Vi hade samma problem ett tag. Vi fick alltid post som skulle till en annan person, med helt annat namn. När jag ringde posten svarade de att de visste att det var ett problem, och att de hade sagt åt sina brevbärare flera gånger att se efter vilket namn det stod på breven innan de delade ut dem!!! Eftersom detta bemöttes av en frågande tystnad från min sida så kompletterade hon med att berätta att breven stämplas med ett nummer, och att brevbärarna sedan ofta bara kollar numret. Den vars post vi fick bodde alltså i motsvarande lägenhet, men i en annan trappuppgång, och då skilde bara en siffra i koden. Motsvarande borde ju kunna ske även inom samma uppgång.

Vi fick också post till en specifik person som tydligen hade bott i lägenheten innan oss. Att bara sätta ut brevet på anslagstavlan i porten eller lägga det på lådan igen med en anteckning om att han INTE bodde i vår lägenhet hjälpte inte. Då kom det igen. Enligt postens anteckningar så bodde han fortfarande i vår lägenhet. Vi var alltså tvungna att kontakta posten och få dem att ändra i sina anteckningar.

Jag måste lägga in en brasklapp om mina påhitt om att provocera grannar som öppnar ens post. Precis som flera har påpekat så är det inget bra att vara ovän med sina grannar, särskilt inte om man bor på landet och inte har så många. Om man skulle göra verklighet av mitt förslag så måste man verkligen tänka sig för. Man kan hamna ur askan i elden.

det händer att vi också får "fel" post i vår postlåda men som egentligen ska till pararellgatan eller liknande och vid dessa tillfällen så går jag över med denna post och lägger den där den är adresserad till. Om man nu har grannar som öppnar post som klart och tydligt inte är adreserat till dem och dessutom slänger den så anser jag detta kriminelt. Detta kan ju leda till inkassokrav mm ifall det gäller en räkning. Herrejöses vad besviken och arg jag skulle vara ifall mina grannar betedde sig som trådskaparen beskrev.....sen att dessa verkar vara i den äldre generationen gör ju inte saken bättre, man ser ju oftast dem som den "ärliga" generationen.
suck säger jag bara....

Jo, i ett fall kom det två fakturor den dagen posten hamnade hos dem. Båda till min firma, och krav kom mycket riktigt lite senare på dessa. Jättekul.
Men innan kraven hade kommit så antydde min granne några saker som han bara kunnat veta om han läst fakturan och specen på vad som var köpt.
Så'nt är livet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.