4 045 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
gåva
Hej!
Min Pappa sitter i en lite knepig situation, nån här som kan hälpa till?
Min Farmor äger en gård som hon vill ge i gåva till min Pappa.
Farfar är död sedan 10 år tillbaka, min Pappa hade en syster som är död sedan 5 år tillbaka.
Pappas syster har ett barn.
Kan min Farmor ge bort gården till min Pappa eller måste det delas lika med Pappas systerson?
Det finns ett testamente där det står att när Farmor eller Farfar dör skall den andre sitta kvar i orubbat bo, när denne också dör skall allt delas lika mellan Pappa och hans syster.
Anledningen till att min Farmor vill ge bort gården till bara Pappa är att Pappas systerson för ett antal årsedan redan fått köpa en annan gård som Farmor och Farfar ägde till ett mycket billigt pris. Så Farmor vill väl på nåt sätt kompensera Pappa för det nu.
Det jag vill veta är om det på lagligt sätt går att min Farmor ger bort gåden till Pappa ?
Min Pappa sitter i en lite knepig situation, nån här som kan hälpa till?
Min Farmor äger en gård som hon vill ge i gåva till min Pappa.
Farfar är död sedan 10 år tillbaka, min Pappa hade en syster som är död sedan 5 år tillbaka.
Pappas syster har ett barn.
Kan min Farmor ge bort gården till min Pappa eller måste det delas lika med Pappas systerson?
Det finns ett testamente där det står att när Farmor eller Farfar dör skall den andre sitta kvar i orubbat bo, när denne också dör skall allt delas lika mellan Pappa och hans syster.
Anledningen till att min Farmor vill ge bort gården till bara Pappa är att Pappas systerson för ett antal årsedan redan fått köpa en annan gård som Farmor och Farfar ägde till ett mycket billigt pris. Så Farmor vill väl på nåt sätt kompensera Pappa för det nu.
Det jag vill veta är om det på lagligt sätt går att min Farmor ger bort gåden till Pappa ?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Komplicerat, kolla med jurist!
Men i "normalfall" så kan din farmor ge bort vad hon vill till vem som helst. Om mottagaren är en framtida arvinge som i det här fallet, så räknas gåvan som förtida arv, om givaren avlider inom en viss tid (kommer inte ihåg om det är 5 eller 10 år). Det innebär att din pappa i värsta fall kan bli tvungen att kompensera systersonen den dag din farmor går bort (om han så att säga då "ärvt för mycket").
I det här fallet kompliceras det hela av att halva din farmors gård redan är arvegods. Det beror lite på under vilka regler hon sitter i orubbat bo. Numera (och jag tror det gällde även för 10 år sedan) så sitter änkan/änkemannen i orubbat bo i normafallet, dvs arvingarna får inte ut något förrän båda har avlidit. DÅ gäller att den kvarlevande får förvalta arvet efter eget sinne och göra i princip vad som helst med men får INTE ge bort arvet. Och då pratar vi om den halva som hon förvaltar efter sin make, den halvan är ärvd av arvingarna, men de får inte ut arvet så länge makan lever.
Den halva som är hennes eget giftorättsgods får hon göra vad hon vill med, dock så räknas en gåva ev. som fötrtida arv.
I fallet som refereras här är läget lite mer komplicerat för här finns det ett testamente som definierar att det skall vara orubbat bo, och då kan det finnas restriktioner även för hennes giftorättsdel. Det finns även risk att dte kan finnas saker stipulerat i testamantet rörande orubbat bo som är i strid med modern lag (reglerna om orubbat bo infördes någon gån i slutet av 80- talet eller i början på 90- talet) i så fall måste en jurist hjälpa till att tolka vad som har prioritet, det som står i testamentet eller modern lag.
Även det låga pris som systersonen fått betala för den andra gården kan räknas som förtida arv om det var lågt nog (finns regler för när ett rabaterat pris räknas som gåva). Då kanske de förtida arven kan kvitta varandra.
Men i "normalfall" så kan din farmor ge bort vad hon vill till vem som helst. Om mottagaren är en framtida arvinge som i det här fallet, så räknas gåvan som förtida arv, om givaren avlider inom en viss tid (kommer inte ihåg om det är 5 eller 10 år). Det innebär att din pappa i värsta fall kan bli tvungen att kompensera systersonen den dag din farmor går bort (om han så att säga då "ärvt för mycket").
I det här fallet kompliceras det hela av att halva din farmors gård redan är arvegods. Det beror lite på under vilka regler hon sitter i orubbat bo. Numera (och jag tror det gällde även för 10 år sedan) så sitter änkan/änkemannen i orubbat bo i normafallet, dvs arvingarna får inte ut något förrän båda har avlidit. DÅ gäller att den kvarlevande får förvalta arvet efter eget sinne och göra i princip vad som helst med men får INTE ge bort arvet. Och då pratar vi om den halva som hon förvaltar efter sin make, den halvan är ärvd av arvingarna, men de får inte ut arvet så länge makan lever.
Den halva som är hennes eget giftorättsgods får hon göra vad hon vill med, dock så räknas en gåva ev. som fötrtida arv.
I fallet som refereras här är läget lite mer komplicerat för här finns det ett testamente som definierar att det skall vara orubbat bo, och då kan det finnas restriktioner även för hennes giftorättsdel. Det finns även risk att dte kan finnas saker stipulerat i testamantet rörande orubbat bo som är i strid med modern lag (reglerna om orubbat bo infördes någon gån i slutet av 80- talet eller i början på 90- talet) i så fall måste en jurist hjälpa till att tolka vad som har prioritet, det som står i testamentet eller modern lag.
Även det låga pris som systersonen fått betala för den andra gården kan räknas som förtida arv om det var lågt nog (finns regler för när ett rabaterat pris räknas som gåva). Då kanske de förtida arven kan kvitta varandra.
Klicka här för att svara
