Är en familj som för ett år sedan köpte ett timmerhus, vi trodde att vi gjorde alla rätt genom att anlita en expert GUD vad fel vi hade, Nu börjar mardrömen huset visade sig ha skador i krypgrund trosbotten och väggar och säkert mer som vi idag inte vet., Ena gavelväggen är så rutten att du kan så näven rätt igenom. Besikningsman sa först att jag har missat detta inga problem jag är försäkrad, senare bröt han upp väggen och tvärvände och sa att detta är dolda fel, säljarens fel anlita advokat, Våran advokat som vi till slut hittade menar att besikningsmanen är ansvarig så nu ligger vi i en process mot besikningsmanen, detta tar ca 3 år har vi fått höra och förstår nu att detta är inget skämt. Summa summarum Efter att basikningsmannen vi kan kalla honom Jan varit och öppnat upp ena gavelväggen och lugn konstaterat att tipset nu är att vi skall anlita advokat, blev hela huset obeboligt för allt mögel frigjordes vi hade precis fått en liten bebis. så nu stog vi på gatan med två små flickor 4 och 2 år ock en liten bebis vi fick låna en lägenhet där vi både i några veckor tills vi fick tag i ett gammalt hus som vi hyr idag.

Nu efter alla turer med advokat och ombesiktningar där alla säger olika saker undrar jag vad gör vi.

Procesen går ut på att byta hela trosbotten och vägg till en kostnad av 700000 kr problem 1 är att Jan har en
EN ANSVARSFÖRSÄKRING PÅ 600.000 kr. Detta får vi ta på oss för att vi inte läste det finstilta i kontraktet.
vem trodde att det var okej att besikta hus med en sådan när en rörmokare har 10 miljoner.
Problem 2 är att att vi inte får ersättning för det som försvinner vid rivning, typ allt inne , kök badrum mm.

Så till det tekniska, efter ett år av "experter" vet vi varken ut eller in och är snart beredd att sälja skiten och hoppas på att skuldsanneringsnämden tar oss an.

Huset är ca 150 kvm enplan hela huset är tättat med fog utvändigt i alla skarvar , krypgrund lera i botten med plast på, med nygrävda dränneringar och nymålad trosbotten. såg ju fint ut tyckte Jan (Vem målar i trosbotten) timmerhuset är issolerat på insidan med gullfiber ca 50 mm, efter att jag nu har frilagt mer av insidan har jag nu sett att knutarna är vattenskadade med mögel. tilläggas bör att det är direktverkande el i huset.

Vi har inte råd att åtgärda huset och vi har snart inte råd att ha dubbla boenden och försäkringsbolaget läs Jan gör allt för att det skall ta lång tid.

Tack på förhand

Peter

Det här borde kanske flyttas till avdelningen Juridik istället.

Det du gör är att försöka få huset beboligt igen. Jag har ingen aning om din ekonomi, men prata med banken är ett bra tips.

Huset blir mindre och mindre värt för varje månad som det bara står, och det blir inte billigare att reparera heller vad tiden lider.

Ett försök att komma vidare relativt snabbt kan vara att diskutera förlikning med besiktningsmannen. Om era krav begränsas till 600kkr så skyndar han på det hela så mycket det går kan vara en framkomlig väg. Förklara annars att ni har rätt till ränta från skadetillfället på hela beloppet, och det direkt kommer att belasta hans ekonomi eftersom försäkringen inte täcker sådant. Nyckeln ligger i att med lagom mycket piska och morot få besiktningsmannen att bli lite mera medgörlig, för då brukar sådana här ärenden kunna avgöras relativt snabbt.

Har försökt med detta men besiktningsmannen säger att han inte kan förlika för försäkringsbolaget.

Swerot har i grunden helt rätt: Oavsett vems skulden är måste NI åtgärda skadan NU!

Jag förstår att ni är förbannade och frustrerade. Jag lider med er. Men det enda raka är att attackera problemen så handfast ni kan, och först i andra hand angripa skuldfrågan.

Var i Västsverige bor ni? Detta forum kan ibland vara till god hjälp när ni letar efter pålitliga tekniker och hantverkare.

Försäkringsbolaget är en fråga mellan honom och dem. Du har en tvist mot honom, och inget annat. Det enda som kommer fungera är att sätta en ryslig press på honom, så att han förstår att försäkringsbolaget är det mindre problemet. Det handlar ju inte bara om felet, utan också om räntor och juridiska kostnader. Det kan bli mycket mer än 600.000kr, och varenda krona som är överskjutande skall han betala själv.

Det finns all anledning i världen för honom att nå en förlikning med sitt försäkringsbolag om det här, för att rädda sitt eget skinn. Jag tror du har en hel del att vinna på att låta din advokat sätta ordentlig press på honom.

Problemet är att motparten inte är en enskild person, utan ett besiktningsföretag. Allt utöver 600 Kkr kan visserligen utkrävas av detta företag, men när dess medel är förbrukade riskerar Peliemwi bli en av många andra oprioriterade fordringsägare, som får dela på noll och ingenting.

Att besiktningsmannen inte vill godta en förlikning antar jag beror på att det är F-bolagets gängse grundkrav. En försäkringstagare får helt enkelt ingen rättshjälp alls om han på egen hand förlikas med motparten.

Om det stämmer att att man kan slå händerna igenom en gavelvägg (som jag förstår är en timmervägg) så verkar det ju inte vara fråga om dolda fel, dvs er advokat har ju rätt i att gå säljaren nog inte är en framkomlig väg då ni, genom besiktningsmannen borde ha upptäckt dylika fel.

Som Peliemwi skriver kan överskjutande belopp krävas av bolaget, kontrollera därför vad för bolagsform detta drivs i. Vanligast är AB men förekommer även som handelsbolag där det även finns personligt ansvar och kanske även som enskild firma (också det med personligt ansvar).

Visst är han förhindrad att ingå förlikning avseende försäkringen, men det är ganska naturligt.

Utgår från att ni kontaktat eran egen hemförsäkring där ni bör ha ett visst försäkringsskydd emot situationen (ex rättsskyddsdelen för advokatkostnaderna som ju kan bli ganska höga fort). Säkerställ även att ni har en advokat som är skadeständsrättare och van att hantera mål av detta slag då bara rätt advokat vid rätt tidpunkt säkerligen kan snabba på processen. Mitt allmänna råd är att kolla på närliggande lärosäte vilka undervisande advokater som också är verksamma i ämnet (skadestånd). En bra advokat kan utföra mirakel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.