5 467 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Hantverkare har gjort "inbrott" i vårt hus
Kom ned till vårt hus idag och såg att en hantverkare har varit inne i huset och jobbat. Det är ju bra iofs MEN vi hade tidigare en nyckel utlagd så att hantverkare skulle kunna komma in när vi inte är på plats som vi nu tagit hand om.
Men efter att vi haft problem med kvaliteten på jobbet och problem med att få jobbet färdigt som denna hantverkare har utfört så skickade vi för en vecka sedan ett brev där vi framförde våra synpunkter på vad vi anser att de ska åtgärda.
Innan vi sände brevet sökte vi dem på telefon under en hel dag...med otal lämnade meddelanden osv men de ringde aldrig tillbaka.
Därefter tog vi bort den utlagda nyckeln...
Men idag så visade det sig att de har varit och jobbet där...igår måste det varit....Vi vet inte hur de har kommit in...det var låst när jag kom dit...det är en dörr med ett gammalt lås...
Men efter att vi haft problem med kvaliteten på jobbet och problem med att få jobbet färdigt som denna hantverkare har utfört så skickade vi för en vecka sedan ett brev där vi framförde våra synpunkter på vad vi anser att de ska åtgärda.
Innan vi sände brevet sökte vi dem på telefon under en hel dag...med otal lämnade meddelanden osv men de ringde aldrig tillbaka.
Därefter tog vi bort den utlagda nyckeln...
Men idag så visade det sig att de har varit och jobbet där...igår måste det varit....Vi vet inte hur de har kommit in...det var låst när jag kom dit...det är en dörr med ett gammalt lås...
Vad har ni för avtal med entreprenören? Har ni avtal baserat på ABS 05 kan ni inte utan vidare bara låsa ute hantverkaren. Då har ni inte tillträde till huset mer än efter godkännande av entreprenören. Entreprenören är ansvarig för vad som händer i huset (ev. inbrott o dyl.). Han har ju också ett ansvar att vara klar vid en viss tidpunkt.
Skall samarbetet med entreprenören upphöra måste hävning av avtalet och avräkning av gjorda arbeten ske.
Kvaliteten på arbetet bedöms av besiktningsmannen vid slutbesiktningen.
Skall samarbetet med entreprenören upphöra måste hävning av avtalet och avräkning av gjorda arbeten ske.
Kvaliteten på arbetet bedöms av besiktningsmannen vid slutbesiktningen.
Vi har tyvärr bara ett muntligt avtal med den entreprenören...ärligt talat så får jag inte tag i någon entreprenör över huvud taget om jag nämner skrivet avtal och ännu mindre om jag nämner ABS 05. Det är svårt att få tag i hantverkare...
Det här gäller en murarfirma som påbörjade jobbet i månadsskiftet augusti/september och de skulle vara klara till vintern...
Vi har muntligt avtal med dem avseende omfattning av arbete och kostnad...
I mitten av januari lovade de att bli klara sista januari...
För två veckor sedan så slutade de att svara i telefon och sedan skickade vi ett brev och skrev ned det som återstod att göra och bad dem återkomma...
Carlssoni: Menar du att de har rätt att ta sig in i ett låst hus?
Vad ska vi göra?...det känns ju väldigt olustigt att de olovandes tagit sig in i vårt hus
Det här gäller en murarfirma som påbörjade jobbet i månadsskiftet augusti/september och de skulle vara klara till vintern...
Vi har muntligt avtal med dem avseende omfattning av arbete och kostnad...
I mitten av januari lovade de att bli klara sista januari...
För två veckor sedan så slutade de att svara i telefon och sedan skickade vi ett brev och skrev ned det som återstod att göra och bad dem återkomma...
Carlssoni: Menar du att de har rätt att ta sig in i ett låst hus?
Vad ska vi göra?...det känns ju väldigt olustigt att de olovandes tagit sig in i vårt hus
Nej, under de omständigheter du nämner så har de naturligtvis inte rätt att ta sig in.Bogeymannen skrev:
Vad jag avsåg var en entreprenad där entreprenören har det totala ansvaret under entreprenadtiden.
Jag anser att du skall byta låscylindrar samt än en gång försöka få kontakt med hantverkaren för att avsluta affärerna er emellan. Om ett sådant avslut innebär att ni blir skyldig honom pengar skall ni dra av det belopp det kostade att skaffa nya lås. Ni kan ju påpeka att om han inte accepterar detta kommer ni att polisanmäla honom för inbrott.
Klicka här för att svara