Byggahus.se

2-års besiktning

1. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem
    Behöver lite hjälp av er alla på forumet som tagit er igenom er 2-års besiktning av nybyggt hus! Vi har i februari bott två år i vårt hus och det börjar bli dags för denna besiktning.
    1. Vad fick ni betala för den?
    2. Anlitade ni samma firma som för slutbesiktningen (beställd av husföretaget) eller en helt annan?
    3. Fick ni igenom några av de fel och brister ni upptäckt?
    4. Fick ni felen åtgärdade eller ekonomisk ersättning?
    5. Vilka var kallade till besiktningen och vilka kom?
    6. Måste den ske innan huset är 2 år eller finns det flexibilitet? Vi vill inte göra vår på vintern pga snö osv...
    7. Har någon av er samma problem som oss att en firma "kursat" under tiden? Hur hanterar man det då det finns fel de skulle vara delaktiga i...

Ja, det var lite frågor! Tacksam för svar!
    /Lisa

2. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Re: 2-års besiktning

Bra Flitiga Lisa. Mycket bra fråga :)

Vi hamnar där om nästan exakt ett år, men är mycket nyfiken på vad svaren blir.

Vet inte om ni vet min historia men det finns problem med vårat hus redan nu,(förutom att kalkylen sprack med en halv mille) som INTE kan vänta till 2 års besiktningen.

Alla proffs som haft kåken mer än 2 år, skriv så tangenterna ryker ;)

Mvh Jari

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

1. Vad fick ni betala för den?
    Kring 5000 kr är ett rimligt pris.

2. Anlitade ni samma firma som för slutbesiktningen (beställd av husföretaget) eller en helt annan?
    Om du hade tilltro till den första besiktningsmannen så finns det ingen anledning att byta. Om du inte var nöjd med slutbesiktningen så råder jag dig att anlita någon annan, gärna en som du kan få referenser på.

En besiktningsman är alltid skyldig att ta upp de fel som beställaren påtalar i sitt protokoll. Däremot kan han ju vara av en annan åsikt än er om vem som bör få betala åtgärdandet.

Det är en bedömning man bör göra för varje fall. Om entreprenören i övrigt har gjort bra jobb så bör man låta dem även åtgärda felen eftersom man får garanti på dessa arbeten. Om entreprenören gjort dåliga jobb tidigare eller om felet är av sådan art att man kan tänka sig leva med det så kan en ekonomisk uppgörelse vara bättre.

Till besiktning skall kallas och komma samtliga entreprenörer som beställaren har ett direkt avtalsförhållande med. Om du själv har anlitat målaren så skall han komma, om byggentreprenören anlitat målaren så räcker det med att byggentreprenören kommer eftersom det är med honom du skrivit avtal.

6. Måste den ske innan huset är 2 år eller finns det flexibilitet? Vi vill inte göra vår på vintern pga snö osv...
    Har det gått 2 år + 1 timme så är det för sent att komma med garantipunkter. Gör en garantibesiktning innan tvåårsgränsen. Sådant som är tvivelaktigt kan man isåfall göra bedömningen vid besiktningen att man ser på vid bättre väderlek.

7. Har någon av er samma problem som oss att en firma "kursat" under tiden? Hur hanterar man det då det finns fel de skulle vara delaktiga i...
    Byggfelsförsäkringen skall täcka in sådant.

4. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

Man tackar o bockar för dina svar Volvo.

Mvh
    Jari

5. FlitigaLisa

FlitigaLisa

Medlem

Mycket informativt svar men jag eftersöker sådana som varit med om 2-års besiktning och deras erfarenheter, för vad jag lärt mig under och efter husbygget är att vad som ska gälla är inte alltid vad som sker...

6. O
    Medlem · 212 inlägg

ostni

Medlem

Att tänka på!
    När det gäller Älvsbyhus så MÅSTE man ansöka om 2-års besiktningen (garanti besiktning) senast 3 månader före innan tiden går ut. Annars bilr det ingen. Står i deras kontrakt.

7. FlitigaLisa

FlitigaLisa

Medlem

Lyfter denna tråd igen... finns det verkligen ingen på vårt forum som gått igenom en tvåårs besiktning och kan delge oss andra erfarenheter??

Gott nytt på er alla!
    /Lisa

8. volvo

volvo

Medlem

Eftersom jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt tidigare svar så vill jag tillägga att jag deltagit i åtskilliga garantibesiktningar. Mitt tidigare svar var baserat kanske mer på det formella kring besiktningen men jag ska se om jag inte kan göra några lite mer personliga tillägg. Det här handlar altså inte om några teoretiska kunskaper från min sida, utan praktiskt upplevda vid besiktningssituationer.

Om du var uppenbart missnöjd med den tidigare besiktningsmannen skall du tveklöst byta. Om så inte är fallet så blir det billigare och smidigare att anlita den som gjort besiktningen en gång tidigare eftersom den inte behöver läsa på lika mycket.

