En kompis mor och far som är 65-70 årsåldern kontaktade en känd mäklarbyrå för att sälja sitt hus. Efter ett tag fick de napp genom mäklaren. De tilltänkta köparna var och kikade på huset och bestämde sig för att slå till. Tillträdesdatum sattes och en handpenning lades. Av olika anledningar blev huset tillgänligt för de nya köparna tidigare och på inrådan av mäklaren släpptes de nya köparna in, före huset var betalt.

De satte genast fart och började riva ut tapeter, golvamattor, vissa vitvaror, garderober mm. och träd sågades ned i trädgården. De hittar då en mindre vattenskada i sovrummets golv. Säljaren kontaktar sitt försäkringsbolag och vattenskadan blir ett försäkringsärende som leder till att de godkänner skadan som kommer att åtgärdas.

Kruxet är att nu vill köparna dra sig ur, utan att återställa något av det som de rivit ner.

Det var givetvis fel att släppa in köparna innan affären var klar, men det gjordes på mäklarens inrådan som hade anlitats i förtroende, och för att allt skulle gå så smidigt som möjligt.

Efteråt har inte mäklaren visat något som helst intresse för att hjälpa till och reda ut situationen.

Om inte köpet var genomfört och huset följaktligen inte i köparnas ägo, så hade de väl inte rätt att göra det du beskrivet att de gjort; huggt ner träd, rivit ut garderober och tapeter. Låter som de har skyldighet att återställa det i mina öron. Om det håller rent juridiskt, vilket jag inte vågar lova, så kan det svida ordentligt i plånboken om säljarna så vill. Om det var fullvuxna träd så rör bara det sig om tiotusentals kronor om inte mer. Klantigt att försätta sig i en sådan sits som köpare tycker jag personligen...

/Kalle

Förstår inte varför mäklarfirman inte hjälper till. Deras betalning (x% på köpeskillingen) borde vara motiv nog att lösa detta. Motivet som Kalleman tar upp tycker jag håller helt !! Stå på er både mot mäklaren och köparen !
/M

Om ingen klausul finns i avtalet som ger de tilltänkta köparna möjlighet att dra sig ur, och det skulle ta mig f*n vara tjänstefel av mäklaren att låta något sådant stå i avtalet, så har säljarna rätt till skadestånd. Skadeståndet skall avräknas mot erlagd handpenning, men behöver inte alls stanna med det.

Gå iväg till en advokat i morgon som tar mäklaren i örat genom att viska "uteslutning ur mäklarsamfundet" i telefonen, och som kan förklara för säljarna vad deras tilltag kommer att kosta dem.

Om vi antar att det fanns ett köpeavtal, och det bör det ha funnits om handpenning var betald. Då är köparna bundna att köpa huset. Säljaren har rätt till skadestånd. Skadeståndet bör i det här fallet dels sättas till vad det kostar att återställa huset, dels till vad det kostar säljaren att huste inte såldes nu.

Dvs driftskostnader, mäklararvode, räntekostnader (på hela beloppet, säljarna har ju tappat avkastning på kapitalet). Dessutom så tror jag att om huset säljs senare för ex. 200 000 mindre så är även denna förlust något som de avhoppade köparna skall stå för.

Rent allmänt så är det ofat en mycket dålig idé att släppa in köpare innan affären är helt klar. Mäklaren borde inte ha medverkat till det.

Mäklaren har gjort ett generalfel som inte bara förhindrat att släppa in köparna innan tillträde, utan aktivt medverkat till detta. Han får en fetvarning om ni anmäler det till fastighetsmäklarnämden, "tyvärr" så blir han förmodligen inte avregistrerad. (vilket jag kan tycka han borde bli iom att han uppenbarligen inte biter i det sura äpplet och försöker ordna till det så gott det går, nu när det gått åt helvete)

Ring hans chef.

Anmäl till fastighetsmäklarnämnden !

Guuud va dåligt, jag blir så upprörd å era vägnar!

men....... det finns väl ett kontrakt????

Tack för alla svar, jag har lite ny info i ärendet. En yngre bekant till säljarna har varit i kontakt med samma mäklare i jakt på ett hus. Han har då talat om att han har ett hus som är lite taskigt inuti som han kan göra ett kanonpris på, det gäller just samma hus. Vad är detta för ett agerande?

Låter mycket märkligt att en mäklare säger att han kan göra ett "kanonpris" över huvud taget, en mäklare skall ju vara opartisk gentemot köpare/säljare

Angående det ursprungliga problemet så är det väl ganska enkelt egentligen: finns det ett kontrakt så kan inte köparen dra sig ur om det inte finns någon sådan klausul i kontraktet och det känns ganska konstigt om det skulle vara möjligt att dra sig ur även efter handpenningen är lagd, det brukar ju bara gälla innan handpenningen är lagd. Om köparen bryter kontraktet så har säljaren rätt till skadestånd, det bör även inkludera prisskillnaden mellan det ursprungliga "köpet" och mäklarens "kanonpris"

Instinktivt så känns det som att detta inte är någon mäklare man vill ha något att göra med, så jag föreslår också att säljarna anmäler honom till fastighetsmäklarnämnden

Som jag förstått situationen (sitter själv och väntar på att få flytta in i ett hus jag skrivit kontrakt på redan) så kan en köpare alltid dra sig ur affären innan pengarna bytt hand. Så detta kan säljaren inte göra något åt.

Däremot kan säljaren kräva skadestånd för massor av olika saker som andra redan berättat om. Detta görs i domstol vad jag förstått, så kanske ska kontakta en jurist eller advokat för hjälp i detta fallet.

1. Lägg ihop alla kostnader, räntor, och skillnaden mellan tidigare pris och ett lågt pris ni räknar med att acceptera för att sälja "omedelbart" (=mitt i sommaren). Skriv sedan till köparen och gör klart att ni kommer att kräva dem på detta om de bryter köpeavtalet. Dessutom skulle jag göra klart att ni i så fall dessutom polisanmäler köparen för skadegörelse då de i vilket fall som helst inte hade tillträtt fastigheten när de började riva.

Även om det inte alls är juridiskt säkert kan det hjälpa till att sätta lite press på köparen om de plötsligt inser att det eventuellt kan kosta dem t.ex. 250,000kr och en notering i brottsregistret att dra sig ur.

2. Gör klart för mäklaren att ni ser det här som hans fel, och att ni förväntar er _mycket_ bra hjälp för att inte anmäla honom. Själva anmälan skulle jag dock vänta med tills allt är klart (även om ni redan bestämt er för det). I dagsläget är det dumt att göra sig ovän med mäklaren!

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.