Juridik
Luvied: Tack för svar! Ungefär som jag trodde. Möjligen kan beställaren överlåta fordran, dvs. reklamationsrätten på köparen, men då måste väl detta ske uttryckligen (även om en muntlig överlåtelse borde vara giltig). Fast det blir nog svårt att få hantverkaren att godta/förstå en sån handling...
Porky: [citat] Jag kan säga att jag är MYCKET skeptisk till autogiro: När jag köpte mitt hus så ringde jag till Folksam och skaffade villaförsäkring. Vi kom överens om att det skulle dras på autogiro 2ggr om året. Kontrollerade efter någon vecka att pengarna dragits och det hade dom. Skönt då funkar ju autogiro! (Hade aldrigt använt det innan). Men nejdå! 18 månader senare pratade jag
Bambi: Hej! Vi köpte en nybyggd stuga i mitten på 2005 men pga av mycket fel å strul så hade vi slutbesiktning i December samma år. Det var massa fel som skulle åtgärdas ett fel som jag inte gillade var badrummet. Inget fall från tröskel mot brunn och inget uppvik av tätskikt mot tröskel. Då jag inte gillade detta så hade jag koll på detta och kollade ofta på parketten utanför
volvo: Skall man vara petnoga så beviljades du ett bygglov under förutsättning att du satte igång arbetena inom 2 år och avslutade dem inom 5 år. Eftersom badrummet inte färdigställdes inom 5årsperioden så har bygglovet för detta förfallit. Detta innebär att om arbetena med badrummet omfattar bygglovspliktiga arbeten (tex sätta in takfönster, bygga kupa etc) så måste du söka ett nytt
goranlundqvist: Jag håller fullkomligt med. Att man skall lägga ut 8-9 tusen på deras jobb också blir det bara skit av det hela. Fick svar från reklamationen till Anticimex besiktning, de tyckte inte det var grov vårdlöshet, så det avslår den. Jaha... Nu sitter man där som liten, skall man gå vidare till advokat och driva detta mot deras samling jurister eller bita i det sura gräset. tyvärr vet
maggielee: Du har rätt i att det var ett gammalt intyg katten. Säljaren hade sökt byglov på tomten 2005, och därigenom fått ett yttrande angående VA lösningen som då var aktuell. Men 2006 förstår jag att reglerna skärptes osv, vilken idag gör yttrandet från komunen värdelöst. Jag litade helt enkelt på mäklarens ord, samt objektbeskrivningens innehåll, och ringede inte och dubbelkollade
basshunter: En förening kan oftast bara bli sakägare om någon eller några fastighetsägare i föreningen, som är otvivelaktiga sakägare, lämnar en fullmakt till föreningen om att företräda dem. Då måste också föreningen vara registrerad.
Fran: Vi var i samma situation. Säljaren ville teckna en s.k dolda fel försäkring och använda sig av vårat besiktningsprotokoll = de ville alltså spara pengar och inte betala för en besiktning själva! Vi anlitade Anticimex och enligt dem lämnar de aldrig ut protokollet till säljarna utan fullmakt från köparna, dvs beställarna. Våra säljare tänkte köra en fuling och gå bakvägen men
Nyfniken: Dzollero, hade du påpekat att låset var trasigt?
bryggtomten: Ska bygga fritidshus och beställt i stort sett bara väggmoduler och bjälklag av Husleverantör. Leveransen får vara 4 tim sen innan den blir "försenad" står det i det finstilta. Det kan man ju förstå med tanke på trafik och annat. Men om förseningen blir längre... vad gäller då? Man måste väl skriva in nån klausul i avtalet om vite eller vem(husleverantören) som ska betala de
Ninni: Jag hade inte byggt ett Älvsbyhus om jag vetat det jag vet idag. Är otroligt trött på hur dom behandlar sina tidigare kunder, bara VARNAR ER som ska bygga.
volvo: [quote="Hyltran från Veglemyren, post: 579772"]Saken är den att det redan finns två lägenheter på vinden, kan det va så att man slipper en hiss i så fall? Eftersom delar av vinden redan är inredd? Nej. Den nybildade lägenheten skall uppylla dagens handikappskrav och det innebär hiss, om man inte kan få dispens från kommunen. De som redan finns behöver bara uppfylla de kraven som
rolsie: Har du inte betalat något så har du en kanonsits, ekonomiskt i alla fall. Jag förmodar att du har fått ett fastpris på jobbet? Ge dem en deadline på färdigställandet, sker inte detta så anlitar du helt enkelt (nåja, om du får tag på någon) en annan hantverkare. Kostnaden för att färdigställa bygget i samma omfattning som jobbet var specat från början drar du helt enkelt av från
-MH-: Vem är så dum att klaga på om någon delägare förbättrar vägen på egen bekostnad? Men ring runt och kolla först bland delägarna.
