Juridik
Holmis: Köpte en Contura 480 men Premodul skorsten av en liten lokal firma och dom stod även för montering av densamma. När jag kom hem så reagerade jag direkt på att avståndet från kamintoppen till början på isolering av rökröret var väldigt stort 60-70 mm. På de kaminer jag sett uppställda så brukar man endast se 10-15mm av rökröret innan isolering börjar. Kontaktade firman som satt
hempularen: Det skall den täcka, ofta har man en självrisk som bygger både på ett fast belopp och procent av kostnaden plus ett tak för hur mycket som ersätts. bruakr stå ganska tydligt i villkoren. Rättskyddet skall gälla juridiska kostnader oavsett av vilkjen anledning de uppstår, finns undantga i stil med att de vill inte betala för tviser som uppstår i en röresle eller rörelse liknande
Mellanbarn: Första steget är väl att ta kontakt med säljaren och fråga vad som försigår. Den okända personen kan ju vara någon ur dennes jaktlag. Sen får man ju under lugna former förklara att man inte tycker om att någon jagar i hästhagarna.
Robert63: Som sagt, jag ska inte skriva på något och jag vet att affären är sund. Jag lånar ut pengar mot en rimlig avkastning men vill självklart vara helt 100 på min säkerhet. Jag tror att det är ett bra sätt att inte haverera relationen OM det skulle gå åt pepparn, vilket jag inte tror. Beträffande borgen så är det riktigt dumt. Bättre då att ta lånet själv och låna ut pengarna, för
volvo: Man kan se på boverkets hemsida om personen är rikscertifierad. En bra KA kan, vid problem, vara värd sin vikt i guld. En dålig KA kan i bästa fall se till att ett oproblematiskt bygge får sitt slutbevis. Dock är det mindre chans att man med denne kan rida ut uppkomna problem på vägen. En billig KA kan man vara säker på gör minsta möjliga. En normaldebiterande KA kan vara antingen
hempularen: Det finns ju även möjligheter att skriva över utan att det blir en försäljning, då utgår bara stämpelavgiften, även pengar tror jag kan då skänkas åt andra hållet.
carlssoni: Om inget annat om ev. avvikelses storlek och prishanteringen av detta finns inskrivet i kontraktet anser jag att en reducering av köpeskillingen bör ske eftersom avvikelsen är så stor som drygt 15 %. Kanske inte en prisreducering på lika mycket, men förslagsvis med 10 %.
hempularen: Står det offert så är det ett erbjudande om fastpris, då får han inte höja ens 15%. Däremot så är vissa byggare väldigt duktiga på att hitta saker som de anser inte har framgått av handlingarna som offerten är baserad på. Det är alltid völdigt svårt att gardera sig mot sådant. Deta tt han beskriver handlingen i fel ordalag skulle kunna vara ett sätt att så att säga "skapa"
jon_h: Jag har rensat bort några inlägg. Håll er till ämnet.
Gladh: [citat] Det var inte det jag gjorde, jag påvisade bara hur långsökt ella's argument var, att man skulle prioritera bygga hus före barnen om man satte de på dagis när man byggde huset. Reflectionen jag gjorde blev då att man prioriterade studierna framför barnen om man studerade. Och att om inte huset byggdes så skulle ju personen knappast vara hemma med barnen, utan förvärsarbete. - M
v-g: Jag köpte av mor & far som hade haft läck i badrum på ovanvåning. Mellanbjälklaget (som jag ändå skulle KASTA) var lite skadat samt skador på de brädor som satt under dessa (för att bära upp isoleringen som var spån). Allt som allt ½-3/4 m² skadat. Fick 6 papp för detta (10-självrisk) hade skador i nedre badrummet också men de "bjöd" jag på. Allt skulle ju väck ändå liksom.
