3 822 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Muntlig försäkran rörande elinstallation?
I samband med att vi köpte vårt hus fick vi ett muntligt löfte om att samtlig nydragen el var utförd av behörig fackman, vilket också noterades i besiktningsprotokollet. Nu ett år senare (om än med viss benägenhet för allehanda katastroftankar ), är denna försäkran värd någonting utan ett skriftligt utlåtande från den aktuella elektrikern om något skulle hända? Nyfiken och tacksam för svar! (Det har alltså inte hänt något, men om något skulle hända..)
Nej, en sådan försäkran är knappast värd något. Men det är klart, om något inträffar, med personskada som följd, kommer förmodligen en polisutredning att vaska fram den ansvarige elektrikern, om det nu finns en sådan. Men då det är olagligt att göra installationer av icke behörig, kommer förmodligen säljaren i Ditt fall blåneka, att denne skulle vara installatören.
Förstår inte riktigt varför detta fördes på tal, fanns det misstanke om att säljaren pulat med elen själv?
Detta finns säkert med i det finstilta någonstans, liksom att byggnaden är uppförd med godkännt bygglov
Förstår inte riktigt varför detta fördes på tal, fanns det misstanke om att säljaren pulat med elen själv?
Detta finns säkert med i det finstilta någonstans, liksom att byggnaden är uppförd med godkännt bygglov
Jag hade tagit dit en elfirma som får se över installationen, inte för juridikens skull utan för att få reda på installationens skick. och kunna sova lugnt.
/Kent
/Kent
Föregående ägare hade gjort en del dragningar, men var noga med att påpeka att slutförandet/själva skruvandet hade behörig elektriker gjort, han hade således själv satt dosor och dragit trådar etc. Finns egentligen inget som talar för att det inte skulle vara proffsigt utfört, men jag ville ändå ha papper på att det utförts av behörig elektriker vilket jag inte fått.
Mest ur försäkringssynpunkt, om kåken börjar brinna exempelvis, gäller försäkringen om det visar sig att amatörelektrikern varit framme och detta leder till brand?
Kanske jag som är hispig i överkant..
Mest ur försäkringssynpunkt, om kåken börjar brinna exempelvis, gäller försäkringen om det visar sig att amatörelektrikern varit framme och detta leder till brand?
Kanske jag som är hispig i överkant..
Det behöver väl inte vara fel att få elsäkerheten kollad när man köper ett äldre hus. En sådan besiktning kostar inte så mycket. Jag fixade själv en besiktning inkl dokument av behörig elektriker när jag sålde hus vars el var 25 år gammal. Det var väl en tre år sedan och betalade då under 6.000:- och då ingick ny lysrörsarmatur i källar- och garagetak.
Du är ansvarig för hur elen ser ut i Ditt hus. Lite spännande egentligen, eftersom man är ansvarig för något man inte får fixa med....P-G skrev:Föregående ägare hade gjort en del dragningar, men var noga med att påpeka att slutförandet/själva skruvandet hade behörig elektriker gjort, han hade således själv satt dosor och dragit trådar etc. Finns egentligen inget som talar för att det inte skulle vara proffsigt utfört, men jag ville ändå ha papper på att det utförts av behörig elektriker vilket jag inte fått.
Kanske jag som är hispig i överkant..![]()
Även om det är en behörig elektriker som har gjort det åt förra ägaren så är det ingen garanti för att det är felfritt. Så en utfästelse från säljaren om att det är gjort av en behörig är egentligen inget värd. Dels så kan sådana också fela, det finns hempulare som gör det minst lika omsorgsfullt och till sist - det är en status som gällde för flera år sedan.
Dessutom - om det händer något som kan härledas till fel på elen så är det alltså i första hand Ditt ansvar, i andra hand kan Du i Din tur gå på den firman som har gjort det. Men inte speciellt långt efteråt. Garantier i all ära, men hur kan Du bevisa att inte någon annan varit och pillat med elen efter att den behöriga elektrikern varit där ? Jo DU kanske vet det, men det skall bevisas också.
Det bästa är att strunta i vad tidigare ägare sagt och betala för en elbesiktning. Då vet Du hur det ser ut idag och sover bättre på nätterna.
Det som inte framgår är hur gammalt ert hus är. Är det ett hus som har plast-rör/dosor och inga konstigheter uppträder i elsystemet (säkringar som går sönder frekvent, jordfelsbrytare som löser utan man hittar orsak, blinkningar i ljuset, mm) och du har bott där i ett år skulle jag inte oroa mig eller lägga ut pengar på elbesiktning. Men hur man väljer här är den egen subjektiva delen av vad man värderar och ger mig trygghet. Det är i merparten av fallen i ansluten utrustning/burk som felen uppstår, vilket inte är en del i ditt elsystem.
Ett kvitto brukar vara en bra referens när man betalat en behörig elektriker. Har säljaren inget kvitto så skulle iaf jag misstro honom. Han anlitade elektrikern för att kunna säga att installationen är gjord av elektriker och beviset för detta är kvittot. Det verkar ganska dumt att anlita en elektriker för att få det gjort av en behörig elektriker och sedan slänga kvittot....
Klicka här för att svara