Åsa76: [citat] Jo, vi håller på att vinna fel i fastighet så de kommer få dom att betala för skadan. Vi tänker inte driva brottsmål, men vi har funderat på vart gränsen går. Det är ju lätt att bevisa skadans storlek - både byggfirman, försäkringsbolaget och besiktiningsmannen har ju intygat den, och kvitton finns på reella (inte fiktiva) kostnader. Men det är ju otroligt vad man
Faidros: Jo, texten där kommer från Mäklarsamfundets ansvarsförsäkring. Läser man i lagen så är det inte alls lika självklart att den gäller ett sådant här fall med dolda fel. Frågan blir ju om skulden redan fanns när boet skiftades? Sker bodelning eller arvskifte innan den dödes och boets andra skulder har betalts eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård, skall
Familjen_Bygg: Det är naturligtvis inte bra att marknadsföra något och sedan vid kontraktstillfället då det bindande avtalet ingås dölja förhållandet. Detta är klart missvisande. Det behöver dock inte vara vilseledande men de borde ha informerat dig om att det som de marknadsfört avviker från det som du ingår avtal om.
Swetrot: Jag tror du misstolkar deras "öppningar" för en lösning i mailen. En kommunal tjänsteman är mer eller mindre skyldig att uppge hur beslut kan överklagas och förändras. Jag har svårt att se att en villaägare kan förändra planen genom att begära att den prövas, men är man kanske 80% av tomtinnehavarna i ett område så brukar politiker se en tillräckligt stor väljarmassa för att
hempularen: Jag tror att de i praktiken kan ställa ett sådant krav. Det är nog tveksamt om de kan kröva att du ansluter dig efter att ha köpt tomten, men de kan troligen villkora köpet med att du samtidigt förbinder dig att ansluta dig till fjärrvärme. Skulle de missa det så kan de förbjuda dig att använda el för uppvärmning, och de kan även förbjuda transport av olja eller annat bränsle, de
hempularen: Som många redan sagt så lär dte vara svårt att få det till ett dolt fel. Men besiktningsmannen verkar ha slarvat, där kan det finnas något att hämta. Mycket beror givetvis på vad det kan finnas för friskrivningar i hans protokoll. Besiktningsmän är ofta duktiga på att friskriva sig. Lite långsökt så skulle han ev. också kunna hävda att skrivningen om de murkna vindskivorna är
Familjen_Bygg: Skall man penetrera denna historia ännu mer är det faktiskt fråga om två affärer 1) där har ni betalat handpenning för möbler som ni sedan avbeställde, här har ni en fordran på företaget utgörande det som ni har att få tillbaka av handpenningen eller så har företaget en fordran utgörande det som avbeställningen kostar. 2) beställningen och leveransen av de andra möblerna. Här
perhar01: Kommer att kravföra att reparationsmetoden skriftligen ska vara godkänd av MAXIT, samt att reparationsmetod i kombination med valda material är garanrigrundande.
Frasse fräs: Hej Range Muraren tog helt sonika bort några takpannor som låg under plåten och kladda dit bruk, piece of cake egentligen. Fast jag och muraren pratade om att sätta dit ett insatsrör. Pratade om glidgjutning också, det ville jag helst ha för skorstenen går igenom våran kattvind som jag gärna spiller lite värme till då exp.kärlet sitter där. Prismässigt låg det ungefär lika, jag
hempularen: Troligen du själv, beror säkert lite på vad som står i ditt servitut. Men oftast ger ett sevitut bara rätt att nyttja grannens mark för ledningar etc.
Sanoj_lidatorp: PEAB ansvarar idag för vägen och vår samfäldighet (hmm, stavas det så..) ska ta över den. Komunen är inte inblandad. Vi har naturligtvis betalat för den standard som var utlovad när huset köptes i området. Det är inget som PEAB bjuder på, utan ingår i huspriset. // Jonas .
volvo: Kontakta det certifieringsföretag som han är certifierad i. Kan vara Sitac eller Swedcert. Fakturan skall ni bestrida skriftligen och villkora att ni inte och varför.
Myrlejon: Vårt föräldrakooperativ bredvis i gammal lokal (och vi använder natrurligtvis petskydd) och vi erhåller kommunalt bidrag för den verksamheten. Även kommunen har gamla lokaler.
klaskarlsson: Jag och min sambo har köpt radhus tillsammans. I samband med detta så upprättade jag ett skuldebrev där det står att vi delar på försäljningen/löser ut varandra, men att de skulder som respektive tog med sig in skall regleras innan. Säljs det med förlust så kommer jag dock inte kräva henne på hälften av skulden (Mina tidigare vinster från lgh står för största delen av