5 276 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Lagfart
Nu e jag förvirrad... Detta med husköp känns som en djungel för mej 
Men lagfarten:
När ska vi betala den???
Är det på tillträdelsedagen? (När vi betalar dom sista pengarna) eller är det innan eller efter?
Tacksam för all hjälp....
Men lagfarten:
När ska vi betala den???
Är det på tillträdelsedagen? (När vi betalar dom sista pengarna) eller är det innan eller efter?
Tacksam för all hjälp....
Välkommen till forumet.
Lagfarten betalas mot faktura till tingsrätten. Läs mer här: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____732.aspx
Ofta sköter banken om alltihopa, så du behöver inte göra någonting. Hör med dem.
Du får inte mer eller bättre svar för att du postar samma fråga i flera olika trådar. Det blir bara rörigt. Välj ut den tråd där frågan passar bäst och posta enbart där.
Lagfarten betalas mot faktura till tingsrätten. Läs mer här: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____732.aspx
Ofta sköter banken om alltihopa, så du behöver inte göra någonting. Hör med dem.
Du får inte mer eller bättre svar för att du postar samma fråga i flera olika trådar. Det blir bara rörigt. Välj ut den tråd där frågan passar bäst och posta enbart där.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Så vat dubletten bortmodererad.
Banken där du tar lånet sköter om detta, det räcker med att prata med dem så hanterar dom det. Det ligger ju i deras intresse eftersom du måste stå som ägare för fastigheten för att pantbreven skall utfärdas, och därigenom belåna fastigheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåja, det är ju inte alltid en bank är inblandad...
Antingen gör banken en anmälan för att du skall få lagfart,
eller så gör mäklaren det
eller så gör du det själv.
Gör banken det tar de en avgift på ca 1000:-
Gör mäklaren det kostar det nog inget extra (enkelt blankettifyllande).
Inskrivningsmyndigheten/Lantmäteriverket tar en avgift av köpeskillingen x 0.015 + SEK 825.
t.ex köpeskilling 800 000: 800 000 x 0.015 = 12000 + 825 = 12825 kr
Tror att det skall betalas inom tre månader för att köpet skall vara "giltigt"
//KoW
Edit: Stavfel
Antingen gör banken en anmälan för att du skall få lagfart,
eller så gör mäklaren det
eller så gör du det själv.
Gör banken det tar de en avgift på ca 1000:-
Gör mäklaren det kostar det nog inget extra (enkelt blankettifyllande).
Inskrivningsmyndigheten/Lantmäteriverket tar en avgift av köpeskillingen x 0.015 + SEK 825.
t.ex köpeskilling 800 000: 800 000 x 0.015 = 12000 + 825 = 12825 kr
Tror att det skall betalas inom tre månader för att köpet skall vara "giltigt"
//KoW
Edit: Stavfel
Klicka här för att svara