Faidros: Mer om stämning: http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mningsans%C3%B6kan
Donald Trump: Du kan aldrig köpa ett hus av någon som inte är den lagfarne ägaren till detta. Skulle du skiva kontrakt med den evetuellt nya ägaren innan denna affären är helt slutförd så är du helt rökt om det av något skäl skulle gå på tok mellan dem och den urspunglige ägaren. Möjligen skulle ni kunna upprätta ett civilrättsligt kontrakt mellan er som förbinder en försäljning under
rickardg: Tack för alla svar, vi fick dock andra problem vid kontraktsskrivningen (då säljaren helt plötsligt ändrade sig hur lång tid vi fick på oss för att besikta huset så vi inte hinner göra radonmätning på den tiden) så vi kom aldrig till fullmaktsdelen :(
bonnen: [citat] Nej det gör dom inte, idag vill man ha gammelskog stående för den biologiska mångfalden skulle, extra glad blir dom om några trän trillar omkull så att det blir liggandes död ved.
MagnusC: Edit: Hamnade detta i fel avdelning kanske... borde ligga under Ekonomi&Juridik kanske? OK, skall försöka hålla fakta kort och koncist: Flyttade in för 3 månader sedan till bostadsrätt. Vid inflytt visste vi att det i ett av badrummen (med dusch) fanns ett problem med kaklet, ingen fuktindikering men en mindre spricka. Med andra ord: ingen åtgärdsplikt men väl undersökningsplikt så att
hempularen: Jo avsändaren skicka bara om det till samma address iegn, beroende på vem det är. Hos oss hade förre ägaren ett antal firmor registrerade på addressen, bolagsverket och diverse inkassoföretag höll på i 8 år och skickade papper till oss. Vid ett tillfälle öppnade jag av misstag brev från inkasso (blev så upprörd över att någon skickade inkasso till mig att jag öppnade innan jag
Hobergs: Har äntligen fått tag på ett par bra firmor som kan färdigställa vårt garage, putsning och plåt påbörjas förhoppningsvis i v48. tyvärr kommer vi att göra en förlust på mellan 30 och 50tkr. Att putsa huset blev dyrare än vi tänkt plus att korrigera alla fel och brister som de gamla byggarna gjort. Vi har även fått göra en del själva såsom all målning, el samt belysning. Kan
Swetrot: Det är lite knepiga saker. Å ena sidan vill man inte väcka den björn som sover, eller dra på sig häftiga kostnader. Å andra sidan så riskerar man att någon en dag vill börja använda dessa gamla servitut, häradsallmänningar, samfälligheter och gemensamhetsanläggningar. Helt plötsligt har någon mutat in ett område och hittar malm som är värd att bryta med dagens metallpriser,
Bambi: Hej! Då det verkar vara väldigt många som har problem med lagade tätskikt pga entreprenadslarv, fel plattor, rör på fel ställe, feldragen el, mm , så tänkte jag att vi kunde hjälpas åt och bena ut detta. Alla kunniga säger att man inte ska acceptera en lagning i duschhörna, samtidigt säger en del att det går att fixa vilket gör att man vet varken ut eller in. Då det slarvats
Swetrot: En besiktningsman som besiktar det där torde inte kosta mer än max ett par tusenlappar. Det är ju inte så svårt att mäta fallet på golvet. Normalt är att den som har "fel" betalar besiktningsmannen, i synnerhet om den svarande parten kräver att ni måste ta dit en besiktningsman. Sök efter t.ex. Husbesiktning eller Byggnadsingenjör på hitta.se så får du några träffar.
bonnen: Hittade rekommendationerna Lämplig minsta areal för jakt med stövare är 200 hektar, drever 100 hektar och tax 50 hektar
hempularen: Det är när det är nytt som det blir så viktigt. Men då får vi gratulera till husköpet.
maggiem: Pason_67 du frågar om du rätt att underhålla dina byggnader i tomtgräns utan servitut men min fråga är hur har du tänkt dig att byga i tomtgräns utan grannens tillåtelse att använda hans tomt? Väggen måste målas, panel spikas etc. Har du inte hans tillstånd från början så kommer det inte att fungera. Och om du nu på något sätt lyckas bygga så, tänk om grannen hittar på
volvo: [citat] Sådana exempel är ren stöld och skall polisanmälas.....om man nu kan bevisa vem som tog den.
volvo: Enligt konsumentköplagen 23§ har man 3 års reklamationstid om inte medföljande garantier anger annat.
volvo: Inspektionsluckor skall sättas i urymmen där det finns installationer som skall kunna besiktigas. Dock är de dragningarna du nämner inte helt solklara fall där det behövs en lucka. En liten tröst är att det ofta är lätt att sätta in i efterhand.