för dom, enkla ärende. Viktigt är att gåvobrevet skrivs i år.
1 svar · 3,9k läst
L
lullebulle: Jag undrar om man köpa "gåvobrevshandling" typ på någon bokhandel eller så eller måste man vända sig till en bank eller någon Jurist för att få detta gjort?
0 svar · 4,2k läst
L
lullebulle: Hej! Jag undrar hur lång handläggningstid ungefär det tar att ändra lagfarten? Som det ser ut nu så äger vi vår villa jag och min med 50 % var men vi vill i framtiden att jag ska stå för en större del av huset och då förstår jag att vi måste ansöka/ändra på lagfarten. Är det någon som har något hum om man hinner ändra på detta innan årsskiftet månntro. Eller är det ett
0 svar · 3,7k läst
C
CissiTh: Hej Har just flyttat in i ett 230 rundtimmer hus på 170 kvm i två våningar som vi byggt alldelens själv från första stock. Lite tips till dig som funderar angående detta med förskottbetalning mm. Vi ritade vårat timmerhus och sedan beställde vi stommen från Finland och dem vill också ha förskottsbetalning men vår bank godtog inte detta och det var tur för stommen blev rejält
6 svar · 8,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det är precis som du säger. "jag är dock väldigt undrande till vad som är "dolda fel" med alla dessa tips o förklaringar som jag har fått kan ju denna klasul tas bort för om du fullgör din undersöknings plikt med att genom puts fasader borra o syll mäta vad finns då kvar som kan va dolt?" Det är väldigt svårt - och skall kanske i rättvisans namn vara det också. Om säljaren inte
12 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.