Jag har renoveringsarbete på gång i min lägenhet. För att vara på den säkra sidan vill jag teckna kontrakt med hantverkaren som gör att han bli skyldig till ersättning ifall arbetet skulle utföras på ett icke-fackmannamässigt sätt. Vilket typ av kontrakt bör man teckna för renoveringsarbete i badrum?
Jag hittade ett på http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=3292, räcker detta?

Krävs det fler papper för att få rätt vid eventuell tvist, kopia på företagets F-skattsedel? Faktura kopia? Offert?

Vill undvika bli lurad eftersom jag inte är så insatt i branschen själv.

/Erik

Den avtalsblankett du funnit, RO 05, är tillräcklig som avtalsformulär. Utöver de villkor som finns i denna gäller obligatoriskt Konsumenttjänstlagen.
I avtalet, eller på ett separat papper, en bilaga som skall omnämnas i avtalet, skall det arbete som skall utföras specificeras.
Har entreprenören lämnat skriftlig offert och ni är överens om innehållet kan denna ersätta en sådan specifikation, men offerten skall i så fall omnämnas i avtalet.

Du bör kolla att entreprenören är registrerad för F-skatt och moms. Kontakta Skatteverket.
Vidare bör du kolla att entreprenören är försäkrad om han skulle råka skada din egendom. Be honom visa kopia av aktuellt försäkringsbrev. Han skall ha allrisk- och ansvarsförsäkring innebärande bl.a. omhändertagen egendom.

Efter utfört arbete skall du betala mot faktura.

Tack för ditt svar! Precis den informationen jag var ute efter.

Hemmakatten
Man kan också ringa Kronfogdemyndigheten föratt kontrollera om det finns några betalningsanmärkningar eller indrivningar på gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.