Nu e jag förvirrad... Detta med husköp känns som en djungel för mej :confused:

Men lagfarten:

När ska vi betala den???
Är det på tillträdelsedagen? (När vi betalar dom sista pengarna) eller är det innan eller efter?

Tacksam för all hjälp....
 
Välkommen till forumet.
Lagfarten betalas mot faktura till tingsrätten. Läs mer här: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____732.aspx
Ofta sköter banken om alltihopa, så du behöver inte göra någonting. Hör med dem.
Du får inte mer eller bättre svar för att du postar samma fråga i flera olika trådar. Det blir bara rörigt. Välj ut den tråd där frågan passar bäst och posta enbart där.
 
Så vat dubletten bortmodererad.
 
Sorry... var inte meningen att lägga det dubbelt :(

Okej så det sköts så att jag får en faktura i efterhand alltså.
 
An1 skrev:
Sorry... var inte meningen att lägga det dubbelt :(

Okej så det sköts så att jag får en faktura i efterhand alltså.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Jepp, såvida dom inte glömmer Dig:D
 
Banken där du tar lånet sköter om detta, det räcker med att prata med dem så hanterar dom det. Det ligger ju i deras intresse eftersom du måste stå som ägare för fastigheten för att pantbreven skall utfärdas, och därigenom belåna fastigheten.
 
Nåja, det är ju inte alltid en bank är inblandad...

Antingen gör banken en anmälan för att du skall få lagfart,
eller så gör mäklaren det
eller så gör du det själv.

Gör banken det tar de en avgift på ca 1000:-
Gör mäklaren det kostar det nog inget extra (enkelt blankettifyllande).

Inskrivningsmyndigheten/Lantmäteriverket tar en avgift av köpeskillingen x 0.015 + SEK 825.
t.ex köpeskilling 800 000: 800 000 x 0.015 = 12000 + 825 = 12825 kr

Tror att det skall betalas inom tre månader för att köpet skall vara "giltigt"

//KoW

Edit: Stavfel
 
Huruvida köpet blir giltigt har inte något med att man söker lagfart att göra - det är köpekontraktet som är avgörande. Däremot är man enligt lag skyldig att söka lagfart och kan bli förelagd vid vite om man inte gör det
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.