Vi håller på att bygga hus och har vid ett flertal tillfällen kommit på hantverkarna att ljuga för oss. Det har varit om såväl stort som smått. Vad kan vi "sätta emot". Kan vi kräva ersättning, skadestånd?

Vi har även kommit på dem att ta överpriser för alla tillägg vi gör. De gånger vi klart kunnat konstatera detta har vi ju självklart tagit tag i detta och även fått ner priset men det är några saker som vi är osäkra på, exempelvis elinstallationen. Eftersom vi inte märkte detta till en början utan litade på dem så har vi redan betalat några räkningar. Kan man kräva tillbaka pengar. Jag tycker att man borde kunna hävda att eftersom vi sitter i en beroendeställning gentemot hantverkarna och de är experter så borde man kunna få tillbaka en del även om en betald faktura ses som en accept till priset.

Alla tips och råd tas tacksamt emot!
 
Vilken typ av överdebitering handlar det om? Har de satt upp för många timmar? Eller har de redovisat falska kvitton för material (och ni har avtal om att det skall kosta "äkta material kostnad" + x%?

Tillägsbeställningar är alltid dyra, uppfattas som oskäligt dyra, men frågan är om de brutit mot något ingånget avtal om hur tillvalskostnaden skall beräknas, eller på annat sätt i juridisk mening överdebiterar?
 
Vi bygger ett nyckelfärdigt hus. Husleverantören har anlitat en extern byggare som dels monterar huset och dels ska göra alla tillägg. Vi har alltså inte valt denna byggare utan måste rätta oss efter detta.

När vi nu vill ha tillägg, olika färger i olika rum, spotlights, tele/TV/data, extra el etc så har vi efter ett tag funnit att alla priser vi fått har legat nästan exakt dubbelt så högt jämfört med om vi skulle anlitat en egen hantverkare. Nu kan vi ju inte det eftersom vi blivit "tilldelade" den vi nu har och kan inte byta.

Därtill har de försökt lura oss att vi måste köpa av dem med stöd av vissa lagrum, något som alltså inte stämmer. Kan vi nu begära att få pengar tillbaka på arbeten som redan är utförda där vi i efterhand förstått att priserna är helt orimliga?
 
Om ni inte i förväg har avtalat hur priser på extra arbeten skall prissättas så tror jag att det gäller fri prissättning. Möjligt att det finns någon punkt om detta i standardavtalet.

Vad gäller att ni "måste köpa av dem". Så beror det lite på vilken avtalsform ni har, du kallar det nyckelfärdigt. Den termen kan betyda lite vad som helst. Men om ni bygger med totalentrepenad och tror jag samma sak med generalentrepenad så "äger" byggaren arbetsplatsen fram till att huset blir slutbesiktigat. Dvs medans de arbetar i huset så får ingen annan hantverkare komma in (inte heller ni själva) utan deras godkännande. Samma gäller materialanskaffning osv.

Vid delad entrepenad gäller inte den regeln generellt, men det kan finnas skrivningar i det enskilda avtalet med liknande innbeörd.

Det ni har råkat ut för tror jag är ganska normalt i de flesta husbyggen.
 
man skall när man upprättar avtal på total eller general alltid skriva in att man som byggherre har rätt att bedriva sidoentreprenader så slipper man jollret med ensamrätt. Sedan skall sägas om tilläggsarbeten att man skall vara restriktiv med beställningar av detta om man inte har koll på kostnadsläget. SOm entreprenör så är fastpris att föredra då man kan fakturera så fort extrajobbet är färdiggjort. För kund kan detta vara något dyrare. Sedan den andra formen med löpande efter verifierad självkostnad + x% är en annan som är helt ok om man har med ok entreprenörer att gör. Sedan finns alltid en risk att det blir massa joller vid förhandling osv. Fastpriset är ett fastpris och då sitter entreprenören med risken medans rörligdel så sitter kund med risken. Personligen så föredrar jag fastpriset men använder mig ofta av en rörlig ÄTA men med en kostnadsbedömning.

Men vid småhus entreprenader så är vinsten väldigt marginell då det inte finns mycket utrymme för att göra pengar iom att det är få timmar, lite material och enkel samordning. Då blir äta-jobben ett sätt att få in lite mer stålars.

Men man skall alltid begära en kostnadsbedömning samt när det gäller installationsarbeten ALLTID begära självkostnad och inget joller med prislista -x%
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.