5 305 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Tolkningshjälp av avtal?
duell, du skriver att alternativet är att dra det till tingsrätten. Men, i det här fallet är det husleverantören som i så fall måste dra detta till tingsrätten om de vill ha några pengar, inte du. Det är rent nonsens att husföretaget inte "vill" se detta som en tvist. De kan inte begära att du anlitar en advokat. Så fort du har skickat ett brev, gärna rekommenderat och med mottagningsbevis, där du bestrider fakturan, så kan inte företaget skicka detta till inkasso eller till indrivning hos kronofogden. Skulle de ändå skicka detta till inkassoföretag, så behöver du bara skicka över kopia på ditt brev till företaget.
Du har fått många goda råd här. Framförallt visar inläggen här att det med ganska stor sannolikhet är så att du inte skall betala hela denna summa, utan troligtvis bara en mindre del.
Jag skulle, precis som de andra här skriver, snarast skriftligen bestrida fakturan (helt eller delvis) och sedan ta kontakt med jurist kunnig inom entreprenadjuridik.
Du har fått många goda råd här. Framförallt visar inläggen här att det med ganska stor sannolikhet är så att du inte skall betala hela denna summa, utan troligtvis bara en mindre del.
Jag skulle, precis som de andra här skriver, snarast skriftligen bestrida fakturan (helt eller delvis) och sedan ta kontakt med jurist kunnig inom entreprenadjuridik.
Nu har vi fått ett nytt brev, där de har lagt till dröjsmålsränta och skriver att vi har tio dagar på oss att kontakta dem eller betala innan ärendet går till kronofogden...
Problemet är väl det att de tolkar avtalet som att de alltid kan ta ut åtta procent oavsett omkostnader och då är fakturan specificerad. Jag anser att de måste styrka alla omkostnader och att fakturan därmed inte är specificerad.
Jag sitter nu och filar på ett brev till dem och tänkte ta med en hänvisning till §40 i Konsumenttjänstlagen:
"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en
specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för
konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den
mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av
räkningen hur priset har beräknats."
Samtidigt upptäckte jag den här paragrafen:
"52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att
betala för annat än utförd del av entreprenaden."
Tror Ni man kan komma någon vart med den?
Här finns hela Konsumenttjänstlagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716
Problemet är väl det att de tolkar avtalet som att de alltid kan ta ut åtta procent oavsett omkostnader och då är fakturan specificerad. Jag anser att de måste styrka alla omkostnader och att fakturan därmed inte är specificerad.
Jag sitter nu och filar på ett brev till dem och tänkte ta med en hänvisning till §40 i Konsumenttjänstlagen:
"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en
specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för
konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den
mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av
räkningen hur priset har beräknats."
Samtidigt upptäckte jag den här paragrafen:
"52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att
betala för annat än utförd del av entreprenaden."
Tror Ni man kan komma någon vart med den?
Här finns hela Konsumenttjänstlagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716
Ja. Betänk även följandeduell skrev:Nu har vi fått ett nytt brev, där de har lagt till dröjsmålsränta och skriver att vi har tio dagar på oss att kontakta dem eller betala innan ärendet går till kronofogden...
Problemet är väl det att de tolkar avtalet som att de alltid kan ta ut åtta procent oavsett omkostnader och då är fakturan specificerad. Jag anser att de måste styrka alla omkostnader och att fakturan därmed inte är specificerad.
Jag sitter nu och filar på ett brev till dem och tänkte ta med en hänvisning till §40 i Konsumenttjänstlagen:
"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en
specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för
konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den
mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av
räkningen hur priset har beräknats."
Samtidigt upptäckte jag den här paragrafen:
"52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att
betala för annat än utförd del av entreprenaden."
Tror Ni man kan komma någon vart med den?
Här finns hela Konsumenttjänstlagen: [länk]
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna
lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne,
om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).
När skrevs avtalet och vad angav du för grund för hävningen?
Jag har bestridit fakturan skriftligt två gånger. Efter andra gången fick jag svaret att det inte var ngn idé att skicka fler för de struntar i det!
Avtalet skrevs i nov -06 och vi hävde pga att de strulade och lovade saker som de inte höll.
Avtalet skrevs i nov -06 och vi hävde pga att de strulade och lovade saker som de inte höll.
Om du har en grund till hävning av avtalet är min uppfattning att det snarare är så att näringsidkaren ska erlägga ett skadestånd till dig.
Vad bra, duell! Då har du gjort det du ska! OM nu företaget skickar detta till inkassobyrå eller till kronofogden så behöver du inte oroa dig. Varken inkassoföretaget eller kronofogden kommer att driva in detta och du kommer inte heller att få någon "prick" på dig. Enda möjligheten för företaget att få några pengar är om de startar en civilrättslig process mot dig i tingsrätten - och dit är det nog långt ännu.
Någon dröjsmålsränta kan de inte heller ta ut från det datum du bestred fakturan. har du bestridit fakturan i sin helhet eller har du betalat in ett, enligt dig, skäligt belopp? Viktigt är att du faktiskt betalar in det du anser att du är skyldig dem och den resterande fakturan är då den tvistiga delen.
Någon dröjsmålsränta kan de inte heller ta ut från det datum du bestred fakturan. har du bestridit fakturan i sin helhet eller har du betalat in ett, enligt dig, skäligt belopp? Viktigt är att du faktiskt betalar in det du anser att du är skyldig dem och den resterande fakturan är då den tvistiga delen.
De är inte snabba i vändningarna.
Vi betalade in en del av fakturan i januari, idag fick vi uppmaning att betala resten. Om tio dagar går det till kronofogden, vi får se vad som händer då, fast de skrev samma sak i mitten av januari...
De skriver fortfarande att dröjsmålsräntan är tio procent per månad, sist jag tog upp det med dem sa de att det var ett skrivfel.
Vi betalade in en del av fakturan i januari, idag fick vi uppmaning att betala resten. Om tio dagar går det till kronofogden, vi får se vad som händer då, fast de skrev samma sak i mitten av januari...
De skriver fortfarande att dröjsmålsräntan är tio procent per månad, sist jag tog upp det med dem sa de att det var ett skrivfel.
Klicka här för att svara