Så gott som 100% av alla sprickbildningar i vinklar åtgärdas.
    Min uppfattning är också att alla punkter som besiktningsmannen tagit upp åtgärdas alltid om man inte vill göra upp ekonomiskt. Åtgärden kan tyvärr ibland innebära att man lagar något istället för att byta ut till nytt.
    Däremot brukar så gott som inga punkter åtgärdas som beställaren tagit upp på besiktnigen och som besiktningsmannen inte sympatiserat med. (låt inte detta avskräcka från att påpeka själva under besiktningen, det kan ju vara så att besiktningsmannen missat)
    Det vanligaste missnöjet hos byggherren brukar vara att man hoppats på att få allt till 100& nyskick. Om man uppnår 90% av sina förväntningar är det ett bra utfall.

En ekonomisk uppgörelse brukar komma till stånd när båda parter har något att vinna på det. Det är inte så ofta man gör upp ekonomiskt vid en garantibesiktning eftersom felen som upptäcks är inte av den arten att det är lönsammast med en uppgörelse. (förutom om man inte litar på entreprenören). Det är betydligt vanligare att detta sker vid en slutbesiktning och man tex upptäcker en felaktig kulör eller material som beställaren kan tänka sig leva med.

Vanligaste sammansättningen vid en garantibesiktning är:
    Besiktningsmannen, beställaren, totalentreprenören el. byggentreprenören och målaren.
    Egentligen bör även el och vvs också delta men det är oftast dessa kategorier som tar lättast på närvarokravet vid besiktningar.

Tyvärr finns det ingen återvändo här. Garantibesiktning MÅSTE genomföras inna 2års dagen. Annars har ni missat er chans att klaga! (om det inte rör sig om GROV vårdslöshet vid uppförandet som i såfall täcks in av 10-årsregeln)

Det är just därför som du har en byggfelsförsäkring.....för det hoppas jag verkligen att ni har. Om inte......sorry.

9. F
    Medlem · stockholms län · 51 inlägg

fredric1980

Medlem
    Jag är mycket tveksam till att Älvsbyhus, rent juridiskt, kan ställa kravet att man skall påkalla 2-årsbesiktning minst 3 månader i förväg. Vad jag vet så regleras dessa garantibestämmelser genom konsumentköplagen, vilken mesta dels är indispositiv dvs man kan INTE avtala bort den. Att behöva kalla till besikting 3 månader innan är inte normalt i branschen och kan inte heller motiveras av praktiska skäl med någon vidare tyngd. Jag skulle tro att de skulle kunna ställa krav på 2-3 veckors kallelsetid, men inte mer!

10. volvo

volvo

Medlem
    Nja.....en besiktningsman har längre bokningstid än 2-3 veckor så det är lite i senaste laget. 1-2 månader innan är en rimlig tidsbild. 3 månader innan är Älvsbyhus önskelista.
    Men inget hindrar er att redan på slutbesiktningsdagen kalla till besiktning 25 månader fram i tiden (det är ju med god marginal minst 3 månader innan)

....egentligen är det inte så himla svårt. Det är ju bara tal om att flytta över en minnesanteckning till 2 almanackor.

11. M
    Medlem · 57 inlägg

mbn

Medlem
    Vi har snart bott i vårt nybyggda hus i två år och vi funderar också på 2-års besiktningen. Besiktningsmannen kostar 5000 plus körersättning och sen tillkommer momsen. Vi tycker att det är rätt mycket pengar. Frågan är vilka alternativ vi har. De flesta "fel" (till exempel sprickor i tapethörn och sprickor i tak på grund av husets rörelser) är ju synlig även för gemene man och dessa saker fixar husföretaget med eller utan besikting. Kommer en besiktningsman att krypa runt på vind, kolla ventilation, kolla VVS eller vad är brukligt vid en besiktning efter två år? Är det juridiskt "bra" om det dyker upp fel längre fram? Är en besiktningsman försäkrad mot fel som han trots allt kanske missar. (Alla verkar ha en övertro på besiktningsmän men jag menar att även de kan fela, vad händer om de felat?)
    Vi har dialog med husföretaget och jag har även varit i kontakt med besiktningsmannen men jag känner att vi vill få lite information från oberoende.

Tack på förhand!

12. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 078 inlägg

Swetrot

Medlem
    Besiktningsmän är dyra därför att de har en ganska häftig ansvarsförsäkring. Sedan brukar det ändå kunna bli tolkningstvister om vad de sagt och skrivit, respektive inte sagt och inte skrivit. Men auktoriserade besiktningsmän skall ha en försäkring som täcker om de gör fel.

Fördelen med en besiktningsman är att de är väldigt vana vid att besiktiga hus. Många av dem besiktar flera hus i veckan och är väl förtrogen med de flesta konstruktioner som finns. De är systematiska och går inte i taket över sprickor i ett tapethörn, utan funderar mer över varför tapeten har spruckit. De kan alla byggnormerna i huvudet och ser rätt snabbt om någon improvisation från en kreativ byggare kommer att orsaka problem i framtiden. En annan fördel med en besiktningsman är att de ger tyngd i argumentationen mot byggaren när fel upptäcks. Han är din röst som du betalar för.

Nackdelen är som sagt att de kostar pengar som man känner att man vill lägga på andra saker...

13. G
    Medlem · 191 inlägg

grodan

Medlem
    Älvsbyhus skickade ett brev till oss där man fick betala om man ville ha besiktning.Detta kostade 2000.

14. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem
    Enligt bestämmelserna ABS 05 är det påkallande part som skall ersätta besiktningsmannen vid en garantibesiktning (heter egentligen § 59-besiktning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.