Byggahus.se

Hålla tillbaka pengar efter slutbesiktning?

1. R
    Medlem · 301 inlägg

Rypos

Medlem
    Hur avgörs vilka pengar som kan hållas tillbaka efter slutbesiktning?
    Kan jag som byggherre godtyckligt hålla tillbaka en summa eller måste det finnas en överenskommelse i samband med vad besiktningsman kommer fram till?
    Är det bara besiktningsmannens noteringar som gäller?
    Kan även mina synpunkter vägas?

Funderar på mindre självklara saker som exempelvis:

* injustering av värme och ventilation. Injusteringen kan behövas göras vid flera tillfällen innan det blir bra. Har läst på forumet om en del som haft problem med värme som inte fungerar.

* kommer snart på fler...

2. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Re: Hålla tillbaka pengar efter slutbesiktning?

För oss gick det till på följande sätt:

Besiktningsmannen gick igenom rum för rum och kom med anmärkningar samt frågade mig om jag hade något att tillägga (för varje rum). Efter besiktningen sammanställdes alla anmärkningar (inkl. mina) och en summa togs fram baserad på dessa anmärkningar. Summan var en överrenskommelse mellan mig, KA, besiktningsmannen och hustillverkaren. De anmärkningar jag hade tog jag fram priser på någon/några dagar innan för att ha som riktmärke. Utav de 10%:en som ingår som slutbetalning håller vi inne med 10.000.

Trots att en slutbesiktning är gjord avsäger sig inte hustillverkaren ansvaret utan du kan mycket väl kräva reperationer etc. i efterhand.

3. S
    Medlem · 165 inlägg

Sly_fox

Medlem

Hej

Vad jag har förstått så kan du hålla kvar så mycket pengar som du tror att det skulle kosta att låta någon annan fixa felet/felen. Men det måste vara ett rimligt belopp i förhållande till felen/felet.

Hos oss hade vi en slutbesiktning och besiktningsman skrev upp ett antal fel som han tyckte och fick en lista från oss på vad vi tyckte var fel som han skulle föra in i utlåtandet - men det gjordes aldrig. Nu är det inget problem i sig - man har rätt att framföra fel/skador etc till entreprenör 3 mån efter slutbesiktningsdatum. Detta gör du genom att skriftligen meddela berörd entreprenör samt en kopia till besiktningsman. Gärna en kopia till husleverantör också.

Om du inte är överens med besiktningsman så har du även rätt att göra en överbesiktning inom 3 (?) veckor från slutbesiktningsdatum.

4. M
    Medlem · 126 inlägg

Mastermind

Medlem

En annan sak att tänka på är att allt som uppkommer under de närmaste två åren också ligger på entreprenören att åtgärda, normalt sett.

Byggfelsförsäkringar har undantag för den s.k. "garantiperioden".

Många skriver in i kontraktet att 5% av kontraktssumman får kvarhållas till efter garantibesiktning.

Många grejer går inte att se direkt, men i byggbranschen verkar det vara praxis att så fort man fått pengarna slutbetalda så lämnar man kunden. Typ: Vad ska man där att göra? Det finns ju mer lönande kunder att ägna sig åt. :-/

5. C
    Medlem · 7 inlägg

citus

Medlem

Vi innehöll en summa pengar när vårt hus aldrig blev färdigt, för vi trodde det skulle göra så att dom gjorde färdigt...

Vi har köpt ett så kallat nyckelfärdigt Myresjöhus, som skulle vara inflyttningsklart ett visst datum, vad vi tyvärr inte gjorde var att skriva in ett förutbestämt förseningsvite i kontraktet...

De krävde fullt betalt trots att dom inte gjort klart eller utfört vissa arbeten korrekt.

Vad dom gjorde?! Dom stämde oss för att vi innehöll pengar och menade på att det ej fanns fel eller ofärdigheter i entrepenaden. När vi hade bild bevis samt vår besiktning som bevisar motsatsen, så ändrade dom sig och sa att vi förvägrat hantverkarna att komma in och göra i ordning :surprised:

Helvetet har snart pågått i två år :'(, drömmen har blivit en mardröm.

Mitt tips är att skriva tydliga tillägg i kontraktet som inte går att misstolka, samt förseningsvite.
    Även om man får innehålla(vad jag förstått)så mycket pengar som det skulle kosta att åtgärda felen, så är det en sanning med modifikation.
    Det välrenomerade byggföretaget som var och värderade våra fel, kom fram till en vesäntligt högre summa pengar än vad deras besiktningsman kom fram till. Nu står vi inför en kommande rättegång där vi är utmålade som bovarna ???

lagar och paragrafer är väl bra, men det hänger på vem som tolkar dom...

Vi är ju ingen återkommande kund, så det finns tydligen inget intresse för dom att reda ut detta i godo. Skulle vilja citera vissa män, men vet inte om det också skulle kunna vändas emot mig :'(

6. M
    Medlem · stockholm · 2 inlägg

miria5

Medlem
    Finns skador orsakade av hantverkare med i besiktningsprotokollet? Finns samma vitesregler till dessa?
    miri5

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 087 inlägg

hempularen

Moderator
    Alla skador som finns vid besiktningstillfället skall tas upp oavsett hur de uppstått.

Men frågan gällde inte vad som kan vara besiktningsanmärkningar, utan hur mycket man kunde hålla inne.

Normalt föreslår besiktrningsmannen ett belopp som skall vara skäligt. Det är vanligt att beloppet är för lågt. Det skall täcka vad det kostar er att ta in en annan entrepenör för färdigställande, inte vad felket kostar för er ursprungliga entrepenör att åtgärda.

Om ni anser att beloppet är för lågt så kan ni hålla in mer. Men då måste ni snabbt skaffa er bevis på att belopept är skäligt. Ex. genom att ta in offerter på färdigställande. Kan vara knepigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.